Mijn Series +

The Fall - Seizoen 1 (2013)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

ontwikkeld door Allan Cubitt
met Gillian Anderson, Jamie Dornan en Laura Donnelly

Politie-inspecteur Stella Gibson van de London Metropolitan Police wordt ingehuurd om een onopgeloste moord in Belfast te ontrafelen. De verantwoordelijke seriemoordenaar, Paul Spector, blijft ondertussen gruwelijke moorden plegen. Tijdens het politie-onderzoek komen de verhalen van alle betrokkenen aan bod.

1. Dark Descent
  2. Darkness Visible
  3. Insolence & Wine
  4. My Adventurous Song
  5. The Vast Abyss
avatar van Bottleneck
Geweldige serie (S1, S2 en de laatste paar afleveringen van S3). Het valt me op dat alle mannelijke personages in de serie fout zijn, of foute dingen doen (of het nu vreemdgaan is of een misdaad). Alleen rechercheur Anderson is een uitzondering daarop, volgens mij de enige. De vrouwelijke personages zijn juist bijna allemaal smetteloos. Het lijkt een symbool van waar het grotendeels om het draait:de masculiene Spector en z'n vrouwelijke, weerloze slachtoffers.

Het plot, de spanningsopbouw en het acteerwerk zijn prima, maar wat me het meeste bevalt is de ingetogenheid. De soundtrack is minimalistisch met op de juiste momenten rustige maar spanningsverhogende muziek. En een pijnlijke stilte wanneer de beelden en het drama voor zich spreken.

Het camerawerk is ook kalm. Veel fraaie camerastandpunten en lange takes. Bijvoorbeeld de camera die langzaam door een appartement rijdt of meeloopt met de hoofdpersonen. Af en toe wat trucjes zoals de spiegelscène in het begin van het eerste seizoen. Vanuit de killer gaat continu een dreiging uit, mede vanwege z'n charisma en hoe hij belicht wordt.

De kille uitwerking heeft veel weg van de aanpak in Spaanse thrillers zoals El Habitante Incierto, Los Ojos de Julia, Caníbal, Musarañas, Mientras Duermes, etc. De serie doet me ook een beetje denken aan Maniac met Elijah Wood.

Al die bedrieglijke rustiek staat in scherp contrast met de hardheid van de daden en met de grimmige setting van Noord-Ierland en de 'harde' inwoners. Hier en daar heb ik wel bedenkingen bij het script, maar dat is vooral in het tweede seizoen.

Petey schreef:
Ik snap wat je bedoelt maar ik vind hem voor een seriemoordenaar, die over het algemeen vrij lelijk zijn, te goodlooking.

Alsof er geen 'goodkooking' seriemoordenaars zijn

avatar van ZAP!
Jeffrey Dahmer kon idd best goed koken, ja...

Haha, zie de fout nu pas.

avatar van Robbie.T.
Zeer aardige serie waarbij Anderson de show steelt als de kille, berekenende en keiharde carrièrevrouw. Dornan is en blijft een zeer matige acteur en kan ook hier niet echt overtuigen.

De eerste drie afleveringen vind ik geweldig; spannend, mooie opbouw, rustig, grauw en veelbelovend. Aflevering 4 en 5 zijn beduidend minder; hier vervalt de serie in een wat meer 'standaard' politieserie.

Toch kijk ik wel uit naar seizoen 2; eens kijken waar dit naartoe gaat.

Robbie.T. schreef:

Toch kijk ik wel uit naar seizoen 2; eens kijken waar dit naartoe gaat.

Grappig, ik ben nu 3 afleveringen onderweg en ondanks dat het best onderhoudend is, vind ik het ontzettend sloom en mag er van mij wel wat meer tempo in komen.
Verder spreken de hoofdpersonen mij niet zo aan. Of het nou aan het script of aan de acteurs ligt, daar ben ik nog niet over uit. Maar ik vind beiden maar weinig uitstraling hebben en ik irriteer me aan hun constante 'moeilijk kijken'.

Toch blijf ik doorkijken, maar deze serie heeft me nog niet volledig te pakken...

avatar van Robbie.T.
Dan houd je hart maar vast Richiedoom want vanaf seizoen 2 vond ik het niet veel meer. Eigenlijk na aflevering 3 van seizoen 1 was het voor mij wel klaar. Hopelijk dat jij meer lol aan de show beleeft.

Robbie.T. schreef:

Korte review volgt nog

avatar van Richiedoom
Nou schiet mij maar lek, maar ik vond de laatste twee afleveringen juist een stuk fijner...eindelijk een beetje tempo en interessante ontwikkelingen.

Benieuwd naar het verdere verloop in seizoen 2...

avatar van FAC73
Ik ben deze serie nu aan het kijken en inmiddels bijna klaar met seizoen 2. Vermaak me er prima mee, maar toch wel een paar minpuntjes. Dat hele corruptieverhaal is eigenlijk niet echt interessant en de hele tijd die visuele parallellen (bv. dat ze allebei een trap op lopen, in een spiegel kijken of op bed liggen) tussen de hoofdkarakters doet ook wel geforceerd aan. Op een gegeven moment kun je al voorspellen wat het volgende shot is. Ik had het ook wel leuk gevonden als er iets meer van Belfast te zien was trouwens, al heeft dat rauwe ook wel wat.

Verder wel een degelijke serie, maar vergelijkbare Britse series als Broadchurch en Hinterland, waar ook een rechercheur van buitenaf misdaden komt oplossen vond ik toch wel een stuk sterker. Mocht iemand nog tips hebben in die richting dan hoor ik het graag.

avatar van ZAP!
FAC73 - misschien kan je hier wat vinden: Series over seriemoordenaars.