ad
  • 8.076.073 stemmen

Luther - Seizoen 1 (2010)

Show titel: Luther

Seizoenen: 5 seizoenen

Afleveringen: 6

Datum van release: dinsdag 4 mei 2010

• Netflix Bekijk seizoen 1 via Netflix
  • Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Luther

Afleveringen Seizoen 1 (2010)

1. Aflevering 1

John Luther begint weer te werken na een traumatische arrestatie bij zijn vorige moordzaak. Zijn nieuwe zaak is echter zo mogelijk nog complexer, wanneer zijn doelwit het op hem en zijn vrouw heeft gemunt.

2. Aflevering 2

Een moordenaar begint politieagenten te vermoorden, waarna Luther op TV de aandacht van deze man moet zien te trekken. Tot zijn afgrijzen komt Luther er ook achter dat Alice Morgan zijn verleden aan het onderzoeken is. Ze dreigt Zoe alles te vertellen wat ze heeft ontdekt.

3. Aflevering 3

John Luther moet een door satan bezeten moordenaar zien op te pakken. Luther moet echter, met het leven van een jonge moeder op het spel, gebruik maken van al zijn vaardigheden om een ​​sterke zaak te creëren.

4. Aflevering 4

Als een seriemoordenaar doorslaat, moet Luther zijn persoonlijke leven even laten voor wat het is en in het hoofd van de moordenaar kruipen om uit te vinden waarom deze moordenaar zoveel meisjes vermoord.

5. Aflevering 5

Wanneer een rijk echtpaar gegijzeld wordt genomen, moet Luther proberen een rampzalige gebeurtenis te voorkomen. Maar wat hij dan nog niet weet is dat het heel persoonlijk gaat worden.

6. Aflevering 6

Luther, verdacht van moord, gaat op de vlucht om te proberen zijn onschuld te bewijzen. Met de hulp van Alice gaat hij op zoek naar de echte moordenaar.

avatar van legian

legian

Een vermakelijk eerste seizoen die gelukkig niet een standaard detective wordt, hoewel dit in het begin wel zo lijkt. De kracht zit hem voornamelijk in Luther zelf die geweldig neergezet wordt door Idris Elba. Een prima eerste seizoen.

avatar van CorvisChristi

CorvisChristi

IJzersterke serie die wordt gedragen door de onvergetelijke rol van Idris Elba. Ook Ruth Wilson maakt zich hier redelijk legendarisch als de geniale en tegelijkertijd geschifte Alice Morgan.

In het begin kijkt de serie nog een beetje weg als een gemiddelde detective, maar op een gegeven moment raken de gebeurtenissen in een stroomversnelling, wat niet alleen het niveau van de serie akelig omhoog krikt, het wordt ook nog eens enorm spannend!!

Een echte aanrader die t/m het derde seizoen absoluut aan te bevelen is. Seizoen 4 valt dan helaas wat tegen...

avatar van Teejey_mm

Teejey_mm

Zoals legian al zegt leek Luther een behoorlijk standaard detective-serie te gaan worden, maar afleveringen 4 tot 6 zijn ineens bijzonder sterk, ook zeker door het acteerwerk. Juist de allereerste aflevering waar we Alice leren kennen vond ik maar zwak, terwijl ze uiteindelijk juist voor iets speciaals zorgt in Luther.

Ruth Wilson weet Alice perfect te spelen met bepaalde gezichtsuitdrukkingen op de meest gestoorde momenten. Idris Elba kende ik nog niet voor Luther, maar hij is de juiste charismatische acteur voor de rol van John. Hij draagt de serie toch wel. Ook Zoë is een leuke en knappe verschijning. Reed als uiteindelijke vijand van John werd fantastisch (maar soms wat onrealistisch) uitgewerkt, en Ripley zijn loyaliteit was gaaf.

Audiovisueel mag er wel eens wat memorabels gebeuren want dit aspect is toch vrij tam.

Al met al een seizoen met een fraaie climax.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1924 berichten

Verrassend sterk, en zoals hierboven al aangegeven: een seizoen dat steeds beter wordt. Aanvankelijk leek het toe te gaan naar een verzameling zaken, een who-done-it per aflevering, zoiets, maar algauw wordt het breder dan dat, Luther is een geweldig hoofdpersonage (nou ja, Elba zet hem vooral geweldig neer) en ik vind het ook heel tof dat de serie hard durft te zijn. Bijvoorbeeld voor Zoë: formidabele interacties heeft zij sowieso met Luther - hoogtepunt de scène dat ze hem aan de kant zet - en dan wordt ze vrij bruut afgemaakt. Dat geeft het geheel een aangename rauwheid, en ook de gewenste onverwachtse kanten (waar de rode draad zich vaak wel laat raden).

avatar van Thomas83

Thomas83

Behoorlijk teleurstellend eigenlijk. Had na al die lof een echte topserie verwacht, maar eigenlijk vind ik het vooralsnog een redelijke doorsnee politieserie vol met van die voor het genre bekende clichés en wat al te kleurrijke antagonisten, met Claire als beste voorbeeld (ook al wordt ze al gauw ook een soort bondgenoot van Luther).

