• 8.985.445 stemmen

The Angry Video Game Nerd - Seizoen 1 (2004-2006)

Alternatieve titels: The Angry Nintendo Nerd, AVGN

Ontwikkeld door: James D. Rolfe

Met: Kyle Justin, Mike Matei en James D. Rolfe

Datum van release: zaterdag 8 april 2006

Eerst uitgezonden op: Cinemassacre (Verenigde Staten)

Plot The Angry Video Game Nerd

Een fervent speler van klassieke computerspellen, bekend als "the nerd" of voor het gemak afgekort AVGN, neemt je mee terug in de tijd om je kennis te laten maken met de ergste video game-mislukkingen die hem in zijn jeugdjaren hebben getraumatiseerd. Hij bespreekt vanuit zijn hobbykelder per aflevering één of meerdere uitvoeringen per spel of per thema. Daarbij gebruikt hij pittig gekruide taal, consumeert hij alcohol om zijn frustraties de baas te kunnen zijn en vernielt hij het spelmateriaal op vindingrijke wijze wanneer hij de pijn niet meer kan verdragen.

Afleveringen Seizoen 1 (2004-2006)

1. 1. The Karate Kid

8 april 2006 (04 minuten)

De Nerd vertelt over de oneerlijke moeilijkheidsgraad en de geringe speelduur. Zowel Karate Kid, Jekyll & Hyde en Castlevania 2 waren oorspronkelijk zijn persoonlijk slechtste video games die hij ooit heeft gespeeld, waarvan de bedoeling geweest was een drieluik te maken.

2. 2. Who Framed Roger Rabbit

24 april 2006 (03 minuten)

De Nerd vertelt over wat er zoal niet klopt in het spel Roger Rabbit. Hij gebruikt het telefoonnummer van Jessica Rabbit om zijn agressie kwijt te raken.

3. 3. Teenage Mutant Ninja Turtles

21 juni 2006 (07 minuten)

De Nerd vertelt hoe onredelijk het spel TMNT voor de NES was en hoe moeilijk het level was waarin moest worden gezwommen. Hij komt er eindelijk achter hoe je over een gat heen moet springen.

4. 4. Back to the Future

21 juni 2006 (06 minuten)

De Nerd bespreekt de NES titels Back to the Future I, II & III en hoe weinig deze met de gelijknamige films te maken hadden.

5. 5. McKids

30 augustus 2006 (07 minuten)

McKids lijkt op het eerste gezicht veel op Super Mario Bros. 3, maar is dat ook zo? De nerd legt het uit.

6. 6. Wally Bear and the No! Gang

1 september 2006 (04 minuten)

Een platformspel wordt vooral bekritiseert om zijn bovenliggende anti-drugs boodschap en merkwaardige plastic behuizing. Centraal staat het spel Wally Bear and the No! Gang.

7. 7. Master Chu and the Drunkard Hu

8 september 2006 (04 minuten)

De Nerd heeft een spel dat zo bloedeloos is dat hij zich afvraagt welke sterke punten er überhaupt te bespreken zijn. Hierbij wordt hij geassisteerd door een gastspreker: de stront-augurk.

8. 8. Top Gun

15 september 2006 (07 minuten)

De Nerd verwacht dat het nu eens zal lukken een gevechtsvliegtuig te laten landen op het vliegdekschip. Omdat het nog steeds te moeilijk is geeft hij maar zijn eigen invulling aan de rest van het spel.

9. 9. Double Dragon 3

22 september 2006 (04 minuten)

Er wordt besproken waarom het geen slimme keuze was om Double Dragon III: the Sacred Stones zo moeilijk te maken.

10. 10. Friday the 13th

13 oktober 2006 (12 minuten)

Bij het bekritiseren van het spel krijgt de Nerd bezoek van de moordenaar Jason Voorhees, die hem sommeert om door te spelen. Dan wordt de Nerd zo ziedend dat zelfs Jason hem niet kan tegenhouden.

11. 11. A Nightmare on Elm Street

31 oktober 2006 (14 minuten)

De nerd bekritiseert LJN, die wederom een mislukking heeft voortgebracht. Ditmaal een video game over Freddy Kreuger. De Nerd is in de droomwereld zodat hij zichzelf kloont om het spel met vier spelers te kunnen spelen. Dan komt de echte Freddy langs uit Nightmare on Elmstreet.

12. 12. The Power Glove

15 november 2006 (12 minuten)

De Nerd vertelt over hoe onzinnig het was om video games met een handschoen te spelen. Hij demonstreert het aan de hand van een stapel NES spellen.

