Mijn Series +

Peaky Blinders - Seizoen 1 (2013)

Verenigd Koninkrijk
Misdaad / Drama

ontwikkeld door Steven Knight
met Cillian Murphy, Sam Neill en Helen McCrory

Peaky Blinders speelt zich af in Birmingham net na de Eerste Wereldoorlog. Centrale figuur is Thomas Shelby, die de leiding heeft over een van de meest angstaanjagende bendes van de stad, de Peaky Blinders.

1. Aflevering 1
  2. Aflevering 2
  3. Aflevering 3
  4. Aflevering 4
  5. Aflevering 5
  6. Aflevering 6
avatar van Afca_fanatic
Sterke serie, over, liefde, verraad en vriendschap. Laatste aflevering erg sterk en kijk uit naar de volgende seizoenen.

avatar van HALVE TAMME.
HALVE TAMME. (moderator)
Goede waardering op IMDb. Binnenkort maar eens aan beginnen dan.

Ga je je niet beklagen, fantastisch acteerwerk van Cylian Murphy, toch wel een enorm goede en best veelzijdige acteur.

HALVE TAMME. schreef:
Goede waardering op IMDb. Binnenkort maar eens aan beginnen dan.

Daar krijg je geen spijt van. Seizoen 2 staat inmiddels ook op Netflix en is nog beter naar mijn mening.

avatar van HALVE TAMME.
HALVE TAMME. (moderator)
donmarko22 schreef:
Inmiddels gezien, prima serie.

avatar van hoffhaan
Goede serie, in ieder geval de eerste twee seizoenen. 4.0

avatar van Donkerwoud
Eerste drie afleveringen gezien. Stelt geenszins teleur. Vooral de momenten waarop je Cillian Murphy tegen de opkomende industrie van Birmingham ziet, zijn weergaloos. Misschien dat één en ander net iets te glad in elkaar grijpt, maar het heeft de galgenhumor en historische coolheid waarom ik Deadwood ooit zo kon waarderen.

avatar van centurion81
Nu twee afleveringen onderweg. Vind het een serie met een hoge production value en goed acteerwerk! Verhaal begint nu ook goed op stoom te komen!

avatar van centurion81
Donkerwoud schreef:

Mij bekroop gisteren hetzelfde gevoel: ik ben ook erg fan van Deadwood en bij vlagen komt hetzelfde sfeertje bovendrijven. Heerlijk!

avatar van Donkerwoud
Zoals HBO het historische misdaadgenre terug op de kaart gezet heeft met Boardwalk Empire en Deadwood; zo zet de BBC een productie neer die zich qua schaal en acteervuurwerk kan meten met de gelauwerde Amerikaanse werken. Het is vanaf de zinderende openingsscène duidelijk dat er flink wat Ponden tegenaan zijn gegooid om de sfeer van het oude Birmingham tot leven te brengen. Cillian Murphy die op zijn paard galoppeert op een reusachtige set, waarop de figuranten als ratten krioelen om de bedrijvigheid van het smerige industriestadje na te bootsen. Op de soundtrack klinkt de Brit-rock die de anachronistische sfeer oproept van de beruchte mijnwerkersstakingen in de jaren tachtig. Peaky Blinders is punk zonder de hanenkammen, maar met de opgeschoren kapsels, de plofbroeken en de geruite petten uit die tijdsperiode. Fuck the system! (op z'n Brits)

Hoewel het plot wat geforceerde, onwaarschijnlijke wendingen neemt - mede omdat niet alle verhaallijnen de ruimte krijgen in de zes afleveringen- blijft het de rauwe stijl die je als kijker van begin tot eind meesleept in dit hoogst amusante historische epos. De Peaky Blinders zijn een vermakelijke groep straatschoffies die zichzelf opgewerkt hebben tot de snoeiharde criminelen die de plaatselijke ghetto's in handen hebben. Hun stoere macho-praat en gewelddadige uitspattingen worden achter de schermen veel meer gedicteerd door de vrouwelijke familieleden dan het lijkt. Of het echt realistisch is durf ik niet te zeggen, maar de serie is zo geschreven dat de krachtige vrouwenrollen minstens zo invloedrijk zijn als hun mannelijke familieleden. Door de eigenzinnige stijl en de sterke vrouwenrollen levert het een serie op die verrassend historisch accuraat voelt en die toch een toffe eigentijdse uitstraling heeft.

