• 8.985.842 stemmen

Ontwikkeld door: Wouter Bouvijn en Willem Wallyn

Met: Tijmen Govaerts, Aimé Claeys en Mona Mina Leon

Oorsprong: België

Datum van release: zondag 22 januari 2023

Eerst uitgezonden op: één (België)

• tv Aflevering 5 - maandag om 21:05 uur op NPO 1 extra

Plot 1985

De twee beste vrienden Marc en Franky beginnen aan een carrière bij de rijkswacht in de erg woelige jaren tachtig, wanneer de Bende van Nijvel volop terreur zaait met het plegen van brute overvallen. De jonge rekruten bij de rijkswacht belanden zo middenin een interne strijd. Franky's zus Vicky studeert ondertussen rechten, waar ze haar linkse idealen ziet botsen met die van haar broer.

Afleveringen Seizoen 1 (2023)

1. 1. Naar Brussel

22 januari 2023 (52 minuten)

Marc en zijn vriend Franky beginnen aan een carrière bij de Rijkswacht. Het korps zit in een diepe crisis nadat de drugstrafiek van een van de officieren aan het licht werd gebracht door majoor Vernaillen. Marc mag als secretaris beginnen bij de majoor en belandt zo midden in de interne strijd binnen de Rijkswacht. Franky wordt dan weer opgemerkt door Madani Bouhouche, een rijkswachter die het niet te nauw neemt met de wettelijke voorschriften. Studente Vicky neemt afstand van haar broer Franky en van Marc omdat ze als rijkswachters weinig populair zijn op de linkse universiteitscampus.

2. 2. Donnant-donnant

29 januari 2023 (52 minuten)

Na de aanslag op Vernaillen wordt Marc in bescherming genomen door zijn nieuwe overste, adjudant Goffinard. Franky springt dan weer in de bres voor zijn baas, adjudant Debels, die bij een racistisch incident ver over de schreef ging. Als dank introduceert Debels Franky bij Group G, een schimmige organisatie van extreemrechtse rijkswachters. Madani Bouhouche zint op wraak na zijn ontslag bij de Rijkswacht.

3. 3. Bambi

5 februari 2023 (47 minuten)

Marc ontdekt samen met Goffinard dat er een verband bestaat tussen verschillende, op het eerste gezicht niet gelinkte zware misdrijven. Maar Goffinard verbiedt Marc om die info te delen met andere diensten. Hij wil geen pottenkijkers. Franky raakt geleidelijk aan verstrikt in het extreemrechtse netwerk. Vicky mist haar broer, maar slaagt er niet in Franky nog te pakken te krijgen. Marc daarentegen gaat in het geheim naar de feesten waar Vicky dj is. Majoor Vernaillen raakt alsmaar meer geïsoleerd.

4. 4. Neen aan de 10.000

12 februari 2023 (48 minuten)

Bij een betoging staan Marc als rijkswachter en Vicky als activiste tegenover elkaar. Wanneer een groep studenten Marc aanvalt, redt Vicky hem. Het brengt hen nader tot elkaar. Als beloning voor zijn discretie mag Franky stage lopen bij de Brigade Diane. Marc en Goffinard ontdekken dat verschillende van de recente moorden kunnen worden gelinkt. Vernaillen voert in het geheim een parallel onderzoek.

5. 5. Nijvel-Nivelles

19 februari 2023 (51 minuten)

Marc en Vicky bouwen hun geheime relatie verder uit, maar discussies over drugs en hun politieke tegenstellingen zorgen voor spanningen. Franky mag als veiligheidsagent op een privéfeest van een minister werken. Bij een overval op een grootwarenhuis in Nijvel worden drie mensen koelbloedig geëxecuteerd, waaronder een rijkswachter. De overvallers wachten de ordediensten op om hen te beschieten: de Bende van Nijvel is geboren.

6. 6. Westende

26 februari 2023 (49 minuten)

Vicky is afgestudeerd als advocaat en woont nu samen met Marc. Die laatste voert samen met Goffinard een geheim onderzoek naar de Bende. Vernaillen wordt weggepromoveerd. De Group G vindt dat Marc te nieuwsgierig wordt naar hun activiteiten. Ze sturen Franky op hem af. Het wordt een pijnlijke confrontatie tussen beide vrienden.

7. 7. Strategie van de Spanning

5 maart 2023 (54 minuten)

Na verschillende dodelijke raids lijkt de Bende plots gestopt met haar aanslagen. Het onderzoek is stilgevallen en Marc is overgeplaatst naar een dienst waar hij tot zijn frustratie administratief werk moet doen. Franky vlucht alsmaar vaker in harddrugs. Bouhouche is ongerust omdat Juan Mendez hem verdenkt van de diefstal van zijn wapencollectie. Vernaillen werkt nog altijd verder aan zijn privé-onderzoek en deelt zijn bevindingen met Marc. Vicky weigert haar beroepsgeheim als advocaat te schenden om Marc te helpen.

