• 10.586 nieuwsartikelen
  • 8.966.797 stemmen

For All Mankind - Seizoen 3 (2022)

Show titel: For All Mankind

Afleveringen: 10

Speelduur: 10 uur en 04 minuten

Ontwikkeld door: Ronald D. Moore, Matt Wolpert en Ben Nedivi

Met: Joel Kinnaman, Shantel VanSanten en Jodi Balfour

Datum van release: vrijdag 10 juni 2022

Eerst uitgezonden op: Apple TV+ (Verenigde Staten)

• Apple TV+ Bekijk seizoen 3 via Apple TV+
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Plot For All Mankind

For All Mankind begint op 16 juli 1969, terwijl NASA de mens voor het eerst op de maan ziet landen. Het verhaal wordt verteld door het leven van NASA-astronauten, ingenieurs en hun families en presenteert een ambitieuze wereld waarin NASA en het ruimtevaartprogramma een prioriteit en een centraal punt van onze hoop en dromen bleven. Ofwel, wat er zou zijn gebeurd als de wereldwijde ruimtewedloop nooit was geëindigd.

Afleveringen Seizoen 3 (2022)

1. 1. Polaris

10 juni 2022 (57 minuten)

Bijna tien jaar zijn verstreken. Danielle en Ed gaan naar een feest, dat ruw verstoord wordt.

2. 2. Game Changer

17 juni 2022 (1 uur en 02 minuten)

Een commercieel ruimtevluchtbedrijf doet een aankondiging. De beslissing wie de Marsmissie zal leiden, heeft een personeelswissel tot gevolg.

3. 3. All-in

24 juni 2022 (1 uur en 01 minuut)

Terwijl NASA de lancering van de Marsmissie voorbereidt, wordt Margo overvallen met een pijnlijke persoonlijke gewaarwording.

4. 4. Happy Valley

1 juli 2022 (52 minuten)

Een verrassingsactie tijdens de reis naar Mars leidt tot wanhopige maatregelen.

5. 5. Seven Minutes of Terror

8 juli 2022 (1 uur en 03 minuten)

Door de race om wie er als eerste op Mars landt, ontstaat een verrassende samenwerking.

6. 6. New Eden

15 juli 2022 (1 uur)

De astronauten moeten snel Marsbasissen opzetten.

7. 7. Bring It Down

22 juli 2022 (57 minuten)

Ontdek de alternatieve geschiedenis die tussen seizoen 2 en 3 plaatsvond.

8. 8. The Sands of Ares

29 juli 2022 (1 uur en 04 minuten)

Na een plotse crisis werken de drie bemanningen op Mars samen.

9. 9. Coming Home

5 augustus 2022 (46 minuten)

Het vertrek van Mars loopt tegen onverwachte vertraging op.

10. 10. Stranger in a Strange Land

12 augustus 2022 (1 uur en 22 minuten)

De bemanning op Mars moet het leven van een bemanningslid redden.

avatar van Suitehome

Suitehome

De ouverture van het derde seizoen begint vol spanning en drama aan boord van ruimtehotel Polaris. For All Mankind is zijn tijd ver vooruit, of beter, deze alternatieve geschiedenis zet one giant leap for mankind. S3 speelt zich begin jaren negentig af. Niet alleen kunnen we dan onze bruiloft vieren in de ruimte (let op de symbolische scene met de bruidstaart), er zijn ook vergevorderde plannen voor een bemenste reis naar Mars. Vergeet SpaceX van Elon Musk, of de plannen van China met Mars in 2033; in For All Mankind staan we aan de vooravond van verre ruimteavonturen.

For All Mankind kent een geweldig scenario. In een perfecte mix van drama, actie, spanning, politieke machinaties en persoonlijke tragedies, leveren de acteurs hier topprestaties. Met een glansrol voor Margo Madison (Wrenn Schmidt) als directeur van NASA. Wat For All Mankind helemaal van deze tijd maakt zijn de diversiteitsthema's die handig, maar wel duimendik, verweven zijn in het levendige en overzichtelijke verhaal. Een prachtige verhaallijn is de concurrentie met de Russische Federatie (de in 1991 uiteengevallen Sovjet-Unie), refererend aan The Americans.

