ad

Afleveringen: 13

Datum van release: dinsdag 29 juni 2010

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Louie

Afleveringen Seizoen 1 (2010)

1. 1. Pilot

Louie geeft zich op om als vrijwilliger mee te gaan met het schoolreisje van zijn dochter samen met haar lerares, wat in de soep loopt door toedoen van een norse buschauffeur. Daarna heeft Louie een ongemakkelijke en onsuccesvolle eerste date.

2. 2. Poker / Divorce

Het gesprek tijdens een spelletje poker groeit uit tot een intense verkenning van de homocultuur. Later mijmert Louie over een meisje dat hij leuk vond in high school, nadat zijn broer hem depressief heeft gemaakt over zijn definitieve scheiding, en zoekt haar op op Facebook.

3. 3. Dr. Ben / Nick

Louie zoekt een voormalig klasgenoot op, een dokter met een apart soort humor. Daarna dineert hij, na opgetreden te hebben, met een collega die gepassioneerde politieke standpunten heeft.

4. 4. So Old / Playdate

Louie slaat een jonge vrouw aan de haak die op oudere mannen valt. Later leert hij een vrouw kennen bij een bijeenkomst voor ouders terwijl hun kinderen samen spelen. Ook heeft Louie vreemde gesprekken met zijn therapeut.

5. 5. Travel Day / South

Louie doorstaat een aantal typische problemen terwijl hij met het vliegtuig naar Birmingham reist voor een optreden. Na de show ontmoet hij een intense fan en haar intimiderende broer in een lokaal restaurant, en een sheriff die op zoek is naar erkenning.

6. 6. Heckler / Cop Movie

Louie moet omgaan met een lastpak tijdens zijn optreden. Daarna accepteert hij een rol als agent in een film geregisseerd door Matthew Broderick, maar vindt acteren moeilijk.

7. 7. Double Date / Mom

Louie moet omgaan met een ongemakkelijke situatie wanneer zijn broer hem uitnodigt voor een trio. Later bezoekt Louie's onvriendelijke en domme moeder hem om mee te delen dat ze nu lesbisch is, maar Louie reageert onverschillig en Robby rancuneus.

8. 8. Dogpound

Nadat hij zijn dochters bij hun moeder heeft afgezet probeert Louie om te gaan met hun afwezigheid. Hij neemt zich eerst voor te gaan trainen, maar eet in plaats daarvan twee dagen lang ijs en pizza. Later wordt hij onder druk gezet om wiet te roken met zijn onaangename buurman en besluit een hond te adopteren die prompt overlijdt.

9. 9. Bully

Een jonge Louie leert over seks van zijn vader en op school. Tijdens een date wordt hij voor schut gezet door een high school student die dreigt hem in elkaar te slaan. Stiekem volgt hij de pestkop naar huis en confronteert zijn ouders met de gebeurtenis.

10. 10. Dentist / Tarese

Tijdens een optreden bespreekt Louie onderwerpen als kindermishandeling en ontvoering. Hij bezoekt een nieuwe tandarts die zelf bang is voor tandartsen, maar gespecialiseerd is in het kalmeren van angstige patiënten. Louie wordt echter aangerand als hij onder narcose is. Daarna probeert Louie een vrouw te verleiden die in de lokale supermarkt werkt.

11. 11. God

Als een non op de katholieke school vindt dat een jonge Louie en zijn vriend niet voldoende berouwvol zijn voor het lijden van Jezus aan het kruis, wordt een bezoekende dochter gevraagd om de gebeurtenis op een grafische, medisch specifieke manier weer te geven, hetgeen Louie beangstigt en achtervolgt. Dan verschijnt Louie's moeder als een wijze en liefhebbende ouder die hem vertelt dat vertrouwen op een dogma niet de beste manier is om een goed persoon te zijn.

12. 12. Gym

Na een uitputtende ochtend waar hij zijn dochters klaar heeft gemaakt voor school laat Louie zich door een andere vader trainen in de sportschool, waar hij laat zien in slechtere conditie te verkeren dan hij dacht.

13. 13. Night Out

Op een doelloos avondje uit dat zijn babysitter hem overtuigt niet te annuleren, besluit Louie zijn sleur te doorbreken door tijd te spenderen met een paar zwarte komieken. Nadat hij zich helemaal niet op zijn gemak voelt in een club, loopt hij naar de Eastville Comedy Club om een korte set te doen, dan naar huis om pannekoeken te bakken voor zijn kinderen.

avatar van Flavio

Flavio

Louie is een erg fijne serie. Het is niet echt pure comedy, al is het wel grappig, het is ook drama, en je volgt Louie's alter ego in zijn leventje in New York. Een leven zonder al te veel glamour, in keldertjes van comedy clubs, als gescheiden vader van twee kinderen, op zoek naar liefde (of alleen sex) en succes.

Daarbij is Louie ontwapenend, een mens met gebreken, die het soms ook niet weet. En New York is altijd aanwezig, als een tweede hoofdpersonage.

Het eerste seizoen is vrij sterk, met als leukste episode So Old.

avatar van ZAP!

ZAP!

Seinfeld 2.0?

Bleek dat ik dit seizoen toch wel helemaal had gezien, ooit, maar viel me iets tegen de tweede keer.

Vooral die flauwe bijrol van Ricky Gervais was bijna niet om aan te zien, maar een 'Heckler' is natuurlijk classic. Verder regelmatig lekker scherpe observaties en tamelijk absurde twists met een menselijk randje en vaak een flinke snuf maatschappijkritiek. De ene keer egocentrisch en vol zelfbeklag, dan weer breekbaar en zelfs optimistisch op Louie's manier. En heel vaak op en over het randje ongemakkelijk...

Pamela Adlon komt al een paar keer voorbij en de (non-?)chemie tussen de twee is geweldig, alleen daarom al heb ik zin om ook de rest van de seizoenen te bestellen. De kids zijn ook een welkome aanvulling, al meen ik dat ze in latere seizoenen nog sterker uit de hoek komen.

Dikke 3,5*.