• 8.985.835 stemmen

Hier Zijn de Van Rossems - Seizoen 1 (2015)

Show titel: Hier Zijn de Van Rossems

Ontwikkeld door: Bernard van den Bosch

Met: Maarten van Rossem, Sis van Rossem en Vincent van Rossem

Datum van release: vrijdag 6 februari 2015

Eerst uitgezonden op: NPO 2 (Nederland)

Plot Hier Zijn de Van Rossems

In deze serie verkent historicus Maarten van Rossem samen met zijn zus Sis en zijn broer Vincent iedere week een stad in Nederland of directe omgeving. De drie Van Rossems laten elkaar plekken of objecten zien die de anderen nog niet (zo goed) kennen en vertellen elkaar de verhalen die daarbij horen. Maarten doet dat vanuit zijn specialiteit, geschiedenis, Sis als kunsthistorica en Vincent is expert op het gebied van architectuur. De Van Rossems zijn alle drie uitstekende verhalenvertellers. Daarnaast staan ze bekend om hun relativerende toon en droge humor. De drie zijn het lang niet altijd met elkaar eens.

Afleveringen Seizoen 1 (2015)

1. 1. Maastricht

6 februari 2015 (26 minuten)

Maastricht is de meest on-Nederlandse stad van Nederland. Volgens de Van Rossems heeft het zijn karakter vooral te danken aan de vele buitenlandse invloeden van vroeger en nu.

2. 2. Rotterdam

13 februari 2015 (26 minuten)

Rotterdam is een spannende stad om te bezoeken, want er verandert altijd zoveel. De Van Rossems verrassen elkaar met verhalen over Rotterdam.

3. 3. Brugge

20 februari 2015 (26 minuten)

Brugge is ook bij Nederlanders een zeer geliefde stad voor een stedentrip. Met een beetje fantasie waan je je er in de middeleeuwen. Maar wat is echt en wat is nep?

4. 4. Naarden

27 februari 2015 (26 minuten)

Naarden is de kleinste stad die de Van Rossems bezoeken. Maarten wilde die per se aan Sis en Vincent laten zien omdat het een van de best bewaarde vestingsteden van Europa is, die bepalend is geweest voor de loop van onze geschiedenis.

5. 5. Dordrecht

6 maart 2015 (26 minuten)

Dordrecht is een van de favoriete steden van de Van Rossems. Dordrecht ligt prachtig aan het water, het barst er van de historische plekken, het heeft schitterende musea en het is een wandelparadijs.

6. 6. Essen

13 maart 2015 (26 minuten)

Essen, vlak over de grens bij Venlo, is voor de Van Rossems een stad die bezocht móet worden. Het is één groot monument van industrieel erfgoed.

Leuke educatieve serie van de Van Rossems. Ik kan me voorstellen dat sommige mensen het niet zo op Maarten van Rossem hebben door zijn jury-rol in De Slimste Mens, maar dit is het programma waar hij echt uitblinkt. Feitenkennis en droge humor. Leuk om te zien hoe de familie, met allemaal een ander vakgebied, elkaar altijd goed aanvult. Daarnaast is het interessant om meer te leren over de wat minder bekende steden van ons land. Moet wel zeggen dat het soms weer heel erg 'slow tv' is. Een beetje een niveautje Heel Holland Bakt en Boer Zoekt Vrouw.

Voor de Slimste Mens fans: naast Maarten van Rossem in de hoofdrol, verzorgt Philip Freriks het commentaar bij deze serie.