• 8.985.557 stemmen

The Mask - Seizoen 1 (1995)

Alternatieve titel: The Mask: Animated Series

Ontwikkeld door: Duane Capizzi

Met: Jim Cummings (stemrol), Rob Paulsen (stemrol) en Frank Welker (stemrol)

Datum van release: zaterdag 12 augustus 1995

Eerst uitgezonden op: CBS (Verenigde Staten)

Plot The Mask

Stanley Ipkiss, een bescheiden, zachtaardige bankbediende verandert in een alter ego met een groen gezicht en surrealistische krachten wanneer hij een betoverd masker van Loki opzet. Hij gebruikt het alleen in uiterste noodsituaties, omdat hij weet dat het alter ego voor een boel ellende gaat zorgen. Hij is vrijgezel en deelt zijn leven met zijn trouwe viervoeter Milo, een Jack Russell Terrier, in het stadsdeel Edge City van New York. De geflipte wetenschapper Pretorius, de duivel Skillit en de groenharige Kablamus zitten constant achter het masker aan dat zij graag in handen willen krijgen.

Afleveringen Seizoen 1 (1995)

1. 1. The Mask is Always Greener on the Other Side Part 1

12 augustus 1995 (22 minuten)

Stanley beseft dat het masker hem met niets anders dan problemen opzadelt en besluit het in een laag met sneldrogend cement te werpen. Hij moet het er onverhoopt weer uit zien te krijgen wanneer Milo en Peggy zijn ontvoerd door de gekke geleerde Pretorius.

2. 2. The Mask is Always Greener on the Other Side Part 2

19 augustus 1995 (22 minuten)

Tijdens het gevecht met Walter lukt het Stanley om het gedroogde cement te breken en het masker terug te krijgen. Hij bevrijdt zijn vrienden uit de handen van Pretorius, maar verliest per ongeluk de adresgegevens van het huis van de toekomst.

3. 3. Baby's Wild Ride

26 augustus 1995 (22 minuten)

Een oppasavond loopt uit op een catastrofe als de baby het masker bemachtigt en het op zet. De baby verandert in The Mask en sluit zich aan bij een motorbende.

4. 4. The Terrible Twos

2 september 1995 (22 minuten)

Twee gemuteerde lanterfanters Putty Thing en Fish Guy, voorheen bekend als Dak en Eddie, zetten de stad op stelten. Stanley staat machteloos, omdat hij niet bij het masker kan. Hij is namelijk al een tijdje in bewaring gesteld door inspecteur Kellaway die vermoed dat hij The Mask is.

5. 5. Sister Mask

9 september 1995 (22 minuten)

Pretorius creëert een tweelingmasker dat The Mask in een levende marionet verandert die luistert naar zijn bevelen. Hij zet The Mask nu in voor het stelen van meteorietdelen met buitensporige afmetingen.

6. 6. Shadow of Skillit

16 september 1995 (22 minuten)

Skillit is er op uit om schaduwen van Charlie, Peggy en Milo te stelen. Stanley moet het als The Mask zien te voorkomen.

7. 7. Bride of Pretorius

23 september 1995 (22 minuten)

Stanley wordt verliefd op een introvert, ingetogen meisje en nodigt haar thuis bij hem uit. Zij krijgt het masker in handen, waardoor zij verandert in The Female Mask, die stapelgek wordt op Stanley. Een naderende meteoriet dreigt in te slaan op aarde met desastreuze gevolgen. Pretorius krijgt een snood plan om de wereldpopulatie te vervangen met de nakomelingen van hem en de vrouwelijke Mask.

8. 8. Double Reverse

30 september 1995 (22 minuten)

Het lukt Stanley om de effecten van het masker om te keren. Het masker kan niet meer voor problemen zorgen. Als Kablamus in Edge City verschijnt, die met gemak zware explosies overleeft, moet Stanley de krachten weer in het masker zien te krijgen om The Mask te worden.