Ik had verwacht dat toch in elk geval Idris Elba een zeer interessant personage neer zou zetten, maar zelfs dat valt nog tegen. Na zes afleveringen is redelijk duidelijk wat voor persoon hij is, maar ik heb niet het idee dat we hem nog al écht hebben leren kennen, en mijn sympathie heeft Luther ook nog niet helemaal gewonnen. Hij is de rechercheur met geniale ingevingen, een duistere kant die daarbij helpt, en hij is opvliegerig en bij wat van zijn superieuren omstreden. Maar dat is allemaal niets nieuws onder de zon.

Andere personages steken er ook nog niet bovenuit. Wilson speelt Claire met veel karakter en ze is soms een interessante intelligente sparringspartner voor Luther, maar ze blijft vooral een wat irritant typetje. Reeves vind ik erg matig en oninteressant als Luthers baas. En dat gedoe met de ex van Luther vond ik ook totaal niet boeiend. Gelukkig heeft dat probleem zich inmiddels al opgelost. Een dikke 3.0* vind ik wel genoeg.

avatar van richiedoom

richiedoom

Seizoen 1 van Luther is een lekker wegkijkertje met een vlot tempo en een interessant hoofdpersonage. Idris Elba zet een sterke rol neer als opvliegerige rechercheur maar qua acteerprestaties houdt het wat mij betreft dan ook wel op. Dat komt denk ik niet zozeer door het acteerwerk zelf maar voornamelijk door de oninteressante bijpersonages en matig schrijfwerk.

Ja, matig schrijfwerk, dat is mijn grootste kritiekpunt. Compleet toevallige gebeurtenissen in iedere aflevering, Luther die de meest waanzinnige links legt om daders op te sporen, het personage Alice die compleet NIKS toevoegt aan de serie en alleen maar irriteert (waarom komt zij zo makkelijk weg met moord? Bullshit!) en collega's van Luther die werkelijk waar te dom zijn om te schijten. Dieptepunt was wel hoe eenvoudig die moord in Luther zijn schoenen werd geschoven en hoe makkelijk al zijn collega's het direct geloofden. Vond ik persoonlijk erg ongeloofwaardig.

Beste afleveringen waren voor mij 3 en 4 dankzij zeer interessante moordenaars. Ik ga ook zeker verder met seizoen 2 want Luther vermaakt, deze waanzinnige gemiddelde score kan ik echter totaal niet begrijpen...

avatar van Kasparovski

Kasparovski

Richiedoom schreef:

Zo vreemd is dat nou toch ook weer niet? Statistisch gezien is het al zo dat bij vermoorde vrouwen vaak de partner of ex-partner verantwoordelijk is. Tel daar ook nog eens bij op dat al zijn collega's wisten hoe labiel de mentale toestand van Luther op dat moment was - juist ook door breuk met zijn vrouw - en er veel bewijsmateriaal tegen hem werd gevonden. Ik zou het juist eerder vreemd vinden als ze hem niet gingen verdenken.
Richiedoom schreef:

Ik vind dat je wel hele grote woorden gebruikt voor een gemiddelde score waar je zelf nog geen halve ster naast zit

avatar van richiedoom

richiedoom

Kasparovski verdomd, daar heb je helemaal gelijk in wat gemiddelde score betreft.

Achteraf gezien blijf ik voor dit seizoen, ondanks mijn kritiek, wel op deze score. Het keek lekker weg en Idris Elba is ontzettend tof als Luther. Waar dit voor een ander een score van 2,5 betekent, betekent dit (blijkbaar) voor mij 3,5. Latere seizoenen ging ik wel minder waarderen, het werd mij een beetje teveel van hetzelfde.

Ik geef series ook bijna nooit een onvoldoende. Als ik een serie namelijk echt slecht vind dan kijk ik het niet af. En net als bij een film die je na een half uur afzet, vind ik dat je er dan ook geen stem op mag geven.

avatar van brawljeff

brawljeff

In één weekend uitgekeken, wat een leuke ontdekking. Idris Elba heeft zich inmiddels wel bewezen in Hollywood, maar hij is nergens zo goed als in zijn rol als DCI Luther. Het mooie aan deze serie is dat Luther zelf niet alleen buiten het boekje gaat, maar dat ook de serie zelf verrassend uit de hoek durft te komen. Het zijn geen klassiek 'who done it' afleveringen en het loopt absoluut niet altijd goed af. Erg verfrissend.

Enige minpunt is in dit seizoen voor mij het personage Alice, gespeeld door Ruth Wilson. Dit personage wordt iets te geforceerd in iedere aflevering gestopt en haalt de vaart er soms net iets teveel uit. Wilson speelt de rol verder prima.

• 2071 berichten

Viel me indertijd tegen, maar heb nooit alles kunnen bingewatchen. Nu dus wel (s1 en 2 tenminste). Ben benieuwd.

