• 8.985.990 stemmen

Genre: Drama / Misdaad

Ontwikkeld door: Harry Williams en Jack Williams

Met onder meer: Joanne Froggatt, Ioan Gruffudd en Zoë Tapper

Release datum: maandag 11 september 2017

Eerst uitgezonden op: ITV (Verenigd Koninkrijk)

• Videoland Bekijk via Videoland
  • HBO Max Bekijk via HBO Max

Plot Liar

Laura Nielson is een slimme lerares. Ze is pas net vrijgezel en weet niet zeker of ze weer wil gaan daten. Andrew is een chirurg met een zoon. Deze zoon zit bij Laura in de klas. Wanneer Laura en Andrew elkaar ontmoeten, voelen ze zich direct tot elkaar aangetrokken. Beiden hebben niet in de gaten dat hun aantrekkingskracht verstrekkende gevolgen gaat hebben op elkaars familie.

Komt er een Liar seizoen 3?

Laura Nielson

Meningen over Liar

avatar van AniSter

AniSter

donderdag 26 januari 2023
Liar seizoen 1 Op zich een boeiend seizoen met een verhaal dat zich verder en dieper ontwikkelde dan ik vooraf had gedacht. Een beetje jammer dat Laura enkele domme acties ondernam. Dat, vergezeld van een aantal onwaarschijnlijke gebeurtenissen remt mijn waardering iets. Ondanks dat bleef het geheel interessant genoeg om te blijven kijken.
avatar van Boenga

Boenga

zaterdag 8 augustus 2020
Liar seizoen 1 Verkrachting: een loodzwaar en wijdverspreid probleem. 'Liar' is een van de vele films en series die een aanklacht zijn tegen. Probleem is dat dit ook, meer en meer, een heikel thema is om een verhaal rond te breien. En een film of serie politiek correct houden, en ondertussen toch op een of andere manier origineel zijn, dat is iets waar de makers in dit geval niet in slagen. Waar deze Liar héél even begint als een whodunnit - wie van de twee is de leugenaar - lijkt al snel duidelijk dat de vrouw het slachtoffer is. Elke andere richting zou voor protest en boze reacties zorgen. De makers beseffen dat blijkbaar ook, en vanaf de vierde aflevering is het ook 'officieel' dat Andrew schuldig is. De vraag is dan niet langer 'wie', maar wel 'hoe bewijzen'. Ook leuk, maar er moet imho met zo'n verhaal toch meer kunnen gedaan worden. Bovendien zijn er ook nog een paar mankementen, die de geloofwaardigheid richting nulpunt duwen. Vooral wat Laura, als slachtoffer en in al haar trauma, zelf onderneemt om Andrew klein te krijgen - inbreken in z'n woning ? - is meer dan stap te ver. Of een dame die kantoorwerk doet in het politiekantoor en even undercover gaat werken ? Het einde was uiteindelijk toch nog enigszins verrassend; het lijkt zelfmoord, maar met een snee in de keel...? Kwestie van er in seizoen 2 op te kunnen verdergaan. Desalniettemin, 'spannend' is overdreven, maar Liar bleef toch tot het einde boeien. En hoofdactrice Joanne Froggatt blijkt een aantal kijkers op IMDB te irriteren en op de zenuwen te werken; zelf meen ik dat ze er prima in slaagt om haar personage niet zomaar het lieve, brave en sympathieke slachtoffer te laten zijn. Oké, maar de Britten kunnen beter.

Waterkonijn_tv

zondag 30 april 2023
Liar seizoen 1 Ieder gezond denkend mens accepteert de medemens zoals die is, lijkt mij toch. Ongeacht huidskleur, religie, sexe, geaardheid of wat dan ook. Maar dat wil wat mij betreft nog niet zeggen dat een serie als Liar met als centraal thema een dominante verkrachter die zijn wil oplegt aan gedrogeerde vrouwen en hun strijd daartegen, een feest is om naar te kijken. Ten eerste rammelt het script aan alle kanten. Kleine plotjes worden erin geschoven zonder enige achtergrondinfo. De karakters (waaronder een aantal onuitstaanbare types zoals de hoofdpersoon) denken en handelen op een manier die volstrekt ongeloofwaardig is. En last but not least, de politieke correctheid en de tot vervelens toe opgedrongen wokegedachte druipen er vanaf. Bijna alle mannen zijn dom, naïef of met slechte, dominante bedoelingen. De mannen die het niet zijn, zijn degenen die al oud genoeg en seksloos zijn, een kleurtje hebben, zich voortdurend om het minste of geringste verexcuseren naar vrouwen, hondstrouw zeggen "Ik begrijp je" of naar de pijpen van de vrouwen dansen; óók als zij kwaad met kwaad willen bestrijden en op die manier niet heileger zijn dan hun opponenten. Maar als kijker moeten we die vrouwen wél heilig en nobel vinden. Altijd een lekkere: je bent terecht verontwaardigd over hoe je bent behandeld door een man en je vervalt uiteindelijk in niet minder verwerpelijke manieren om dat teniet te doen. Je gaat niet boven hun foute gedrag staan, maar wordt zoals zij en past het zelf dan ook maar toe. Wat een armoe. Bijna alle vrouwen zijn heldinnen (behalve degenen die de kruistocht tegen de foute man niet gelijk steunen). Met name natuurlijk de recherche die een kleurtje heeft, vrouw en lesbisch is. Haar (natuurlijk!) stoere, vrouwelijke parter is militair in Irak en recherchemevrouw is net zwanger van (vanzelfsprekend) een meisje. Recherchemevrouw neemt het niet zo nauw neemt met het scheiden van persoonlijke grieven jegens de foute verkrachter en de professionele manier om daar wat aan te doen. Zo nu en dan staat ze, haar professionaliteit vergetend, ongegeneerd te girlpoweren met de verkrachte hoofdpersoon die allerhande wederrechtelijke acties onderneemt om haar mannelijke opponent te wreken. Onder het toeziend en goedkeurend oog van recherchemevrouw. De verkrachte hoofdpersoon zélf gaat meerdere malen over de schreef (huisvredebreuk, kidnapping en mishandeling van haar verkrachter, manipuleren en ondermijnen van de carrière van haar ex die bij de politie werkt), maar dat moeten we allemaal maar begrijpen en goedkeuren. Lair is een drammerige, eendimensionale serie die na een paar afleveringen enorm op je zenuwen gaat werken. Ik heb niks tegen gelijkwaardigheid van vrouwen en niks tegen de emancipatie van wie of wat dan ook, maar deze verzuurde en wraaklustige aanpak is niet de manier om dat uit te dragen. Ik heb het best lang volgehouden, vind ik zelf. Tot vijf afleveringen in het eerste seizoen. Maar toen was het toch echt wel een keer mooi geweeest. Het interesseert me geen bal hoe dit afloopt. Het dramt al vijf afleveringen lang en ik verwacht niet dat dat ineens gaat veranderen. Mijn advies: skippen die hap!