8. 8. Papa

12 maart 2023 (50 minuten)

Bouhouche wordt aangehouden voor de moord op zijn vriend Mendez. Samen met Goffinard luistert Marc de gevangenisgesprekken tussen Bouhouche en zijn echtgenote af. Zo komen ze te weten waar de wapens van de Bende zich bevinden. Tijdens de observatie van die plaats komt het tot een confrontatie.

jester

Dat was een interessante eerste aflevering, veelbelovend. Iets meer achtergrondinformatie over de serie en de tijd waarin hij speelt: Over de rijkswacht, "Le Jonathan" en confituurbaden: wie is wie en wat is wat in nieuwe reeks "1985"? | VRT NWS: nieuws

avatar van Rafke Pafke

Rafke Pafke

Tweede aflevering helaas gemist, maar aflevering 3 gisteren wel weer gezien. Het was gelukkig nog te volgen want het is echt wel sterk tot hiertoe.

De jaren 80 worden zeer goed neergezet. Tot in de details wordt de sfeer van de vroege tot midden jaren 80 meesterlijk opnieuw tot leven gewekt. Ik was 7 in 1985, en hoewel ik een onbezonnen jeugd heb gehad, hingen zaken als de bende van Nijvel, Haemers, de koude oorlog, corruptieschandalen binnen de Belgische staat,... toch als een schaduw over de samenleving.

Ook de Franstalige/Nederlandstalige dynamiek in de overheidsapparaten wordt treffend neergezet.

De meeste rollen worden zeer sterk neergezet. Sommige van de corrupte rijkswachters zijn ronduit angstwekkend. Het verhaal wordt boeiend gebracht, ook al zijn vele zaken te verwachten (want deels gebaseerd op effectieve gebeurtenissen).

Blij word je van serie niet, want het maakt misselijkmakend duidelijk hoe corruptie en extremisme binnen het overheidsapparaat zich tegen de burgers keert. Meeslepend en goed gemaakt is het des te meer.

avatar van P@trick_V

P@trick_V

Na de vijfde aflevering gezien te hebben, kan ik stellen dat de serie zeer goede elementen bevat:

- goede muziek

- veel nieuwe gezichten, wat de kijkervaring enkel ten goede komt

- het constante gevoel van dreiging

- goed camerawerk

- gebruik van echte journaalbeelden, wat het geheel zeer authentiek doet overkomen

- echte jaren '80 sfeer

- het feit dat het Brussels dialect mooi in het uitstalraam wordt geplaatst

Het enige minpunt is wel dat ik een soort van rode draad mis. Er zijn echter nog drie afleveringen te gaan, dus wie weet worden we als kijker nog aangenaam verrast

avatar van stefan dias

stefan dias

Ja, toch wel heel goed deze serie. Ik had argwaan, want het blijft 'amusement' en hoe kan je nu integer amusement maken van iets waar zoveel onschuldigen zijn gestorven? Wel… missie geslaagd. Dat ons land een soepje is, en vooral was qua politie-organisatie is wel een understatement. Het ergste is nog wel dat pas na Dutroux deze wantoestanden enigszins aangepakt werden. Maar precies deze schande weet deze serie goed in de verf te zetten.

Nog wat detail: Bouhouche wordt hier schitterend neergezet. Dit monster wordt niet als monster afgeschilderd, maar als monster met verrassend menselijke trekken, hoewel dat natuurlijk niet hoeft te verrassen.

Ook Peter Van den Begin zet een mooie, tragische Vernaillen neer.

Sterke serie. Halfje erbij.

avatar van P@trick_V

P@trick_V

Na de laatste aflevering blijkt er toch een soort van rode draad doorheen de serie te lopen, m.n. de vragen waarmee hoofdpersonage Marc De Vuyst is blijven worstelen na de dood van z'n vader. Ik vind dat de focus op die rode draad na de eerste aflevering wat naar de achtergrond verdwijnt, om dan in de laatste aflevering weer helemaal op de voorgrond te treden...

Een ronduit geniale vondst van de scenarioschrijver is de verklaring die wordt gegeven aan het mysterie rond de zak met wapens die in 1986 in het kanaal Brussel-Charleroi ter hoogte van Ronquière werd gevonden. De twist waarbij Rijkswachtadjudant Goffinard zo ineens aan z'n einde komt, voelt dan weer aan als een Deus Ex Machina. Het is echter een schoonheidsfoutje dat ik met plezier met de mantel der liefde wil bedekken.