Shaky

Eerste aflevering gehad; alleraardigst maar zeker nog niet bijzonder. Het is allemaal zeer theatraal en soms lijkt het alsof we naar een toneelstuk kijken. Dialogen en karakters zijn behoorlijk karikaturaal, maar de vaart zit er flink in en het verhaal kan nog genoeg kanten op. Ik lees dat de meesten schrijven dat het alleen maar beter wordt; ik heb er wel zin in!

Shaky

Klaar met seizoen 1! Volslagen over-the-top, onrealistische, ongenuanceerde, met fouten gevulde serie die zonder opbouw of backgroundstories een verhaal erdoorheen racet, en toch is het genieten geblazen. Het gaat allemaal in een razend tempo, er is (vrijwel) geen opvulling en de acteerprestaties zijn ruim voldoende.

Na elke aflevering kon ik niet wachten om de volgende te kijken en dat is toch echt wel een goed teken. Op naar seizoen 2 en alle (schoonheids)fouten zien we gewoon door de vingers voor big, bad John Luther!

• 2071 berichten

Shaky Dat geeft de burger moed...!

ZAP! schreef:

Al begonnen met het herbekijken van de show? Ondanks de flaws is het een behoorlijk verslavende serie.

• 2071 berichten

Helaas nog niet en het kan misschien ook nog wel even duren...

• 2071 berichten

Brits misdaad(drama) dat nog wat nieuws probeerde (en probeert, want s5 moet nog beginnen), wat op zich te waarderen is. Volgens bedenker Neil Cross is het een mix van Sherlock Holmes en Columbo (Imdb: "...intelligence and ability to solve crimes from Holmes ...introverted detective formula from Columbo."). Dat laatste heb ik niet kunnen ontdekken, dit is verre van "introverted".

De zaken zijn meestal vrij gruwelijk en het idee om meteen de 1e moordenares ongrijpbaar te laten en zelfs als sidekick van Luther te laten fungeren is best origineel. Het doet me op de een of andere manier denken aan graphic novels en strips als Superman, waarbij de centrale held zo zijn achilleshiel / problemen heeft en regelmatig persoonlijke interacties met de bad guys heeft. Hij is overdreven capabel, ook net zoals een superheld. De emotioneel bedoelde woede-uitbarstingen komen erg geforceerd over. Over-the-top is wat 'Luther' als geheel precies is. Dat kan soms best leuk uitpakken, maar dit deed me helaas niet zoveel.

Ergens tussen 2 en 2,5 sterren, dus maak ik er voor dit 1e seizoen nog 2,5* van.

hatebreeder

Hier net de eerste aflevering van gekeken en hier ga ik de komende tijd zeker meer van kijken. Was een goede eerste aflevering.

hatebreeder

Tweede aflevering gezien en ook weer een top aflevering.

hatebreeder

Net episode 4 gezien, echt een top aflevering. Deze serie wordt per aflevering beter.

hatebreeder

Seizoen 1 net afgerond en ik vond het er goed. Hopelijk is seizoen 2 minimaal net zo goed.

avatar van AOVV

AOVV

Goeie detectiveserie, met Idris Elba die de hoofdrol op verbluffende wijs neerzet. Neen, niet alles is even geloofwaardig, maar daar is het fictie voor. De rol die Alice in het geheel speelt en hoe zich dat allemaal ontwikkelt, vind ik wel erg origineel. Bovendien doet Ruth Wilson het gewoon erg goed, ik zat regelmatig met de rillingen te kijken.

De seizoensfinale is wellicht wat vergezocht, maar ik heb me er meer dan mee vermaakt. Daar draait het bij Luther toch vooral om, in mijn ogen. Verder denk ik er niet al te veel over na, zolang ik geregeld van de spanning op het puntje van mijn stoel kom te zitten, treft deze reeks doel.

4 sterren

avatar van aeverhoog

aeverhoog

Alice Morgan is een van de fijnste boeven ooit.

avatar van LikeAJedi

LikeAJedi

Ik heb me erg vermaakt met dit eerste seizoen. In het begin lijkt het nog af te dwalen op een gemiddelde detective serie, maar na 3 afleveringen wordt het wel duidelijk dat het geen doorsnee detective serie is. Met name Luther zelf (Idris Elba) zet hier echt een puike prestatie neer, en Ruth Wilson (Alice Morgan) doet daar nog een schepje boven op. Ik ben daarom erg benieuwd naar het vervolg waar ik snel aan ga beginnen

avatar van YAUA

YAUA

Het 1e seizoen van Luther is zeker vermakelijk en kijkt lekker weg, maar op de personages van Idris en Alice en het samenspel tussen die twee na heeft het weinig meer om het lijf dan een standaard detectiveserie. Het scenario is zelfs wat rommelig en lui te noemen. En alhoewel hier en daar wat harder en grover dan de gemiddelde serie, spannend wordt het nooit en dat is misschien wel het grootste probleem, het mag allemaal net iets frisser en scherper zijn.