ad
  • 8.076.765 stemmen

Das Boot - Seizoen 1 (2018)

Show titel: Das Boot

Seizoenen: 2 seizoenen

Afleveringen: 8

Datum van release: vrijdag 23 november 2018

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Das Boot

Afleveringen Seizoen 1 (2018)

1. 1. Neue Wege

Frankrijk, 1942. In de onderzeese haven La Rochelle, bezet door nazi-Duitsland, bereidt de U-612 zich voor op zijn eerste reis. Ondertussen komt vertaler Simone Strasser aan in de havenstad.

2. 2. Geheime Missionen

Hoffmann laat de bemanning oefeningen doen, maar de mannen gaan liever naar de oorlog. Op het land probeert Simone de gebeurtenissen van gisterenavond te begrijpen.

3. 3. Verluste

Aan boord van de U-612 worden de conflicten tussen Tennstedt en Hoffmann steeds heftiger. Verzetsstrijder Carla Monroe plant een gedurfde campagne in La Rochelle.

4. 4. Zweifel

Na de aanval van de vijand verdwijnt de samenhang aan boord van de U-612. De rivaliteit tussen Hoffmann en Tennstedt en de spanning binnen de bemanning dreigen de missie in gevaar te brengen.

5. 5. Loyalität

Nadat Greenwood de boot heeft verlaten, komt een nieuwe gast aan boord en wakkert de loyaliteitsstrijd aan. In La Rochelle ontwikkelt de relatie tussen Simone en Carla.

6. 6. Gegen die Zeit

De U-612 bevindt zich in een hopeloze positie. Ondertussen bevindt Simone zich in de gevaarlijke relatiedriehoek met Hagen Forster en Carla.

7. 7. Verdammt

Forster moet Simone vertellen dat het basisstation een noodoproep van de U-612 heeft ontvangen. Het verzet zet onschuldige levens op het spel door een riskante actie.

8. 8. Abrechnung

De bemanning van de U-612 worstelt met de verwerking van de gebeurtenissen van de laatste dagen. In La Rochelle heeft Forster slecht nieuws.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Das Boot - moviemeter.nl is natuurlijk een klassieker. En het intro van deze serie is een mooie afsluiter van die film om deze serie te beginnen. En wat voor een serie ! De hoofdpersonen worden allemaal met een eigen intrigerend verhaal rustig geïntroduceerd en worden sterk gespeeld door de acteurs. De scenes in de U-boten zijn om je vingers bij af te likken: authentiek materiaal, benauwend, naar mijn idee geen CGI en het is alsof je erbij bent. Een mooie eerste aflevering die, naar ik hoop, echt een setting heeft gecreëerd voor de overige afleveringen. Ook wordt de - herkenbare - muziek van de film hier verwerkt waardoor je toch ergens weer terug bent in de film uit 1981. Ook de juiste talen worden gebruikt en de Duitsers als zeer menselijk neergezet.

Dit is nou echt een serie waar de klasse van afspat !

avatar van Fransman

Fransman

Helemaal met 3 2 1 cut eens. Raar dat nog zo weinig mensen deze serie gezien hebben. Mooi gemaakt, met een sterk scenario en prima geacteerd. Ik heb het niet gelaten bij één aflevering, maar meteen maar de hele serie bekeken (kon niet wachten).

Het verhaal bewandelt twee sporen. De gebeurtenissen in de duikboot op zee en de gebeurtenissen in La Rochelle, aan de Atlantische kust, waar de Française Simone Strasser wacht op de terugkeer van haar broer die als telegrafist mee moest met die duikboot. Ze is afkomstig uit de Elzas, voelt zich Duitse, maar raakt gaandeweg betrokken bij het verzet. Die dubbele loyaliteit wordt prima neergezet door Vicky Krieps, een nieuw gezicht en net niet te knap.

Die twee verhaallijnen zijn nodig om te kunnen switchen, waarbij moet worden opgemerkt dat de gebeurtenissen aan boord toch wel wat spannender zijn dan die aan de wal. Ook zijn niet alle afleveringen even sterk. Maar aflevering zes, als het de bemanning lukt om de gezonken onderzeeër weer naar de oppervlakte te brengen, is bloedstollend.

