Mijn Series +

Once Upon a Time - Seizoen 6 (2016-2017)

Avontuur / Fantasy

ontwikkeld door Edward Kitsis en Adam Horowitz
met Ginnifer Goodwin, Jennifer Morrison en Lana Parrilla

Emma Swan is premiejager van beroep, en kan mensen opsporen die liever niet gevonden willen worden. Zelf wordt ze op haar 28ste verjaardag gevonden door een 10-jarige jongen die zegt haar zoon te zijn. Hij zegt in een dorp, Storybrooke, te wonen waar alle sprookjesfiguren door de boze heks (zijn stiefmoeder) zijn verbannen en dat Emma de enige is die deze vloek ongedaan kan maken. Alle bewoners uit Storybrooke lijden door de spreuk aan geheugenverlies en weten niet welk sprookjesfiguur ze eigenlijk zijn.

1. The Savior
  20. The Song in Your Heart
  21. The Final Battle (1)
  22. The Final Battle (2)
avatar van Miszmi
Wederom een beetje een dubbel gevoel bij dit seizoen. De eerste helft vond ik niet heel bijzonder (al was het een stuk beter dan de eerste helft van seizoen 5), tweede helft vond ik daarentegen wel interessant. De finale vond ik ook sterk, al had er iets meer spektakel in kunnen zitten.

Ik zie nu vooral op tegen het nieuwe seizoen en ben ook aan het twijfelen of ik wel verder moet gaan. Met zes (!) vaste castleden die vertrekken, zie ik een nieuw seizoen eigenlijk helemaal niet meer zitten. Ik ben fan van deze serie vanaf het begin en kan er nog steeds erg van genieten. De kans is dus groot dat ik het nieuwe seizoen wel een kans ga geven, maar ben ergens wel teleurgesteld. Denk dat het misschien beter was om de serie gewoon helemaal af te sluiten.

avatar van tommykonijn
Zo dan! Erg enthousiast over dit zesde seizoen van Once Upon a Time. Na een behoorlijk wisselvallig vijfde seizoen, waar ik het ook meermaals oprecht niet eens was met de keuzes die gemaakt werden, is seizoen 6 ruimschoots terug op niveau. Ik durf het zelfs voorzichtig mijn favoriet te noemen.

Dat laatste hangt met name samen met de emoties waar de personages mee kampen. Deze worden hier overtuigender uitgewerkt dan ooit tevoren. Of het nou gaat om Hook en zijn stiefbroer, Jasmine en haar zoektocht naar Agrabah, Regina die met een Robin Hood uit de alternatieve werkelijkheid hetzelfde bestaan hoopt op te bouwen als voorheen, David die erachter wil komen wat er met zijn vader gebeurd is of Gold en Belle die wanhopig proberen hun zoon Gideon te redden: alles komt goed uit de verf. Voornamelijk de aflevering Ill-Boding Patterns, waar Rumplestiltskin voorkomt dat Baelfire slecht wordt, kwam echt binnen. Volgens mij was dat de eerste keer dat ik met een brok in mijn keel naar deze serie zat te kijken. De eerste helft van dit seizoen is gewoon goed als vanouds, maar vanaf de tweede helft wordt het zelfs behoorlijk spannend. Ook dat heb ik niet eerder in deze mate ervaren bij de serie (vaak ook omdat de helden zelf iets te vaak zeiden dat het kwaad nooit kan winnen). Hier is de situatie echter dusdanig uitzichtloos dat ik toch wel oprecht benieuwd bleef hoe ze zich hieruit gingen redden en of iedereen de eindstreep zou halen. De climax is verrassend, maar wel heel sterk en mooi gedaan.

Verder blijft de aankleding van de serie een lust voor het oog. De werelden zijn mooi ontwerpen en daarnaast verdient ook de kostuum- en grime-afdeling een compliment. De kwaliteit van de CGI heeft naar mijn idee ook een verbetering doorgemaakt sinds het eerste seizoen. Waar de serie echter het meest aan te danken heeft, is de sterke casting. Lana Parrilla slaagt er echt wonderbaarlijk goed in om zowel de tot inkeer gekomen Regina als de Evil Queen naast elkaar neer te zetten als twee compleet verschillende personen. Ze lijkt ook oprecht plezier te hebben in het spelen van beiden. Verder is het tevens genieten van alle andere acteurs. Of we het nou hebben over Jennifer Morrison, Jared Gilmore, Ginnifer Goodwin, Josh Dallas, Rebecca Mader, Colin O'Donoghue of Emilie de Ravin; allen zetten een gedenkwaardige performance neer. Robert Carlyle wil ik even apart benoemen. Met zijn vertolking van Mr. Gold/Rumplestiltskin zette hij voor mij het meest interessante personage uit de reeks neer; gekweld door een ongelukkig verleden en constant in conflict met de keuze tussen goed en kwaad. Aan het einde van dit seizoen moet hij een definitief besluit nemen, waarbij ik ook echt met hem meeleefde.

Dit had het perfecte einde van de serie kunnen zijn, maar tot mijn ontzetting hebben Edward Kitsis en Adam Horowitz besloten door te gaan, nota bene met (deels) een nieuwe cast. Mijns inziens is het ontzettend zonde dat ze die kans laten lopen, want ik denk niet dat ze er nogmaals in zullen slagen om het zo volmaakt te laten eindigen. Sterker nog, ik lees dat veel liefhebbers van de serie het zevende seizoen momenteel niet eens een kans willen geven. Mocht dit daadwerkelijk het geval blijken, dan zal het uiteindelijk wel gecanceld worden vermoed ik. Zelf loop ik er ook niet bepaald warm voor, maar ik ben wel bereid het nog een kans te geven zodra het seizoen hier op Netflix komt.

Mocht het tegenvallen, dan doe ik graag alsof het niet gebeurd is en alsof deze geweldige reeks afleveringen het definitieve einde is van een serie waar ik ontzettend van genoten heb de afgelopen maanden. Het seizoen voldeed aan de hoge verwachtingen en is voor nu een waardige afsluiting.