Mijn Series +

Peaky Blinders - Seizoen 4 (2017)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Drama

ontwikkeld door Steven Knight
met Cillian Murphy, Helen McCrory en Paul Anderson

Peaky Blinders speelt zich af in Birmingham net na de Eerste Wereldoorlog. Centrale figuur is Thomas Shelby, die de leiding heeft over een van de meest angstaanjagende bendes van de stad, de Peaky Blinders.

1. The Noose
  2. Heathens
  3. Blackbird
  4. Dangerous
  5. The Duel
  6. The Company
avatar van brawljeff
Vanaf morgen in Nederland te zien op Netflix!

avatar van Afca_fanatic
Er zijn maar weinig series waar ik van begin tot eind geboeid ben. Peaky Blinders heeft voor mij de perfecte chemie van kostuums, accent, acteurs, en het grof geweld??.

avatar van joy4ever
Wat een geweldig seizoen weer! Echt genieten. Heerlijke rol ook van Adrien Brody. En wat een spetterende slotaflevering! Arthur blijft ook een fantastisch character, heerlijk. Peaky Blinders is by far the coolste serie.

Wederom een fantastisch seizoen inderdaad, op de finale na net weer een stukje beter dan het voorgaande. Zouden ze er nog een vijfde seizoen achteraan plakken? Een spin-off over de avonturen van Archie of Luca Changretta lijkt mij ook wel wat. Wat spelen Hardy en Brody toch geweldige rollen zeg!

avatar van Bottleneck
Blijft gaaf allemaal, ook met die soundtrack erbij, tot Radiohead aan toe. Echt een 'one of a kind' serie. Nou oké, er zijn zat rise and fall verhaaltjes, maar hier blijft de fall maar uit. Gelukkig, betekent dat het nog niet klaar is hopelijk.

avatar van Kondoro
Heel erg gaaf seizoen.

avatar van Nicolage Rico
Wanneer komt seizoen 5 op Netflix, al enig nieuws?

Jazeker. In 2019.

Oké, mooi.

avatar van joy4ever
Ben je nu serieus je eigen vraag aan het beantwoorden?

Yep. Dat zie je toch?

avatar van Thomas83
Vooral de eerste twee afleveringen zijn fantastisch. Zo sterk is een seizoen van Peaky Blinders nog niet begonnen. Dit seizoen is ook wat minder uitleggerig geschreven dan het vorige. Maar door de beduidend mindere laatste aflevering schaal ik het seizoen uiteindelijk ergens tussen seizoen twee en drie in denk ik.

Er gebeurt veel te veel in de finale, en hoe het wel plezierig is om te zien altijd wordt het onderhand ook wel wat afgezaagd om Tommy altijd de dans te zien ontspringen na een slimme zet die alles op zijn kop zet. En het is me wat al te sterk dat Arthurs dood in scène is gezet.

Wel blij dat hij nog in de serie zit. De dood van John had al impact genoeg. Er moest eens een keer een belangrijk personage sterven, dat is onvermijdelijk in een misdaadserie, maar dan liever niet Arthur. Anderson draagt echt een beetje de serie. Nog meer dan McCrory.

Polly vind ik dit seizoen aanvankelijk wel veel te geforceerd opstandig naar Tommy toe, om vervolgens ook nog eens radicaal in haar houding om te slaan. De verhaallijn met haar en haar zoon Michael gaat eigenlijk nergens heen dit seizoen. Heel zonde, want Finn Cole brengt veel charisma naar de rol en de ontwikkeling van het personage is ook interessant. Met Aberama Gold wordt ook nog niet zoveel gedaan trouwens. Vond de verhaallijn met hem en zijn boksende zoon niet zo enorm veel toevoegen.

Had op zich ook wel Ruben Oliver willen zien, hopelijk keert die nog terug. Wat de romantiek betreft bleek het vorige seizoen helaas een uitzondering. Dat is nu weer een zwak punt. May keert weer terug en irriteerde me gelijk weer een beetje. Lizzie is dit seizoen wat zeikerig geworden, net als Linda. Vooral vervelend om die rivaliteit tussen May en Lizzie te zien, vechtend om Tommy, die dit seizoen wel voor het eerst iets van een menselijke en sympathieke kant toont

Met de spanning zit het dit seizoen van begin af aan wel helemaal goed dankzij de verhaallijn van Luca Changretta die zijn vader en broer wil wreken. Brody is fantastisch en een van de hoogtepunten van een al zo sterk seizoen. Echt veruit de vijand van de Shelby's waar het meest dreiging van uitgaat. De scène waarin Tommy en Luca elkaar voor het eerst ontmoeten is echt om te smullen.

Wat me aan de soundtrack nog opviel is dat er dit seizoen wat meer variatie in de muziek zit. Red Right Hand zit al niet meer standaard aan het begin van iedere aflevering, en waar voor mijn gevoel eerder negentig procent van de soundtrack uit Nick Cave, PJ Harvey, Radiohead en de Arctic Monkeys bestond (bepaald niets mis mee) horen we nu ook wat meer andere artiesten.

Voor komend seizoen hoop ik dat ze Finn als personage zoveel gaan ontwikkelen als lijkt te gaan gebeuren. Hij krijgt dit seizoen al meer aandacht, en het lijkt erop dat hij een soort transformatie zal ondergaan naar iemand die kickt op geweld, zoals Arthur en John. Over Tommy als politicus heb ik nog gemengde gevoelens. Het is op zich wat sterk, maar het kan nog wel een interessante richting inslaan.

