• 8.985.445 stemmen

China Beach - Seizoen 1 (1988)

Show titel: China Beach

Ontwikkeld door: William Broyles Jr. en John Sacret Young

Met: Dana Delany, Concetta Tomei, Marg Helgenberger, Dana Delany, Concetta Tomei en Marg Helgenberger

Datum van release: dinsdag 26 april 1988

Eerst uitgezonden op: ABC (Verenigde Staten)

Plot China Beach

Terwijl de Vietnamoorlog in volle gang is, moeten de leden van een Amerikaanse basis in Vietnam zien om te gaan met de gruwelijkheden die hieruit voortkomen. Doktoren, verplegers, militairen en andere personeelsleden krijgen er dagelijks te maken met zware aanslagen op hun lichamelijke en geestelijke vermogens. Doden, gewonden, verlies en desillusie vormen hun dagelijkse realiteit. Bovendien betekent het voor de vertrekkers uit het oorlogsgebied niet dat hun opgelopen fysieke en mentale littekens daarmee uit hun verdere levens verdwijnen.

Afleveringen Seizoen 1 (1988)

1. 1. China Beach: Part 1

26 april 1988 (48 minuten)

Het is november 1967 en Colleen McMurphy, verpleegkundige, gaat haar laatste periode in Vietnam in. Ze moet zien om te gaan met stervende jongens, primitieve condities en seksuele intimidatie.

2. 2. China Beach: Part 2

26 april 1988 (48 minuten)

McMurphy besluit dat ze China Beach niet kan verlaten ook al mag ze naar huis. Cherry komt aan en is op zoek naar haar broer en Laurette komt als entertainment naar China Beach.

3. 3. Home

27 april 1988 (42 minuten)

Laurette houdt audities voor lokale entertainers om de act te vullen. McMurphy kan haar gevoelens maar lastig onderdrukken wanneer ze een vrouw binnenkrijgt die verantwoordelijk is voor de dood van een vriend.

4. 4. Hot Spell

4 mei 1988 (42 minuten)

KC stemt ermee in naar de broer van Cherry te vragen en ze begint een dealtje omtrent een antieke vaas. Lila, KC, Laurette, McMurphy en Cherry delen verhalen terwijl ze wachten tijdens een bomaanval.

5. 5. Somewhere Over the Radio

11 mei 1988 (42 minuten)

Lila, Cherry en Laurette komen vast te zitten met een aanvalsploeg wiens leider de realiteit niet meer aankan. KC en Boone moeten een reddingsmissie opstarten.

6. 6. Waiting for Beckett

18 mei 1988 (42 minuten)

Cherry wordt in huis genomen door iemand die het leger verlaten heeft en claimt te weten waar haar broer is. Laurette en Boonie proberen de gestreste Beckett te helpen die niet kan slapen.

7. 7. Brothers

1 juni 1988 (42 minuten)

Laurette heeft een belangrijke auditie. Beckett heeft moeite met vooroordelen en komt erachter dat iemand lijkzakken voor de verkeerde redenen gebruikt heeft.

8. 8. Chao Ong

8 juni 1988 (42 minuten)

Ondanks alle afleidingen weten McMurphy en Natch eindelijk bij elkaar te komen. Laurette krijgt de kans in een groter entertainment ensemble te gaan toeren. McMurphy krijgt de schuld van een lijk dat verdwenen is tijdens haar dienst.

Heerlijke serie die het goed deed.

avatar van hilversum3_mm

hilversum3_mm

Was dit niet een soort kruising tussen E.R. en Tour of Duty?

brin2352 schreef:

Was dit niet een soort kruising tussen E.R. en Tour of Duty?

Ja zeker en ook nog een vleugje romantiek.

avatar van Scarafax

Scarafax

Fijne serie, paste mooi naast Tour of Duty (dat overigens (leuk feitje) de set deelde met China Beach). Verhalen waren wat dramatischer maar dat had uiteraard ook te maken omdat het over een hospitaal ging.

avatar van Lebarron

Lebarron

Een serie over een medische post in Da Nang tijdens de Vietnamoorlog. Verscheen gelijktijdig met Tour of Duty maar waar die serie een combat-serie met drama-elementen was is dit een drama-serie met combat-elementen. Tour of Duty is mijn favoriet van de twee maar dat betekent niet dat deze show veel minder is, zeker niet. Tour of Duty kijkt wat makkelijker weg vanwege de actie en daarom is hij mijn favoriet. China Beach benadert de Vietnamoorlog uit een iets andere hoek maar daarom niet minder interressant. We volgen geen soldaten maar artsen en verplegers. Zij dealen met de nasleep van de afleveringen van Tour of Duty zeg maar. De soldaten die in combat gewond raken komen hier terecht en worden zo goed en kwaad als gaat opgelapt. Nu is een vergelijking met MASH snel gemaakt maar iedere vergelijking met MASH buiten dat het medische aspect gaat mank. MASH was komedie met serieuze ondertoon. China Beach is echt gewoon een dramaserie met soms een grappige scene. Net als Tour of Duty had deze serie ook een heerlijke soundtrack met 60's muziek en een pakkende openingstune, Reflections van The Supremes. China Beach is dus een geweldige serie zeker voor fanaten van de Vietnamoorlog als ik of als alternatief voor ER of Greys Anatomy.