• 8.985.812 stemmen

Altered Carbon - Seizoen 1 (2018)

Show titel: Altered Carbon

Ontwikkeld door: Laeta Kalogridis

Met: Joel Kinnaman, Renée Elise Goldsberry en James Purefoy

Datum van release: vrijdag 2 februari 2018

Plot Altered Carbon

De samenleving ziet er in de toekomst heel anders uit. Het menselijk bewustzijn kan worden gedigitaliseerd en daardoor ook getransformeerd naar andere lichamen. De dood is niet meer permanent. Takeshi Kovacs is een eenzame overlevende soldaat uit een groep elite interstellaire strijders, die werd verslagen bij een opstand tegen de nieuwe wereld. Zijn geest is eeuwenlang in ijs gevangen gehouden, totdat de rijke Laurens Bancroft hem een nieuwe kans geeft. In ruil voor een nieuw leven in een nieuw lichaam, moet Kovacs een moord oplossen: de moord op Bancroft zelf.

Afleveringen Seizoen 1 (2018)

1. 1. Out of the Past

2 februari 2018 (58 minuten)

Als Takeshi Kovacs 250 jaar na zijn dood ontwaakt in een nieuw lichaam, blijkt hij tot leven te zijn gewekt om een magnaat te helpen zijn eigen moord op te lossen.

2. 2. Fallen Angel

2 februari 2018 (56 minuten)

Terwijl Kovacs een man opspoort die Bancroft een doodsbedreiging stuurde, overtreedt inspecteur Ortega regels om in de gaten te houden waar hij zich bevindt.

3. 3. In a Lonely Place

2 februari 2018 (51 minuten)

Kovacs krijgt hulp van een onverwachte partner, die hem moet beschermen tijdens een feest in het huis van Bancroft, waar Ortega het gruwelijke gebeuren in het oog houdt.

4. 4. Force of Evil

2 februari 2018 (49 minuten)

Kovacs wordt gevangengenomen en gemarteld, en gebruikt zijn Envoy-training om te overleven. Ortega verrast haar familie voor Día de los Muertos.

5. 5. The Wrong Man

2 februari 2018 (53 minuten)

Als Kovacs de identiteit van zijn lichaam ontdekt, vraagt hij Ortega hem de waarheid te vertellen. Een tip van Poe leidt tot een grote doorbraak in de Bancroft-zaak.

6. 6. Man with My Face

2 februari 2018 (46 minuten)

Ortega's lot staat op het spel en Kovacs brengt de Bancrofts schokkend nieuws. Later komt hij oog in oog te staan met een angstaanjagende tegenstander.

7. 7. Nora Inu

2 februari 2018 (1 uur en 06 minuten)

Als Kovacs herenigd wordt met iemand uit zijn verleden, wordt zijn complexe voorgeschiedenis met het Pretectoraat de Opstand en Quell uit de doeken gedaan in flashbacks.

8. 8. Clash by Night

2 februari 2018 (52 minuten)

Kovacs' wereld staat op zijn kop. Om hem te helpen de Bancroft-zaak snel af te wikkelen, vraagt hij om een dipper. Ortega trekt de mysterieuze vrouw uit de arena na.

9. 9. Rage in Heaven

2 februari 2018 (53 minuten)

Na een verwoestende actie smeden Kovacs en zijn bondgenoten een gedurfd en zeer risicovol plan om te infiltreren in Head in the Clouds.

10. 10. The Killers

2 februari 2018 (50 minuten)

Terwijl de in het nauw gedreven Kovacs zich voorbereidt op een laatste confrontatie, duikt er een nieuwe held op en komen er meer verborgen geheimen aan het licht.

avatar van Gerlof1378

Gerlof1378

Deze serie is na 1 aflevering te hebben gezien echt mijn ding, strak verhaal, goede cast en erg mooie CGI effecten. Het verhaal is wel een beetje warrig en wazig maar afijn ik heb zelf nog maar 1 gezien en denk dat verder in de serie wel bepaalde elementen duidelijk worden. Ik ben benieuwd hoe de rest van deze serie zal verlopen, maar ik heb daar wel een goed gevoel over.

avatar van legian

legian

De serie begint ontzettend tof. De wereld, de stijl en de vele vragen bevallen goed. Het mysterie omtrent de dood van Bancroft die de aanleiding vormt voor het verhaal is erg interessant. En langzaam aan begint het een en ander duidelijk te worden. De introductie van het AI hotel en de VR mogelijkheden wekken alleen maar meer interesse op. En eigenlijk loopt alles op goeie rolletjes tot en met aflevering 6.

Hoewel de Deus ex Machina nog boeide werd het daarna niet beter. Verhaaltechnisch wordt eigenlijk alles in de ban gedaan en komt er een cliché verhaal opzetten. Broer en zus waren de beste maatjes en deden alles samen, maar de een kan de ander niet loslaten waardoor ze elkaars vijanden worden. Voor een serie die zo interessant en mysterieus begon voelt dit als een ongelofelijke dooddoener. Tel daar nog het verplichte zoetsappige einde bij op en na de laatste aftiteling zat ik er toch teleurgesteld bij.

Het is zeker niet slecht, de wereld ziet er geweldig uit, het beeld van de mensheid die eeuwig kan blijven leven is ontzettend intrigerend. De actie is bij vlagen erg hard en mooi om te zien. Maar het verhaal stelt uiteindelijk toch teleur. Ik had vooraf geen Blade Runner of Westworld praktijken verwacht over wat het is om 'mens' te zijn en over het 'bewustzijn'. Maar de serie heeft ontzettend interessante onderwerpen in het eeuwig leven, het kunnen verplaatsen in andere mensen/sleaves en de doden terug kunnen halen om te getuigen. Helaas wordt het sporadisch gebruikt en voelt het nergens belangrijk voor het verhaal. Sterker nog het verhaal had zich net zo makkelijk in deze tijd kunnen afspelen.

Altered Carbon is erg vermakelijk en zeker aan te raden om te zien. Helaas is het verhaal technisch, ondanks de vele interessante onderwerpen, niet bijzonder hoogstaand en eindigt het wat simplistisch. 3.5*

avatar van horizons

horizons

Eerste helft van het seizoen is een stuk sterker dan de tweede helft. Wat mysterie, sf, virtual reality, leuke cast, goede world building, goede actie, etc maar op het einde worden de sterke punten ingewisseld voor wat minder. De flashback aflevering was eigenlijk waar het mis ging (om echt heel erg goed te zijn. Plus de antagonist was iets te onwaarschijnlijk in karakteropbouw.

Erg wisselvallig, deze visueel indrukwekkende maar inhoudelijk vaak haperende Netflix SF-serie, gebaseerd op het gelijknamige boek van Richard K. Morgan. Het ziet er allemaal fraai uit en de aktiescenes zijn eersteklas, maar de personages zijn niet bepaald charismatisch en de plot weet amper te boeien. Herhaaldelijk kon ik dan ook amper mijn aandacht erbij houden. Af en toe gebeuren er dan wel weer wat coole dingen, waardoor je toch blijft doorkijken, maar echt geweldig wordt het helaas nergens.