9. 9. Shrink Rap

7 oktober 1995 (22 minuten)

Stanley wil van The Mask af en laat het achter bij therapeut Neumann, die uit nieuwsgierigheid het masker draagt. Als The Mask gooit hij de stad overhoop en gaat samen met Pretorius de wereld krimpen. Om er een stokje voor te steken moet Stanley het masker terugkrijgen.

10. 10. Mayor Mask

14 oktober 1995 (22 minuten)

Stanley is het oneens met het beleid van burgemeester Tilton en zet het masker op om hem een mores te leren. Dan besluit The Mask om zich verkiesbaar te stellen als nieuwe burgemeester van Edge Town. Stanley heeft geen andere keus dan The Mask dit doel te laten bereiken als hij ontdekt dat de echte Tilton blijkt te zijn ontvoerd.

11. 11. Martian Mask

31 oktober 1995 (22 minuten)

The Mask wordt naast inspecteur Kellaway nu ook achterna gezeten door FBI-agenten, die hem verwarren met een in Edge City neergestort buitenaards wezen.

12. 12. How Much Is That Dog in the Tin Can?

7 november 1995 (22 minuten)

Milo zet het masker op om terug te vechten tegen Willamina Bubask, de malafide hondenvanger. Ondertussen wordt de maskerloze Stanley gestalkt door de beestachtig sterke reus Walter.

13. 13. All Hallow's Eve

8 november 1995 (22 minuten)

Tijdens Halloween ontsnapt Skillit uit zijn kostschool en wil zich wreken voor wat The Mask hem heeft aangedaan. Hij animeert drie lichamen van Atilla de Hun, Billie the Kid en een slechte versie van Merlijn.

14. 14. Santa Mask

21 november 1995 (22 minuten)

Alle tegenspelers (Kablamus, Walter, the Terrible Two, Don Julovit, en Dynamite Joe) vermommen zich als de kerstman en plegen criminele activiteiten. De Mask moet nu het kerstfeest redden door de onschuld van de kerstman aan te tonen.

15. 15. Split Personality

28 november 1995 (22 minuten)

Een verwoede poging van Walter om het masker in handen te krijgen laat het masker in tweeën breken. Dit zorgt ervoor dat zowel Stanley als The Mask op hetzelfde moment bestaan. Een oude pestkop waarmee Stanley op school gezeten heeft, genaamd Chet Bozzack, moet samenwerken om het masker weer bij elkaar te krijgen.

Berichten verplaatst naar De Site > Algemeen > Fouten in toevoegingen.

Altijd veel plezier in gehad. Leuke tekenstijl. Een beetje te flauw soms, helaas niet zo duister als de oorspronkelijke film of comic-serie. Dat hondje maakte trouwens deze serie.

Deze kon ik destijds ook wel smaken. Ik had de filmversie toen nog niet gezien en wist ook niet wie Jim Carrey was, die later mijn favoriete acteur zou worden. Dus die connectie was er nog niet. Wat mij aansprak was een beetje hetzelfde als bij Genie uit Aladdin of Beetlejuice uit de cartoon. Het onvoorspelbare, de eindeloze gekkigheden, die uitbundigheid. En daar heb ik 't altijd wel een beetje voor gehad.

Ik vond het tof dat hij zijn billen kon opblazen en daarmee bijvoorbeeld auto's tegenhield.

avatar van PEN15

PEN15

Seizoenen zijn nooit op dvd verschenen, geloof ik. Was mogelijk best succesvol tot aan 1997. Altijd leuk als eindelijk The Mask ten tonele verschijnt. Die absurde cartoon-humor en verkledingen zijn erg geestig. Wat het voor mij nog iets extra's geeft waren die Nederlandse stemmen. Zelden dat die leuker waren dan die originele Engelse, zo vond ik dat ook bij SpongeBob. Is bijna niet meer te vinden, je moet hopen dat iemand nog wat op een oude tape heeft staan en het wil uploaden.

avatar van renzoroy_mm

Op 10 april dit jaar is seizoen 1 wel gereleased op dvd in de Warner Archive Collection van Warner Bros. Hopen dat dat ooit naar NL over waait.