For All Mankind is een topserie over de spacerace uit een verleden, dat nog ver voor ons ligt.

avatar van Goodfella_90

Goodfella_90

Vanaf seizoen drie wordt de serie helaas was te bombastisch, overdreven, onrealistisch en nogal gekunsteld, wat een beetje irriteert na de sterkere eerste twee seizoenen. Echter zal de liefhebber van eerdere seizoenen ook deze gewoon weer waarderen; een trip naar Mars compenseert natuurlijk een hoop.

avatar van redfish71

redfish71

Wederom maken we een sprongetje in de tijd, maar dit keer wordt het allemaal wat afgeraffeld. Er zijn ook redelijk wat veranderingen. De acteurs zouden flink wat ouder moeten zijn, maar afgezien van wat grijze haren en misschien wat minder make-up lijken ze dat niet. Dat maakt het geheel al een stuk minder geloofwaardig, maar goed misschien is het verhaal wel goed.

Na de finale van S2 waren de verwachtingen natuurlijk hoog gespannen. Ik kwam er echter door de vele veranderingen niet goed in. Ook worden veel nieuwe karakters geïntroduceerd die minder diepgang hebben dan in eerdere seizoenen. Denk aan crewmates zonder backstory, of een niet zo excentrieke miljardair die in eerste instantie best indruk weet te maken met zijn manier van het leiden van een bedrijf, maar later een soort van bijpersonage wordt. Het is natuurlijk moeilijk om altijd de status quo te houden. Hoeveel series zijn niet te lang doorgegaan met karakters die houterig werden omdat ze nooit veranderden. Verander je teveel dan haken kijkers af: als ikzelf enorm geïnvesteerd ben in karakters vind ik het vaak lastig om opnieuw te beginnen. Als schrijver is dat misschien wel leuk en handig, als het niet werkt begin je met wat anders. Het heeft zijn voors en tegens.

En zo werd for all mankind S3 voor mij een vrij lange zit met verhaallijnen en karakters die me niet heel erg boeiden. Wat er in de ruimte gebeurt voelde als herhaling van zetten, al zitten er wel mooie en unieke momenten in, maar het hele racen om weer eerste te zijn en daarbij alle risico's van dien nemen voelt niet meer geloofwaardig als je weet hoeveel moeite is gedaan om mensen vroeger op de maan te krijgen en hoeveel daarbij mis kon gaan. Dat voelde je echt in de eerdere seizoenen en ondanks dat in S3 de shit ook de fan raakt, voelt het allemaal wat minder urgent en levensbedreigend. Was het aannemen van vrouwen als astronaut nog een nieuwigheid in het begin, ze kregen wel degelijk een volledige training. Nu hebben de mensen die naar de ruimte gaan dit zeer waarschijnlijk ook gehad, maar het lijkt inmiddels alsof iedereen zomaar de ruimte in kan en als je maar in een kamertje met een belangrijk persoon een leuk praatje af steekt dan is alles weer goed.

het feit dat er ook direct rondgeneukt wordt zodra het allemaal wat veiliger is met alle gevolgen van dien (wie kopt hem in) sprak mij ook niet echt goed aan.

En in dit seizoen begin je ook te beseffen dat een groot deel van de spanning bestaat uit wat mensen wel of niet vertellen aan andere mensen. Dat was t/m S2 leuk, maar nu begon ik te beseffen dat de schrijvers hun kruit natuurlijk niet in 1x kunnen verschieten. Dus je ziet mensen dan ook kronkelen als wij als kijker de waarheid wel weten, maar zij zich in allerhande bochten wurmen om de waarheid niet te zeggen. En onherroepelijk komt die waarheid er dan toch weer uit, met de herhalende reactie van degene die dat nu voor het eerst hoort.

Er zit wel nog een hoogtepunt in waarin onderwerpen die in S1 worden aangekaart eindelijk in het openbaar komen, maar ergens voelt het wat ongeloofwaardig en de actrice die het brengt heeft ook telkens dezelfde uitdrukking en reactie in gesprekken en komt niet echt zeker over.

Het ruimte (of planeet) gebeuren moet dan voor spanning zorgen, maar we krijgen een beetje Stargate of Star Trek away mission gevoel: personages die belangrijk zijn gebeurt toch niks definitiefs.

Ook zit er een nieuwe verhaallijn van een side karakter in die in de finale tot een hoogtepunt komt, maar dat hele karakter en die verhaallijn boeide me niet.

Ik bungel op dit moment op het punt van afhaken. Als ik nog zo'n seizoen moet doormaken is het tijdverspilling en ik heb sommige afleveringen maar half meegekregen omdat het gewoon saai was, dus misschien dat ik daardoor maar beter niet meer aan S4 kan beginnen. Van de andere kant lees ik dat men de zwakke punten van S3 aangepakt heeft in S4 en dat dat toch weer erg goede tv is... Time will tell

5/10.