ad

Status: Beëindigd

Genre: Sciencefiction

Oorsprong: Verenigd Koninkrijk

Ontwikkeld door: Vere Lorrimer

Met onder meer: Michael Keating, Josette Simon en Paul Darrow

Release datum: 2 januari 1978

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Over Blake's 7

Roj Blake, een veroordeelde rebellenleider, ontsnapt tijdens een transport naar een gevangenenplaneet samen met enkele anderen. In een gekaapt ruimteschip, the Liberator, gaan ze de strijd aan met de Federatie, de heersende corrupte macht in de Melkweg. De bemanning van de Liberator bestaat niet uit louter idealisten zoals Roj Blake, maar uit diverse criminelen. Dit leidt tot spanningen binnen de groep. Vooral Kerr Avon, een rationele computerspecialist, betwist Blakes leiderschap voortdurend.

Alle Media

Meningen over Blake's 7

avatar van Metalfist

Metalfist

vrijdag 6 mei 2016
Blake's 7 seizoen 1 Ik moet zeggen dat ik Blake's 7 eigenlijk helemaal niet kende. Ik ben de laatste jaren meer en meer geïnteresseerd geraakt in science-fiction. Stargate, Firefly, Star Trek, ... De bekendere heb ik ondertussen gezien, maar mijn broer zag dit een tijd geleden in de winkel liggen en besloot de gok te wagen om dit als cadeau te geven. Een goede gok aangezien ik op zich wel ben te vinden voor dit soort old-school science-fiction en wat bleek? Blake's 7 was een schot in de roos.

De lage score hier verbaast me dan ook eerlijk gezegd wat. Wat Terry Nation hier aflevert is in ieder geval geen goody two-shoes science-fiction. De toon is duister en negatief (doet me wat denken aan het werk van Philip K. Dick eigenlijk) en de verhaallijnen zijn inventief genoeg om te doen boeien. De voornaamste kracht van de serie is dan ook de houding tussen de Blake en zijn kompanen en die onderlinge verhoudingen worden gedurende heel het seizoen door elkaar geschud. Uit de titel kun je afleiden dat er naast het titelpersonage nog zo'n 6 personages gaan bijkomen, maar het is lastig om ATTENTION: SPOILER ALARM!
uit te maken wie het uiteindelijk gaat overleven. En zelfs dan nog worden sommige belangrijke personages pas later in het seizoen (Cally komt pas tevoorschijn in de vierde aflevering) geïntroduceerd. Het is juist deze onvoorspelbaarheid die de reeks zo interessant maakt. Dat, en de combinatie met de handgemaakte modellen. Er is gewoon iets heerlijks fascinerend aan de uren werk die de makers hieraan hebben gewijd. Heerlijke climax ook waarin we eindelijk komen te weten wat die fameuze ATTENTION: SPOILER ALARM!
Orac is om dan een toekomstvoorspelling te zien waarin de Liberator vernietigd wordt. Geweldig!

Deftige verhaallijnen, al zit er hier en daar wel is een minder idee tussen, en een fantastische vibe. Meer heb je niet nodig zou je denken, maar de cast maakt toch ook een heus verschil en laat dat nu net de grote kracht zijn in Blake's 7. ATTENTION: SPOILER ALARM!
Gareth Thomas (in april trouwens overleden) is geweldig als Roj Blake en vooral de wisselkracht met Paul Darrow (Kerr Avon) is werkelijk geweldig. Zelden zo'n heerlijk cynisch personage geweten. Michael Keating is perfect als Villa, het comic relief in de groep, en Sally Knyvette (Jenna) geeft net die vrouwelijke touch aan heel de bende. Jan Chappell moet als Cally wat groeien in dit seizoen nog. Met Jacqueline Pearce (Servalan) en Stephen Greif (Travis) heeft de reeks trouwens ook wel twee erg toffe slechteriken.

Blake's 7 bestaat dus niet uit een stel onberispelijke figuren, ze hebben allemaal wel iets op hun kerfstok, en de strijd tegen de federatie vormt genoeg stof voor een volledig seizoen. Sommige zaken zien er misschien vandaag de dag net iets te klungelig uit, maar het is iets dat ik met de mantel der liefde bedek.

Dikke 4*
avatar van Metalfist

Metalfist

dinsdag 10 mei 2016
Blake's 7 seizoen 2 Het tweede seizoen van Blake's 7. Ik had het niet verwacht eerlijk gezegd, maar het einde van het eerste seizoen deed me uitkijken naar hoe het verder ging gaan. Gelukkig de volledige reeks op DVD en de dag na de 13e aflevering van het eerste seizoen aan Redemption gestart. Het eerste seizoen was een groot succes en het was dan ook maar de vraag of Terry Nation en de zijnen opnieuw gingen kunnen overtuigen of dat ze zich compleet zouden verslikken in het maken van de opvolger.

Van verslikken is als je het mij vraagt geen sprake. Redemption gaat verder waar Orac ophield en het is in ieder geval al interessant om eens wat meer van ATTENTION: SPOILER ALARM!
de eerste eigenaars van de Liberator te zien. Jammer genoeg zou het maar een eenmalige aanwezigheid zijn en kunnen we verder in de seizoensopener genieten van de nieuwe outfits en Villa's epische bakkebaarden. Verder is dit een logische opvolger van het vorige seizoen waarin blijkt dat ATTENTION: SPOILER ALARM!
werkelijk niemand van de crew onschendbaar is. In de zoektocht naar Star One (die tot een fantastisch einde komt in de seizoensfinale met dezelfde titel) sterft Gan en worden de beweegredenen van de personages serieus door elkaar geschud. Dat is vooral te wijten aan Chris Boucher (die de schrijf-fakkel overnam van Terry Nation die er na 14 afleveringen even genoeg van had) en zelfs een ietwat op het eerste zicht gedateerde aflevering zoals Shadow (die eigenlijk neerkomt op don't do drugs kids) is nog altijd degelijk. Het is vooral de evolutie van ATTENTION: SPOILER ALARM!
Blake die als vrijheidsvechter meer en meer de verkeerde kant begint op te gaan en Avon die in de schaduw staat te wachten om alles over te nemen dat dit echt een geweldig seizoen maakt.

Hetgeen dat eigenlijk het meeste opvalt in dit seizoen is dat Travis opeens verdacht hard lijkt op Brian Croucher en niet op Stephen Greif. Altijd lastig voor een acteur om dit soort rollen ineens te moeten overpakken, maar Croucher geraakt er echt mee weg. Natuurlijk kun je ook nog rekenen op de crew van de Liberator zelf. Gareth Thomas blijft indrukwekkend als Blake, Paul Darrow is als Avon zijn perfecte counterpart (wat een heerlijk figuur ook) en Michael Keating (Villa), Sally Knyvette (Jenna), David Jackson (Gan) en Jan Chappell (Cally) zijn perfect op elkaar ingespeeld. Tel daar ook nog eens een heerlijk schmierende Jacqueline Pearce bij als Servalan en je zit met een indrukwekkende cast. Visueel blijft de reeks ook zijn charme behouden trouwens, al denk ik dat je hier op zich wel fan van moet zijn om het te waarderen.

Het beste seizoen tot nu toe, zoveel is duidelijk. Wat er in het eerste seizoen al zo geweldig was, komt hier nog beter tot zijn recht. Seizoen 2 kent een meer rechtlijnige verhaallijn in tegenstelling tot aparte avonturen van 50 minuten en die wordt wel erg goed uitgewerkt. De climax liet me ook nu weer hunkerend naar het vervolg achter.