Mijn Series +

Zweden
Thriller

ontwikkeld door Anne Holt
met Melinda Kinnaman , Henrik Norlén en Marek Oravec

Tijdens een witte kerst in Zweden raakt psychologe en profiler Inger Johanne Vik samen met haar autistische dochter betrokken bij een onderzoek naar een aantal verontrustende moorden, waaronder de schokkende moord op een vrouwelijke bisschop op kerstavond. In Stockholm blijven er lijken opduiken, maar de doodsoorzaken komen niet overeen. Toch begint Inger Johanne al snel een patroon te herkennen: alle moorden lijken verbonden met een fundamentalistisch internationaal netwerk. Een koortsachtige zoektocht naar de moordenaar begint.

1. Aflevering 1
  6. Aflevering 6
  7. Aflevering 7
  8. Aflevering 8
avatar van 3 2 1 cut
Op zich begon de serie best goed maar het was moeilijk om wat 'feeling' te krijgen met de hoofdrolspelers. Maar goed, wie weet.

Halverwege vond ik de serie steeds meer bepaalde trekken krijgen dat alles wat homofiel, autistisch, vluchteling kwetsbaar is en wat vermoord wordt door een zeer rechtse Amerikaanse anti-alles wat niet christelijk, blank en superieur is.

Ik kan best wel wat hebben maar overdrijven is ook een vak en niet alles hoeft door de strot gedouwd te worden van wat zogenaamd 'goed' en 'fout' is en dit dan bekeken vanuit een bepaalde politieke hoek. Een soort demagogie.

Ik heb de serie halverwege afgezet. De politieke tegenstelling tussen 'links' en 'rechts' wordt steeds meer zwart-wit gemaakt en verwordt zelfs nu tot een populaire commerciële hype.

avatar van james_cameron
Spannende achtdelige zweedse serie over een aantal moorden die op bizarre wijze met elkaar verbonden zijn. Typische scnadinavische kwaliteit, dus goed gemaakt, goed gespeeld en fraai in beeld gebracht. Inmiddels worden in Scandinavië zoveel goede series gemaakt dat het moeilijk is boven het maaiveld uit te steken, maar dit is zeker de moeite waard.