Mijn Series +

Luther - Seizoen 3 (2013)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

ontwikkeld door Neil Cross
met Idris Elba, Ruth Wilson en Warren Brown

Voor inspecteur John Luther is het oplossen van misdrijven geen werk. Het is een roeping. Luther is een briljant speurder, die er zo zijn eigen wetten en regels op na houdt en zijn collega's regelmatig versteld doet staan met zijn scherpe inzicht. Met volle overgave gaat hij het psychologische duel aan met psychopaten, moordenaars... en de demonen die in hemzelf huizen. Want Luther heeft een gekwelde geest. De ene keer is hij vriendelijk en kwetsbaar, de andere keer keihard en zelfs gewelddadig. Gezien dat laatste vragen sommigen zich af of hij niet vooral wordt gedreven door een drang tot zelfvernietiging. Maar de enige met wie Luther over zulke zaken praat, is Alice, de mooie moordenares met wie hij tot zijn verbazing een soort verbondenheid voelt...

1. Aflevering 1
  2. Aflevering 2
  3. Aflevering 3
  4. Aflevering 4
avatar van DionneDarko
Dit seizoen vond ik dan net weer een stukje minder dan zijn 2 voorgangers. Maar al met al een hele fijne spannende slimme en goed geschreven serie.

avatar van legian
Voor mij het beste seizoen van de serie. Luther die constant op het randje werkt en de persoonlijke inslag die dit seizoen daarop doet werken goed. de ontwikkelingen van de personages zijn sterk en de dood van Ripley is daar een belangrijk punt in. Ik baalde enorm toen hij doodging aangezien hij na Luther wel mijn favoriet was. Het seizoen zit sterk in elkaar en blijkt ook steeds meer een doorlopend geheel te vormen met de vorige twee seizoenen. Het seizoen eindigt mooi en leek ook het einde van de serie te zijn.

avatar van CorvisChristi
Tijdens de laatste aflevering had ik op een gegeven moment geen nagels meer over. Wat een spannende finale kent dit derde seizoen!!!
Ook leuk dat Alice Morgan hier weer terugkeert. Familie van Dexter Moran toevallig ??

Teejey
Idris Elba blijft overtuigen als charismatische agent, helaas vond ik de bad guy een stuk minder deze keer en allesbehalve origineel. Een soort Britse Dexter met emoties. Jammer dat het voor Ripley zo moest ophouden, ik vond hem steeds weer een sterke pion in de serie.

De 2 voorgaande seizoensafsluiters waren erg sterk, en ook deze keer is het weer het hoogtepunt. Fijne verrassing hoe Alice ineens weer op kwam dagen en ook een paar twists waren weer geslaagd.

Aan Erin ergerde ik me elke seconde dat ze in beeld was kapot met haar zelfingenomen maar kwetsbare hoofd. Jammer dat Luther nog zo vergevingsgezind is tegenover haar. Erin's baas speelde misschien sterk, maar ook op het randje van irritant.

Een positieve nieuwkomer is er gelukkig ook: Mary. Vond haar en Luther elkaar leuk complementeren.

3.5* maar weer.

avatar van thomzi50
Ik had minder met dit seizoen: allemaal iets gladder en minder overtuigend dan de vorige twee. Had moeite met de 'heksenjacht' op Luther, ook, omdat die niet zo geloofwaardig werd opgebouwd maar er opeens was, te theatraal, te onredelijk - en daarbij vond ik ook dat Luther's agressie te ver naar de achtergrond was verdwenen (terwijl dit juist omstandigheden zijn waarop die zouden moeten opspelen?) en deden de ontwikkelingen in zijn persoonlijke (liefdes)leven me veel minder dan in de voorgaande seizoenen, het blijft wat ver weg.

avatar van Thomas83
Na het aardige vorige seizoen helaas weer een stapje terug. Wat me wel opviel, meteen al in die stijlvolle openingsscène, is dat de serie tegenwoordig een stuk meer aandacht aan zijn uiterlijk besteedt. Dat was in seizoen 2 al te zien, en die lijn wordt alleen maar doorgetrokken. Ik kan niet zeggen dat ik de gekozen stijl nou altijd mooi vind, vooral niet zoiets als die shaky cam, maar de zaak die over de eerste twee afleveringen loopt ziet er soms ook best wel stijlvol uit. Best een griezelige zaak ook, met scènes die zijn opgebouwd als in een horrorfilm, inclusief een paar keer een flauwige kleine jump scares.

