• 8.985.673 stemmen

Ontwikkeld door: Anne Holt

Met onder meer: Melinda Kinnaman , Henrik Norlén en Marek Oravec

Oorspronkelijke taal: Zweeds

Release datum: woensdag 23 september 2015

Eerst uitgezonden op: TV4 (Zweden)

• myLum (Lumière) Bekijk via myLum (Lumière)

Plot Modus

Tijdens een witte kerst in Zweden raakt psychologe en profiler Inger Johanne Vik samen met haar autistische dochter betrokken bij een onderzoek naar een aantal verontrustende moorden, waaronder de schokkende moord op een vrouwelijke bisschop op kerstavond. In Stockholm blijven er lijken opduiken, maar de doodsoorzaken komen niet overeen. Toch begint Inger Johanne al snel een patroon te herkennen: alle moorden lijken verbonden met een fundamentalistisch internationaal netwerk. Een koortsachtige zoektocht naar de moordenaar begint.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Komt er een Modus seizoen 3?

Inger Johanne Vik

Helen Tyler

Warren Schifford

Meningen over Modus

maandag 22 juli 2019
Modus seizoen 1 Spannende achtdelige zweedse serie over een aantal moorden die op bizarre wijze met elkaar verbonden zijn. Typische scnadinavische kwaliteit, dus goed gemaakt, goed gespeeld en fraai in beeld gebracht. Inmiddels worden in Scandinavië zoveel goede series gemaakt dat het moeilijk is boven het maaiveld uit te steken, maar dit is zeker de moeite waard.
avatar van AniSter

AniSter

zaterdag 23 oktober 2021
Modus seizoen 1 Scandinavische topserie. Seizoen 1: erg goed met een prima cast die uit veel bekende gezichten bestaat. Compliment voor de gecaste boef: die zat écht goed in zijn rol. Het plot vond ik iets minder dan seizoen 2, maar los van dat en de boodschap erachter was het een spannend geheel tot het laatste moment. Seizoen 2 : uitstekend. Ondanks dat het plot iets minder was, onwaarschijnlijker, zat het geheel fraaier en spannender in elkaar dan het eerste seizoen. Ook het slecht uitgewerkte einde deed niets af aan het boeiende geheel. Dit was een seizoen om achter elkaar uit te kijken; geen 'page turner' maar een 'episode turner' .....
avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

dinsdag 24 januari 2017
Modus seizoen 1 Op zich begon de serie best goed maar het was moeilijk om wat 'feeling' te krijgen met de hoofdrolspelers. Maar goed, wie weet. Halverwege vond ik de serie steeds meer bepaalde trekken krijgen dat alles wat homofiel, autistisch, vluchteling kwetsbaar is en wat vermoord wordt door een zeer rechtse Amerikaanse anti-alles wat niet christelijk, blank en superieur is. Ik kan best wel wat hebben maar overdrijven is ook een vak en niet alles hoeft door de strot gedouwd te worden van wat zogenaamd 'goed' en 'fout' is en dit dan bekeken vanuit een bepaalde politieke hoek. Een soort demagogie. Ik heb de serie halverwege afgezet. De politieke tegenstelling tussen 'links' en 'rechts' wordt steeds meer zwart-wit gemaakt en verwordt zelfs nu tot een populaire commerciële hype.