13. 13. Chronologically Confused About Bad Movie and Video Game Sequel Titles

18 november 2006 (11 minuten)

De Nerd spuwt zijn gal over onjuiste of onlogische titels van vervolgdelen op video games en films. Zo komen Super Mario, Street Fighter, Mega Man en nog vele andere spellen voorbij.

14. 14. Rocky

14 december 2006 (09 minuten)

Met het uitkomen van de nieuwste Rocky film met Sylvester Stallone bespreekt de Nerd een Rocky video game en legt daarvan de zwakke punten bloot.

15. 15. Bible Games

23 december 2006 (21 minuten)

Vlak voor Kerstmis bespreekt de Nerd merkwaardige spellen met felgekleurde cassettes die werden vervaardigd door een onbevoegde ontwikkelaar Wisdom Tree. Het lijkt erop dat deze spellen weinig met de bijbel te maken hebben.

16. Castlevania 2: Simon's Quest (special)

25 mei 2004 (09 minuten)

De Nerd legt dunnetjes uit waarom Simon's Quest geen goede opvolger was op Castlevania. Hij heeft voornamelijk een hekel aan onlogische zaken die je nooit zelf had kunnen achterhalen, zoals een zeer onhandig wachtwoord systeem.

17. Dr. Jekyll and Mr. Hyde (special)

28 mei 2004 (06 minuten)

Volgens de Nerd is dit het slechtste computerspel voor de NES die er ooit is gemaakt. Hij vertelt over hoe je dit niet langer dan een minuut kunt spelen zonder af te gaan.

Eigenlijk alleen het eerste seizoen gezien. Was vroeger erg grappig als gamende puber, maar werd langzamerhand wat eentonig en kinderachtig. Tegenwoordig maakt Rolfe overigens best goede inhoudelijke reviews van games, films en series op het Cinemassacre.

Net als bij 'Nostalgia Critic' is er iets verloren gaan toen James Rolfe het een beetje hoog in zijn bol kreeg en de aandacht ging verleggen naar meer ambitieuze projecten. Deze 'franchise' had het eigenlijk niet nodig dat 'The Angry Videogame Nerd' een typetje zou worden met eigen verhaallijnen en gedoe eromheen. James Rolfe zette gewoon een brilletje op, deed een wit jasje aan en keek chagrijnig terwijl hij oude flutgames speelde. Echt diepzinnig is het allemaal niet, maar het werkt aanstekelijk als AVGN losgaat op nauwelijks speelbare games en je dan ook nog in-game footage ziet van historisch slecht programmeerwerk. Dr. Jekyll and Mr. Hyde, Castlevania 2: Simon's Quest, Bible Games en The Power Glove heb ik meerdere keren gezien.

avatar van PEN15

PEN15

Dit eerste seizoen is voornamelijk het rauwe werk uit zijn YouTube tijdperk en ik neem aan dat hij destijds nog geen lukratieve verbintenissen had afgesloten aangezien het gaandeweg 2006 nog niet was overgenomen door Google.

Ik was er vanaf de eerste dagen bij. Ik zocht op >>worst game<< en was verbaasd dat er iemand hele filmpjes maakte die wat verder gingen dan alleen achtergrondplaatjes en een opgenomen stem via de mic van een headset. Op die manier stak het met kop een schouders boven het gemiddelde YouTube filmpje uit. Ook al stond het nog in de kinderschoenen in vergelijking met wat hij later kon.

Niks echt negatiefs te zeggen over Rolfe, wel over YouTube dat momenteel een nachtmerrie is geworden zonder AdBlocker. Ik gebruik AB om en om, vandaar dat ik weet dat ik hier op de {--]Meters aanbiedingen van een Canadeze low cost air line te zien krijg. Waarom alleen die eigenlijk. Misschien een keer naar prijzen gekeken en dat blijft dagelijks op deze site hangen, maar hoe dan ook: Het tweede en derde seizoen werden onder contractuele overeenkomst met ScrewAttack om twee filmpjes per maand te maken wat leuker. Soms wist ik niet meer of het grappen waren, zoals een echte buks voor de Magnavox Odyssey en die pratende spelmodule voor de Collecovision. In eerste instantie dacht ik dat hij dat had verzonnen.

Nu hij echter meer vrijheden geniet maakt hij er grotere projecten van die veelal nog maar éénmaal per twee maanden verschijnen, maar de verrassingen en slotconclusies zijn vrijwel nooit meer zo leuk gebleven. Waar zal het ergens eindigen, want hij zal er echt niet mee stoppen. Ermee stoppen betekent vrijwel onherroepelijk de geldkraan dichtdraaien en de gans met de gouden eieren slachten.

Het laatste wat ik écht kon waarderen was die trilogie rond Mr. Bucket, maar dat was Board James en niet eens AVGN. Het lijkt ook of hij tegenwoordig vooral Mike Matei naar voren schuift.