Mijn Series +

Louie - Seizoen 1 (2010)

Drama / Komedie

ontwikkeld door Louis C.K.
met Louis C.K., Hadley Delany en Pamela Adlon

Louis C.K. speelt een fictieve versie van zichzelf: een komiek en recent gescheiden vader die zijn twee dochters opvoedt in New York City.

1. Pilot
  11. God
  12. Gym
  13. Night Out
avatar van Flavio
Louie is een erg fijne serie. Het is niet echt pure comedy, al is het wel grappig, het is ook drama, en je volgt Louie's alter ego in zijn leventje in New York. Een leven zonder al te veel glamour, in keldertjes van comedy clubs, als gescheiden vader van twee kinderen, op zoek naar liefde (of alleen sex) en succes.
Daarbij is Louie ontwapenend, een mens met gebreken, die het soms ook niet weet. En New York is altijd aanwezig, als een tweede hoofdpersonage.

Het eerste seizoen is vrij sterk, met als leukste episode So Old.

avatar van ZAP!
Seinfeld 2.0?

Bleek dat ik dit seizoen toch wel helemaal had gezien, ooit, maar viel me iets tegen de tweede keer.

Vooral die flauwe bijrol van Ricky Gervais was bijna niet om aan te zien, maar een 'Heckler' is natuurlijk classic. Verder regelmatig lekker scherpe observaties en tamelijk absurde twists met een menselijk randje en vaak een flinke snuf maatschappijkritiek. De ene keer egocentrisch en vol zelfbeklag, dan weer breekbaar en zelfs optimistisch op Louie's manier. En heel vaak op en over het randje ongemakkelijk...

Pamela Adlon komt al een paar keer voorbij en de (non-?)chemie tussen de twee is geweldig, alleen daarom al heb ik zin om ook de rest van de seizoenen te bestellen. De kids zijn ook een welkome aanvulling, al meen ik dat ze in latere seizoenen nog sterker uit de hoek komen.

Dikke 3,5*.