Ook dit seizoen moet Luther weer zo nodig heel standaard boven zijn hoofd hebben hangen dat hij de tol moet betalen voor zijn dubieuze methodes, maar nu is het zo nodig mogelijk nog vervelender, met Gray en Stark die op een of andere manier er zo geobsedeerd over zijn en zelfs hypocriet in hun handelen. Die scène waarin Luther direct bij de eerste gelegenheid iemand over het balkon hangt en Ripley de boel onder controle probeert te houden is ook onbedoelde komedie. Ik snap daarnaast ook niet waarom Schenk na het eerste seizoen ineens zo'n bondgenoot is geworden voor Luther.

Maar goed, dat is wel het op twee na leukste personage. Of misschien wel een na leukste nu Ripley eraan is. Er waren wel hints, maar ik zag het toch niet aankomen. Zowaar eens dood in Luthers omgeving die echt emotionele impact heeft. Ik zal hem missen. Alice dan weer wat minder. Balen dat die weer op moeten duiken op het einde, met haar irritante vaste trekjes. Het duivelse lachje, de dramatische stiltes en het fluisteren.

En dan is er ook nog Mary die voor een zich wel erg snel ontwikkelende romance met Luther zorgt. Volgens mij hebben ze toch echt pas 1 date of zo gehad. Een echt persoon was allang gillend weggerend. Maar op zich wel blij met een nieuwe liefde in het leven van Luther. Het personage maakt nog steeds wel een groei door
. 3.0*.

avatar van brawljeff
Kleine tegenvaller. Luther blijft één van de sterkste politieseries die ik ooit gezien heb, maar dit seizoen heeft toch wel wat minpunten. Dit heeft vooral met de personages te maken. Alice is mega ongeloofwaardig, Justin Ripley is ineens niet meer het leuke personage uit de eerdere seizoenen, Mary is een onontwikkeld personage en Erin Gray is misschien wel het vervelendste personage dat ik ooit in een serie gezien heb.

Gelukkig hebben we altijd nog Idris Elba als John Luther. Hij steelt wederom de show en zijn personage is de reden dat deze serie zo goed werkt. De serie weet de grenzen op te zoeken en de kijker te verrassen. Ik hoop wel dat ze in het volgende seizoen wat zaken recht gaan zetten.

avatar van Robbie.T.
Dit blijft vermakelijke nonsense. De verhalen worden afgeraffeld en er is weinig tot geen opbouw, karakterontwikkeling of background, maar nog steeds weet de show ook in het derde seizoen te boeien. Het is allemaal net wat minder dan in seizoen 1 en 2 omdat het hier nog meer van de hak op de tak springt dan voorheen. Elba doet het echter prima en de spanning en enorme vaart maken veel goed.

avatar van theo79
Ook dit was weer een goed seizoen met spannende afleveringen. Ik blijf dit toch wel een iets bovengemiddelde serie vinden. De serie neemt zichzelf niet al te serieus en kijkt lekker weg.

avatar van AOVV
Seizoen 3 vond ik een pak minder dan de eerste 2 seizoenen. Dit wordt in grote mate veroorzaakt door de heksenjacht van DSU George Stark en Erin Gray, twee - in mijn ogen, en dan vooral Gray - bloedirritante personages. Het is ook totaal niet geloofwaardig.

De dood van Ripley hakte er dan weer wel stevig in, en Idris Elba speelt de rol van John Luther nog steeds op meesterlijke wijs. Daarom krijgt dit seizoen toch een voldoende, want echt zwak wordt het gehele plaatje nooit.

3 sterren

avatar van LikeAJedi
Ik zie veel reviews over dat dit seizoen beduidend minder is dan zijn voorganger. Ik ben het hier eigenlijk niet echt mee eens. Ik vind dit seizoen eigenlijk bijna net zo goed. De Creeper-moord vind ik dan ook echt interessant en compenseert voor mij zeker wel de laatste 2 afleveringen.

Waar ik me wel echt mateloos aan heb geïrriteerd is dat vreselijk hoofd van Erin Gray, man man man wat heeft die een huilen kop zeg. Echt elke seconde dat ze in beeld kwam werd ik mateloos gefrustreerd. Ik begrijp ook niet dat die Tom Marwood haar niet dood schoot op die trap, hij richtte duidelijk op haar hoofd maar blijkbaar schoot hij daar niet. Vrij onlogisch maar oké.

De laatste 2 afleveringen waren dan ook inderdaad niet je van het, en dat komt met name door de bad guy die was simpel weg niet interessant genoeg het was eigenlijk gewoon een wanna be Dexter. Acteur was prima maar hij zag er iets te gewoontjes uit.