Van La Rochelle krijgen we helaas niet veel te zien, behalve de nog bestaande duikbootbunkers. Het is een prachtig stadje, een must om een keer te bezoeken. Ik heb er nog in oktober mosselen zitten eten op een terras op de laatste dag van de zomer, om nooit te vergeten. Maar dat terzijde. Of het verhaal louter fictief is, of sporen van waarheid bevat weet ik niet. Maar de Gestapoman, het andere hoofdpersonage, gespeeld door Tom Wlaschiha, vond ik minder overtuigend. Bovendien denk ik niet dat de beveiliging van zo'n belangrijke marinehaven, en de strijd tegen het Franse verzet, werd overgelaten aan een Gestapoman in burger. Daarvoor was een SS-officier van de SD nodig, van een behoorlijke rang. Maar dat is dan ook het enige minpuntje.

Ik kon overigens het slot niet goed plaatsen. Maar dat zal ongetwijfeld bedoeld zijn om een vervolgserie te kunnen maken. Van mij mag dat.

avatar van Dogie_Hogan

Dogie_Hogan

Het 1e deel smaakte naar meer, maar 't 2e deel viel mij erg tegen. Zeker nadat tijdens een luchtaanval gevangenen niet bewaakt worden en Simone Strasser haar gang kon gaan: zeer ongeloofwaardig. En die Gestapo-man is wel erg soft. Verder in het straatbeeld van de toch belangrijke marinebasis amper soldaten.

Daarnaast is er geen link met biosfilm Das Boot. TV-serie had beter "U-612" genoemd kunnen worden, als-ook met biosfilm "U-571". Maar in werkelijkheid heeft de U-612 nooit aan oorlogshandelingen deelgenomen, omdat het tijdens de maiden-trip in aanvaring kwam met U-444 (Danzig, 4 aug. 1942) en zonk, vervolgens lang in reparatie was en nog ff voor opleiding diende, voordat de Duitsers het onklaar maakten (opdat het niet in Russische handen zou vallen). Waarom geen ander U-nummer gekozen voor deze tv-serie?

avatar van ZAP!

ZAP!

• 2071 berichten

Fransman schreef:

Misschien dat veel mensen vrezen te gaan vergelijken met de oorspronkelijke film (dat krijg je toch met zo'n titel...), toch een klassieker. Zelf heb ik weinig tot niets met oorlogsfilms of -series, hooguit in de docu-hoek.

avatar van JorisTVmeter

JorisTVmeter

Vanaf mei te zien op Canvas.

• 20879 berichten

De laatste afleveringen maakten een hoop goed op naar seizoen 2.

avatar van Decec

Decec

Top serie...

spannend laatste slot, ook ben benieuwd voor vervolg 2.

Mijn partner vond ook zeer spannend serie..

avatar van JorisTVmeter

JorisTVmeter

Vanaf woensdag 2 oktober om 22.00 u. op Canvas (telkens twee afleveringen) en al vanaf begin september integraal beschikbaar op VRT NU.

avatar van NRT

NRT

Ik was aan aflevering begonnen, maar ik vond het allesbehalve speciaal. Hoge score ook, dus ik twijfel toch om het nog een kans te geven.

avatar van peter78_mm

peter78_mm

Intussen aanbeland bij aflevering 6 (uitgekeken) en mixed feelings. Daar waar "het bootgedeelte" behoorlijk beklijvend is en spannend uitgewerkt, heb ik zo mijn twijfels over het "aan land-gedeelte". Hier wordt regelmatig een loopje genomen met de realiteit. Zo blijkt er in de Duitse commandopost in wat toch een strategisch belangrijke havenstad is geen enkele Duitser Frans te spreken, waardoor de Gestapo-chef voor iedere interventie beroep moet doen op een "gloednieuwe" vertaalster. Die dan nog niet eens op het hoofdkwartier werkt, maar blijkbaar de hele dag over en weer kan pendelen tussen haar "liefje" bij het verzet, de kerk, de schoonzus die een kind heeft van haar broer én haar kantoor. Daarnaast blijkt er ook geen avondklok (verzetslui lopen s nachts vrijuit over straat, geen soldaten te bekennen) en is er ook geen nachtshift op het kantoor van de commandopost, waardoor de "vertaalster" midden in de nacht binnen en buiten het hoofdkwartier kan lopen om belangrijke dossiers in te kijken en of te ontvreemden. Gelukkig is wat zich op de U-boot afspeelt van een heel hoog niveau, anders was ik al afgehaakt. Toch dus nog maar de laatste twee afleveringen meepikken, next week op Canvas.