Mijn Series +

Cardinal - Seizoen 1 (2017)

Alternatieve titel: Forty Words for Sorrow

Canada
Misdaad / Drama

ontwikkeld door Aubrey Nealon
met Billy Campbell, Karine Vanasse en Brendan Fletcher

Gebaseerd op de boekenserie John Cardinal Mysteries van de schrijver Giles Blunt, volgt deze zes-delige serie detective John Cardinal op een dodelijke jacht naar een moordenaar in een kleine plaats in noordelijk Ontario. Samen met detective Lise Delorme onderzoekt hij de moord op een jong meisje in Algonquin Bay.

1. Cardinal
  2. Delorme
  3. Edie and Eric
  4. Woody
  5. Keith
  6. Catherine

Heerlijke serie met een prachtig winters jaargetijde op de achtergrond.

avatar van ZAP!
Vanavond op 'België 2' (20:40u). Ben benieuwd!

Cardinal (16+) | canvas.be

avatar van ZAP!
Best goed! Billy Campbell heeft wel een typisch soap-hoofd (nazoeken levert op dat hij bv. ook ooit in Dynasty en Melrose Place zat), maar ik vind dat hij het goed doet - en Karine Vanasse ook. Behoorlijk gruwelijk af en toe en heel behoorlijk qua geloofwaardigheid. Verder een fijn, ijskoud sfeertje, zeg maar à la 'Fargo', maar dan zonder de humor - ook wel es leuk.

Dit alles gebaseerd op nog maar 2 afleveringen, maar ik heb er wel vertrouwen in.

avatar van 3 2 1 cut
Smullen dit !

avatar van ZAP!
Weten ze het op het einde nog weer te verknallen met een Delorme die uit het niets opduikt en Cardinal redt. Uiteraard blijkt hij (in de kern) onschuldig (daar had ik mijn geld al wel op gezet), maar dat dat dan moet komen omdat hij ooit undercover was en zijn geheime telefoontje liet slingeren in de buurt van zijn psychisch kwakkelende vrouw (dan zou hij toch tien keer extra opletten?)... en dat hij haar dan zogenaamd moet beschermen tegen de autoriteiten (niemand zou haar schuldig achten, hooguit Cardinal vanwege zijn kardinale fout). Nee, uiterst teleurstellende outcome.

En da's heel erg jammer, want zoals gezegd was het daarvoor sfeervol, af en toe flink gruwelijk (regisseur Daniel Grou deed eerder ook al eens die gruwelfilm Les 7 Jours du Talion - aanrader voor de liefhebber) en zat het met de geloofwaardigheid helemaal snor. Ook het acteerwerk was prima tot uitstekend (bijrollen Allie MacDonald en Brendan Fletcher special noemenswaardig), de (thema) opening (kort maar) prachtig, de settings om van te smullen en het verhaal aanvankelijk intrigerend en beloftevol.

Ik zal niet al te streng zijn, maar ook niet al te coulant: 2,5*.

P.s.: hier zijn inmiddels al drie seizoenen van...!

avatar van ZAP!
Dit seizoen is overigens gebaseerd op het boek Forty Words for Sorrow van Giles Blunt.

avatar van DjFrankie
Degelijke serie. In een mooie omgeving. Duurt niet lang 2 avonden en je bent klaar.

avatar van james_cameron
Spannende zesdelige canadese misdaadserie, goed gemaakt en gespeeld. Het desolate landschap en het gure klimaat dragen flink bij aan de naargeestige sfeer. De plot steekt degelijk in elkaar en de personages zijn net boeiend genoeg om benieuwd te worden naar volgende avonturen. Seizoen twee ook maar kijken dus.

Eergisteren begonnen met kijken, nu al bijna klaar met seizoen 1, dit is een geweldige serie.
Vanaf het eerste moment gegrepen en laat niet nier los.

Prima serie........kijkt lekker weg en spannend.......4,0