Ik blijf bij m'n score van 4 op 5. Deze serie bevestigt m.i. opnieuw dat het niveau van series in Vlaanderen veel hoger ligt dan het niveau van films

jester

Prima serie die onder andere overtuigt door de goede acteerprestaties van de hoofdpersonen. Het probleem is wel dat er niet echt een bevredigend einde van de serie mogelijk is, omdat het onderwerp nooit echt afgerond is. Dat maakt dat de laatste aflevering een beetje als een gemiste kans voelt. Maar mijn eindoordeel blijft zeer positief, mooi tijdsbeeld, zeer goede acteurs en interessante visie op de Bende van Nijvel.

avatar van JorisTVmeter

JorisTVmeter

Het verhaal is meer dan oke. Maar ondermaatse acteerprestaties he jongens... Hier zat meer in, jammer.

jester

Vond je de acteerprestaties zo slecht? Ik vond het eigenlijk best overtuigend, weinig acteurs die uit de toon vielen.

avatar van Corcicus

Corcicus

Behoorlijk donkere en cynische fact fiction serie over de jaren '80 in België. Op de achtergrond speelt het macabere Bende van Nijvel-gebeuren zich af. De makers kozen voor de piste van Waalse extreem-rechtse politiemensen die in Vlaanderen jacht kwamen maken op onschuldige burgers met medeweten van en toedekking door de francofone Belgische staat. Een behoorlijk gewaagde serie dus. Oude getrouwen en pittige nieuwkomers tillen de serie naar een hoger niveau. Drama haalt het van actie, maar dat mag de pret niet drukken. Goede productie, meer van dat!

Bump. Do.-avond, NPO3, 20:35u. Wij gaan het ook even proberen denk ik.

avatar van Hallo0000

Hallo0000

Zeer spannende serie, zet ook goed het tijdsbeeld neer. Bizar dat er nog steeds geen opheldering is over de Bende van Nijvel. Hoogstwaarschijnlijk komt dit door de corruptie binnen de Belgische politie en politiek toentertijd. Wat in deze serie goed naar voren komt.

De serie zet ook goed neer hoe jonge mensen vol ambitie en goede wil, verstrikt kunnen raken door hun eigen emoties en afwijzend en manipulerend gedrag van volwassenen.

avatar van Toontje G

Toontje G

En weer komen we tot de conclusie dat Vlaamse series vele malen beter zijn dan Nederlandse. Een aantal bekende Belgische acteurs presteren weer prima maar ook de jongeren doen het uitstekend. Gelukkig want dan is de toekomst weer gewaarborgd.

Vond er weinig aan, die 1e afl., maar we houden nog even vol...

avatar van Suitehome

Suitehome

Op feiten gebaseerde gedramatiseerde Vlaams-Waalse co-productie over de vrienden Marc (Tijmen Govaerts), Franky (Aimé Claeys) en zijn zus Vicky (Mona Mina Leon) gedurende de roerige jaren 80. Vol grote ambities melden Marc en Franky zich aan voor de Rijkswacht. Vicky gaat rechten studeren. Kan de vriendschap standhouden onder druk van studentenprotesten en extreem links en rechts geweld? 1985 vertelt het traumatische verhaal van de opkomst van de bende van Nijvel, die België jarenlang in zijn greep had.

Regisseur Wouter Bouvijn (Red Light) heeft van 1985 samen met scenarist Willem Wallyn een fantastische serie gemaakt. In alle opzichten. Niet alleen is het tijdsbeeld uitstekend in beeld en geluid getroffen, de acteurs leveren hier topprestaties. 1985 is spannend, toegankelijk, verrassend en zoals de hoofdrolspelers dat zelf noemen: melancholisch. Net als het Nederlandse The Spectacular een weergaloos verhaal over een onthutsende geschiedenis.

avatar van Federer007

Federer007

Deze serie heeft me echt positief verrast. Prachtige cinematografie, goede sfeer, serieus, spannend en hartverwarmend op de juiste momenten en niet te vergeten uitstekend acteerwerk. Na het geweldige 'De Dag' weer een hele goede productie van onze zuiderburen.

Ik snap dat de makers dit gevoelige onderwerp - een trauma van België dat misschien nooit helemaal verwerkt zal kunnen worden - met een bepaalde voorzichtigheid hebben willen benaderen, maar ik kon er weinig mee.

De sentimentele voice-over van de jonge madam, het centrale duo en allerhande persoonlijke zaken die er voor die twee bij verzonnen zijn, de overzichtelijke verdeling tussen goed en slecht, het kwam voor mij niet van de grond. Het acteerwerk is nergens bijzonder (ligt ook aan de 'matte' personages denk ik) en het tempo is vaak tergend traag. Je kan dan nog wel zien dat er flink wat geld tegenaan gesmeten is om het er allemaal pico bello uit te laten zien, maar dat doet me, met zoveel minpunten, niet zoveel.

Het meest interessant zijn de fragmenten uit echte tv-nieuwsberichten e.d. die veelal op het einde van elke aflevering volgden, vergezeld van teksten met de feiten die wel controleerbaar zijn (i.t.t. de eromheen gefantaseerde personages en belevenissen), maar dan zou ik liever een docu(reeks) zien. Heb 'm meegekeken, zelf had ik na afl. 1 de handdoek wel in de ring gegooid.

**, omdat er ook wel es een best okaye scène tussen zat. Afl. 7 niet gezien.

Moet nog 2 episodes hiervan, maar toch wel een verrassende serie.

Niet zozeer kwalitatief enorm hoogstaand qua bvb acteerwerk, maar wel een echt naar sfeertje.

Belgie was in die tijd echt een corrupte teringzooi en de Bende van NIjvel was echt loodzware misdaad.