ad
  • 8.087.819 stemmen

The Fall - Seizoen 1 (2013)

Show titel: The Fall

Seizoenen: 3 seizoenen

Afleveringen: 5

Datum van release: zondag 12 mei 2013

The Fall

Afleveringen Seizoen 1 (2013)

1. 1. Dark Descent

Politie-inspecteur Stella Gibson wordt naar Belfast geroepen om een onopgeloste moord te onderzoeken. Ondertussen zien we familieman Paul Spector een vrouw stalken.

2. 2. Darkness Visible

Stella's grootste angsten worden werkelijkheid, wanneer blijkt dat Spector maar blijft moorden in Belfast. Tegelijkertijd volgen we Paul terwijl hij zijn sporen probeert uit te wissen.

3. 3. Insolence & Wine

Stella is onder de indruk van de eerlijkheid van Ferrington en wijst haar als haar nieuwe rechterhand aan. Stella wordt ondervraagd naar hij onenightstand met James Olson. Paul probeert zijn geheime dagboek verborgen te houden voor zijn dochter.

4. 4. My Adventurous Song

Eastwoods onderzoek naar de moord op Olson levert pijnlijke onthullingen op voor Burns. Stella wordt hierdoor steeds verder in Interne Zaken getrokken. Paul krijgt problemen op zijn werk is hierdoor genoodzaakt zijn volgende moord sneller te plannen.

5. 5. The Vast Abyss

Spector is boos omdat zijn nieuwste moordplan is mislukt en dit leidt tot enkele goede aanwijzingen voor Stella. Ze zit hem op de hielen en is dicht bij de oplossing.

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2017 stemmen

Geweldige serie (S1, S2 en de laatste paar afleveringen van S3). Het valt me op dat alle mannelijke personages in de serie fout zijn, of foute dingen doen (of het nu vreemdgaan is of een misdaad). Alleen rechercheur Anderson is een uitzondering daarop, volgens mij de enige. De vrouwelijke personages zijn juist bijna allemaal smetteloos. Het lijkt een symbool van waar het grotendeels om het draait:de masculiene Spector en z'n vrouwelijke, weerloze slachtoffers.

Het plot, de spanningsopbouw en het acteerwerk zijn prima, maar wat me het meeste bevalt is de ingetogenheid. De soundtrack is minimalistisch met op de juiste momenten rustige maar spanningsverhogende muziek. En een pijnlijke stilte wanneer de beelden en het drama voor zich spreken.

Het camerawerk is ook kalm. Veel fraaie camerastandpunten en lange takes. Bijvoorbeeld de camera die langzaam door een appartement rijdt of meeloopt met de hoofdpersonen. Af en toe wat trucjes zoals de spiegelscène in het begin van het eerste seizoen. Vanuit de killer gaat continu een dreiging uit, mede vanwege z'n charisma en hoe hij belicht wordt.

De kille uitwerking heeft veel weg van de aanpak in Spaanse thrillers zoals El Habitante Incierto, Los Ojos de Julia, Caníbal, Musarañas, Mientras Duermes, etc. De serie doet me ook een beetje denken aan Maniac met Elijah Wood.

Al die bedrieglijke rustiek staat in scherp contrast met de hardheid van de daden en met de grimmige setting van Noord-Ierland en de 'harde' inwoners. Hier en daar heb ik wel bedenkingen bij het script, maar dat is vooral in het tweede seizoen.

avatar van Glacius

Glacius

Petey schreef:

Ik snap wat je bedoelt maar ik vind hem voor een seriemoordenaar, die over het algemeen vrij lelijk zijn, te goodlooking.

Alsof er geen 'goodkooking' seriemoordenaars zijn

• 2088 berichten

Jeffrey Dahmer kon idd best goed koken, ja...

avatar van Glacius

Glacius

Haha, zie de fout nu pas.

avatar van Shaky

Shaky

Zeer aardige serie waarbij Anderson de show steelt als de kille, berekenende en keiharde carrièrevrouw. Dornan is en blijft een zeer matige acteur en kan ook hier niet echt overtuigen.

De eerste drie afleveringen vind ik geweldig; spannend, mooie opbouw, rustig, grauw en veelbelovend. Aflevering 4 en 5 zijn beduidend minder; hier vervalt de serie in een wat meer 'standaard' politieserie.