Ongelooflijk mooi gemaakte serie. Ik heb misschien nog wel meer van de sets en het camerawerk genoten dan van het verhaal en de acteerprestaties. En dat doet geenszins af aan die laatste twee!

avatar van Bottleneck
Donkerwoud schreef:

Haha inderdaad, leuk omschreven. Heerlijk openingsnummertje ook trouwens, Red Right Hand, en sluit me bij de rest van de commentaren aan (cinematografie, soundtrack, de combi van drama en geweld etc.: dik in orde).

Paar dingetjes die me niet zo lekker zitten: Grace kan wel heel veel flikken en vrij rondneuzen/vragen voordat ze tegen de lamp van de Peaky Blinders loopt. En ze zijn wel erg onbevreesd en vooral ongestraft na het omleggen van twee IRA-lui, van wie eentje zelfs commandant (ook al zo'n tof bijrolletje trouwens). Maar zal niet vooruitlopen op S2 daarmee .

avatar van Dorstigjimmyke
Ik moet zeggen dat de acteerprestaties heel sterk zijn en dat ook de sfeer, kostuums en de setting prachtig zijn. Maar ik had toch nog iets meer verwacht. Af en toe is het verhaal wat aan de trage kant. Begrijp mij niet verkeerd, het is en blijft een geweldig serie, maar ik denk dat ik vooral iets meer had verwacht vanwege de reacties van de vele kijkers. Ik hoop dat seizoen 2 mij wel volledig kan overtuigen dat dit een van de beste series van het moment is.

avatar van Thomas83
Ik zie deze serie nog best tot een absolute topserie uitgroeien in de seizoenen die hierna komen, maar vooralsnog wordt dat niveau nog niet helemaal bereikt wat mij betreft. De cinematografie, sets en muziek zijn prachtig, net als de algeheel redelijk rauwe sfeer, maar Grace wordt wel erg snel wat belangrijk binnen de Shelby-organisatie.

Cillian Murphy is wel zeer charismatisch en indrukwekkend in de hoofdrol, en de rivaliteit van zijn rol met die van een ook sterke Sam Neill werkt al meteen. En je ziet nog genoeg om uit te diepen aan de personages, ook andere mooie figuren zoals de tragische Arthur en Polly.

Op zich wel wat overdreven veel romantische gevoelens tussen verschillende personages, maar ik vond de romance tussen Thomas en Grace wel echt overtuigen. Alle dramatische wendingen zijn ook effectief, en zoals de laatste aflevering de trage opbouw in de vijf afleveringen ervoor uitbetaalt belooft nog wel wat. Hoop wel dat het allemaal nog wat rauwer wordt. Een serie als deze moet niet al te preuts zijn wat betreft de seks en het geweld. Een dikke 3.5*.

avatar van james_cameron
Fijn rauw misdaaddrama met heel wat potentie voor meerdere seizoenen. Prima cast, fraai camerawerk en een aparte soundtrack vol anachronistische ruige folksongs. Hier en daar wat aan de trage kant en ik moest er even inkomen, maar al snel beginnen de personages te intrigeren en de plotlijnen te boeien. De seizoensfinale smaakt in ieder geval naar meer.

avatar van Toontje G
Was er aan begonnen en afgezet. Collega op het werk gesproken en die vertelde dat je even moet doorbijten en dat je dan de serie gaat waarderen. En inderdaad, hij heeft niet gelogen.

avatar van LikeAJedi
Toontje G schreef:

Ik had dus exact het zelfde.

avatar van LikeAJedi
Serie is in het begijn vrij traag en oninteressant. Ik begreep absoluut niet waar al die hype vandaan kwam want zo sterk was het niet de eerste 3 afleveringen, maar vanaf aflevering 4 begint het allemaal wat interessanter te worden en Komt er wat meer vaart in.

Acteer werk is ook erg goed in dit 1e seizoen. Cillian Murphy is sowieso een van de meest underrated acteurs van het afgelopen decennia. Ik weet toevallig dat in het volgende seizoen Tom Hardy zijn entrance in deze serie maakt, en daar ben ik erg benieuwd naar.

avatar van cmr46
Sterke serie