Verder nog een shout-out naar leuke bijrollen van het eerste uur, zoals Johnny Dogs, Curly en Charlie Strong. Vooral Curly is zo leuk als haast onschuldig lief en simpel figuur. Hij is ook erg geslaagd als humoristische toevoeging. 4.0*.

avatar van thomzi50
Ik snap het brede enthousiasme eerlijk gezegd niet zo: hoogste gemiddelde op deze site en ook elders, ik las ook dat dit het best bekeken Peaky-seizoen ooit is. Natuurlijk, er wordt héél goed geacteerd, het ziet er bij vlagen bijzonder fraai uit, er zitten prachtige scènes in - maar dat zijn wel min of meer de eigenschappen die elk Peaky-seizoen zo de moeite waard maken (al kun je wel zien dat er na seizoen 1 budgettair meer mogelijk is qua locaties, maar die verbetering begint in seizoen 2 al). Wat ik op zich ook geslaagd vind aan seizoen 4, is dat ze weer terug gaan naar de bascis: het bekende decor, een klassieke vijand. Alleen daar gaat het wat mij betreft wat mis. Brody speelt, tja, onvergetelijk, maar ik weet niet zeker of ik zijn Marlon Brando-imitatie echt goed vind, het voelt in elk geval wat clownesk aan bij tijd en wijle. Daarbij, storender: er zijn in de serie zó veel momenten waarop hij iemand uit de Shelby-familie of Shelby zelf kan neerschieten, ik snap wel dat erecodes een rol kunnen spelen bij zoiets, maar dit kwam op mij geloofwaardiger over: alsof ze steeds de ernst van de bad guy wel wilden laten zien, maar tegelijkertijd niet al te veel belangrijke personages wilden laten sterven. Het werd er wat simpel, bijna kinderlijk door. Daarnaast was de slotaflevering, @thomas83 gaf het ook al aan, wel erg vol en druk, eigenlijk gewoon veel te vol: de ontwikkelingen volgen elkaar daar zo snel op dat ik in niets werkelijk nog kon meegaan. Jammer. (Maar bij seizoen 5 zit ik natuurlijk meteen weer klaar, want ik blijf erg gecharmeerd van Peaky.)

avatar van Thomas83
Ben het niet helemaal oneens met je wat betreft de Marlon Brando-imitatie van Brody. Na Tommy's eerste ontmoeting met Luca ging ik Brody's maniertjes wat minder waarderen. Maar het blijft een erg amusante rol.

avatar van thomzi50
Zeker. Maar er had meer in gezeten, tenminste, ik vond echt de dreiging steeds verder afnemen in plaats van toenemen.

avatar van Nicolage Rico
Er komt niet 1, maar er komen maar liefst 2 nieuwe seizoenen aan waarin de Peaky Blinders op georganiseerde chaotische wijze alles en iedereen slopen.

avatar van legian
Leuk nieuws, maar ik hoop dat ze dan wel richting een eind gaan werken. Elk seizoen opnieuw een Tommy die op wonderbaarlijke wijze alles weet te fixen blijft niet eeuwig leuk. En zes seizoenen is wel een mooi aantal om ermee op te houden in mijn optiek.

thomzi50 schreef:

Ook wel mee eens ja. Denk dat ze er goed aan hebben gedaan om hem dit seizoen al te laten sterven.

avatar van Dorstigjimmyke
thomzi50 schreef:

Dat idee had ik ook een beetje. Voor mij het enige smetje is dat de Peaky Blinders inderdaad de dans bleven ontspringen. Niet dat iemand per se dood moet, maar hier was het af en toe wel wat overdreven.

Voor de rest blijf het natuurlijk genieten. Het acteren, het accent en de kostuums. Het is allemaal prachtig. Zelfs de manier waarop ze roken of een glas whiskey drinken is pure kunst. Ik kijk al uit naar seizoen 5.

avatar van Binge-Watcher
Een geweldig goed seizoen!

avatar van LikeAJedi
Dit was toch wel ver uit het beste seizoen van Peaky Blinders tot nu toe. Even wat minder dialogen en meer actie, dat hebben we nog niet gezien in de voorgaande seizoenen. Ook de bad guy Luca Changretta (Adrien Brody) is echt een groot plus punt van dit seizoen. Eindelijk een overtuigende bad guy met een sterk motief, iets wat deze serie toch wel constante miste.

In dit seizoen sterft dan ook voor het eerst een van de hoofdpersonages en dat was hoog nodig aangezien dat simpel weg bij een misdaad serie hoort, om weer even wat spektakel te creëren.

Verder irriteerde me ik dit seizoen wel aan McCrory die iets te geforceerd constant Tommy tegenwerkt dat het op een gegeven moment mij het een beetje ging frustreren. Verder was Cillian Murphy ook weer ijzersterk net als Anderson die toch wel dit seizoen de serie een beetje gedragen heeft. Maar de twee beste waren toch wel Adrien Brody en Tom Hardy, vooral Hardy was af en toe écht geniaal en Brody als Luca speelde een erg overtuigende Maffia die zijn familie komt wreken. Overigens Aiden Gillen als Mr Gold was ook fantastisch, hij speelde best wel een vaag personage en dat vond ik wel wat hebben. Hij zette dat goed neer.

avatar van cmr46
Niks mis mee