Toch kijk ik wel uit naar seizoen 2; eens kijken waar dit naartoe gaat.

Robbie.T. schreef:

Toch kijk ik wel uit naar seizoen 2; eens kijken waar dit naartoe gaat.

Grappig, ik ben nu 3 afleveringen onderweg en ondanks dat het best onderhoudend is, vind ik het ontzettend sloom en mag er van mij wel wat meer tempo in komen.

Verder spreken de hoofdpersonen mij niet zo aan. Of het nou aan het script of aan de acteurs ligt, daar ben ik nog niet over uit. Maar ik vind beiden maar weinig uitstraling hebben en ik irriteer me aan hun constante 'moeilijk kijken'.

Toch blijf ik doorkijken, maar deze serie heeft me nog niet volledig te pakken...

avatar van Shaky

Shaky

Dan houd je hart maar vast richiedoom want vanaf seizoen 2 vond ik het niet veel meer. Eigenlijk na aflevering 3 van seizoen 1 was het voor mij wel klaar. Hopelijk dat jij meer lol aan de show beleeft.

Robbie.T. schreef:

Korte review volgt nog

richiedoom

Nou schiet mij maar lek, maar ik vond de laatste twee afleveringen juist een stuk fijner...eindelijk een beetje tempo en interessante ontwikkelingen.

Benieuwd naar het verdere verloop in seizoen 2...

avatar van FAC73_mm

FAC73_mm

Ik ben deze serie nu aan het kijken en inmiddels bijna klaar met seizoen 2. Vermaak me er prima mee, maar toch wel een paar minpuntjes. Dat hele corruptieverhaal is eigenlijk niet echt interessant en de hele tijd die visuele parallellen (bv. dat ze allebei een trap op lopen, in een spiegel kijken of op bed liggen) tussen de hoofdkarakters doet ook wel geforceerd aan. Op een gegeven moment kun je al voorspellen wat het volgende shot is. Ik had het ook wel leuk gevonden als er iets meer van Belfast te zien was trouwens, al heeft dat rauwe ook wel wat.

Verder wel een degelijke serie, maar vergelijkbare Britse series als Broadchurch en Hinterland, waar ook een rechercheur van buitenaf misdaden komt oplossen vond ik toch wel een stuk sterker. Mocht iemand nog tips hebben in die richting dan hoor ik het graag.

• 2088 berichten

FAC73_mm - misschien kan je hier wat vinden: Series over seriemoordenaars.

wimaroca_mm

Een spannende serie,met een uitzonderlijk goede Gillian Anderson,ik kende ze niet !! (ik zag dat ze in The Crown speelt,dan ben je ook niet de minste.denk ik zo).

En Jamie Dornan speelt een goede moordenaar,en je zit lang te wachten tot ie een fout begaat en dat is het interessante aan deze serie ,vind ik,ook dat mooie rustig tempo...is ook niks mis mee!!

Op naar het tweede seizoen!!

wimaroca schreef:

... met een uitzonderlijk goede Gillian Anderson,ik kende ze niet !! (ik zag dat ze in The Crown speelt,dan ben je ook niet de minste.denk ik zo). ...

Zij is vooral bekend (geworden) door de (cult hit-)serie The X-Files - Seizoen 1 (1993-1994), maar daar moet je wel een bepaalde leeftijd voor hebben, misschien.

ZAP! schreef:

Is bijna 60 jaar oud genoeg?

• 2088 berichten

wimaroca_mm - meer dan, maar omdat je zei dat je haar niet kende... X-Files was toch wel populair in mijn tijd...

ZAP! schreef:

Misschien toch is gaan bekijken

wimaroca_mm

Seizoen 2 valt tegen ,heeeel langdradig jammer !!!

avatar van brawljeff

brawljeff

Ik had met deze serie een soort 13 in een dozijn detectiveserie verwacht. Dat is het in ieder geval niet. Wat vrij origineel is, is het feit dat je gelijk weet wie de dader is en dat je het verhaal vanuit zowel zijn perspectief als die van het politiecorps ziet. Wat mij enorm tegenviel is het feit dat de personages van Dornan en Anderson beide vrij vervelend zijn. De afleveringen zijn ook wat te lang, maar dat is een kwestie van smaak. De serie biedt echter genoeg spanning en een zeer 'fijne' sfeer. Dit soort verhalen liggen mij altijd goed.