• 8.985.805 stemmen

Hier Zijn de Van Rossems - Seizoen 4 (2018)

Show titel: Hier Zijn de Van Rossems

Ontwikkeld door: Bernard van den Bosch

Met: Maarten van Rossem, Sis van Rossem en Vincent van Rossem

Datum van release: dinsdag 20 maart 2018

Eerst uitgezonden op: NPO 2 (Nederland)

Plot Hier Zijn de Van Rossems

In deze serie verkent historicus Maarten van Rossem samen met zijn zus Sis en zijn broer Vincent iedere week een stad in Nederland of directe omgeving. De drie Van Rossems laten elkaar plekken of objecten zien die de anderen nog niet (zo goed) kennen en vertellen elkaar de verhalen die daarbij horen. Maarten doet dat vanuit zijn specialiteit, geschiedenis, Sis als kunsthistorica en Vincent is expert op het gebied van architectuur. De Van Rossems zijn alle drie uitstekende verhalenvertellers. Daarnaast staan ze bekend om hun relativerende toon en droge humor. De drie zijn het lang niet altijd met elkaar eens.

Afleveringen Seizoen 4 (2018)

1. 1. Groningen

20 maart 2018 (35 minuten)

Bij het verkennen van Groningen constateren de Van Rossems dat 'het Siberië van Nederland' een opmerkelijke vitaliteit vertoont. De stad was vroeger een magneet voor pelgrims en handelaren en de laatste decennia trekken veel jonge mensen naar Groningen voor hun studie. Daardoor bruist de stad als nooit tevoren. Er zijn veel verhalen te vertellen, bijvoorbeeld over de arts en feministe Aletta Jacobs en de moordenaar Hendrik Jut, van wie beide opmerkelijke curiosa terug te vinden zijn in het museum van de universiteit. En er is veel om van te genieten, al zijn de meningen over bijvoorbeeld het Groninger Museum verdeeld.

2. 2. 's-Hertogenbosch

27 maart 2018 (35 minuten)

is, Maarten en Vincent constateren bij hun bezoek aan 's-Hertogenbosch - in de volksmond Den Bosch - dat de stad in allerlei opzichten een 'bolwerk' is. Als vesting kent Den Bosch letterlijk meerdere bolwerken en bastions. In figuurlijke zin is de stad een rooms-katholiek bolwerk (geweest), waarvan ook vandaag de dag nog alle kenmerken - in de kunst en de kerken - terug zijn te vinden. De hoofdstad van Noord-Brabant kent zelfs een woonwijk met bolvormige woningen en heeft het summum van postmoderne architectuur ontwikkeld met de moderne kastelenwijk de Haverleij, een bolwerk dat vooral rijke Bosschenaren aantrekt.

3. 3. Gent

3 april 2018 (35 minuten)

Het Vlaamse Gent is een stad naar het hart van de Van Rossems: eigenzinnig en standvastig. Maarten vertelt met smaak het verhaal van de burgers die vijfhonderd jaar terug weigerden belasting te betalen en voor straf met een strop om de nek door de stad moesten lopen. Een standbeeld getuigt daar nog van. Gent is nog steeds de stad van de stroppendragers. Sis laat het imponerende schilderij Het Lam Gods zien, dat de broers Van Eyck met engelengeduld in de 15e eeuw hebben vervaardigd en dat sindsdien een bewogen geschiedenis heeft gekend.

4. 4. Amersfoort

10 april 2018 (35 minuten)

Amersfoort was eeuwenlang een garnizoensstad. Militairen bepaalden het stadsbeeld en de economie. Maarten heeft daar nog een staartje van meegemaakt toen hij er in dienst was. Zijn carrière had daar bijna een heel andere wending genomen, maar misschien is het maar goed dat hij voor de wetenschap koos en niet voor het leger. De militaire geschiedenis drukt nog steeds een stempel op de stad met het Belgenmonument, dat de Eerste Wereldoorlog markeert, en het Kamp Amersfoort, dat de herinnering aan de Tweede Wereldoorlog levend houdt.

5. 5. Aken

17 april 2018 (35 minuten)

Niet ver van het drielandenpunt van België, Nederland en Duitsland ligt Aken. De stad heeft zijn plaats in de geschiedenis verworven door de aanwezigheid van warmwaterbronnen en door Karel de Grote: hij maakte Aken zo'n 1200 jaar geleden de eerste Europese hoofdstad. Voor de historicus Maarten van Rossem is er dus veel te vertellen: over de Romeinen, de tijd van Keizer Karel en over de decadente badcultuur in de negentiende eeuw. Vincent geeft een toelichting op de architectuur van het stadhuis, de Dom, een jugendstilzwembad en een stadspaleis. Sis concentreert zich vooral op de religieuze kunst die hier in ruime mate te vinden is. Voor haar is Aken een speciale stad omdat hier bij een vorig bezoek, ruim veertig jaar geleden, haar liefde voor middeleeuwse kunst is opgevlamd. En die liefde is er nog altijd.

6. 6. Eindhoven

24 april 2018 (35 minuten)

Volgens Vincent van Rossem is de industriële erfenis van Eindhoven 'niet kinderachtig' en is de voormalige lichtstad een bezoek meer dan waard. Hij laat zijn broer en zus onder meer Strijp-S zien, het voormalige Philips-bedrijventerrein buiten het centrum, waar nu tal van innovatieve bedrijven zijn gevestigd. In het stadshart hebben de Witte Dame en de Bruine Heer een nieuwe bestemming gekregen. Eindhoven was met DAF ook het Nederlandse centrum van de auto-industrie. Een museum doet die tijd herleven en de Van Rossems tuffen zelfs nog even rond in een originele DAF Variomatic.

De zelfbenoemde intellectuele tokkies (Sis in ep2) zijn terug!

Grun en De Bosch waren weer als vanouds leuke afleveringen, maar ik wacht even met een eventuele bespreking tot ik ze allemaal gezien heb.

Uitstekende toevoeging Lolita.

Meer van hetzelfde in s4. Drie bejaarde mensen die steen en been klagen over hun mankementen, op elkaar mopperen zoals broers en zussen dat zo goed kunnen en tussendoor, of eigenlijk als hoofdact, tal van verhandelingen over geschiedenis, kunst en architectuur - het blijft meer dan vermakelijk.

We komen onder andere te weten dat Sis op z'n minst closet nudiste is, Maarten ongeneeslijk hydrofoob en dat Vincent onder dienstplicht uit wist te komen door drugs te nemen en dat tevens doodleuk ook mede te delen bij het aanmeldingsgesprek. Spoilertags niet nodig, dacht ik.

Allemaal grappig, maar interessanter zijn natuurlijk de geschiedenislessen van Maarten en de smaak van Vincent betreffende architectuur. Maar ook Sis' kunstbesprekingen kunnen er goed mee door. Tot het volgende seizoen, dame en heren!

3,5*.

ZAP! schreef:

...de smaak van Vincent betreffende architectuur....

Behalve die afzichtelijke, lompe kraan in het badhuis in Aken.