Mijn Series +

Luther - Seizoen 2 (2011)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Thriller

ontwikkeld door Neil Cross
met Idris Elba, Ruth Wilson en Warren Brown

Voor inspecteur John Luther is het oplossen van misdrijven geen werk. Het is een roeping. Luther is een briljant speurder, die er zo zijn eigen wetten en regels op na houdt en zijn collega's regelmatig versteld doet staan met zijn scherpe inzicht. Met volle overgave gaat hij het psychologische duel aan met psychopaten, moordenaars... en de demonen die in hemzelf huizen. Want Luther heeft een gekwelde geest. De ene keer is hij vriendelijk en kwetsbaar, de andere keer keihard en zelfs gewelddadig. Gezien dat laatste vragen sommigen zich af of hij niet vooral wordt gedreven door een drang tot zelfvernietiging. Maar de enige met wie Luther over zulke zaken praat, is Alice, de mooie moordenares met wie hij tot zijn verbazing een soort verbondenheid voelt...

1. Aflevering 1
  2. Aflevering 2
  3. Aflevering 3
  4. Aflevering 4
avatar van Kos
Kos
Aardig luguber voor een politieserie, dit seizoen.

avatar van legian
De getroebleerde John Luther is terug in dit tweede seizoen welke ditmaal nog korter is. De keus om elk verhaal over twee aflevering te verdelen werkt goed, zo word er dieper op de characters ingegaan en is er ruimte voor extra/overkoepelende verhaallijntjes. De serie doet goed zijn best om weg te stappen van de gebruikelijke detective serie en is, Zoals Kos al aangeeft, aardig luguber.

Teejey
2 Cases, beide 2 afleveringen. Dat is waar seizoen 2 van Luther uit bestaat, en dat vind ik totaal niet erg. De 1e case is al dik in orde, maar case 2 overtreft dat nog. De spanning heeft net als in seizoen 1 een stijgende lijn en ik begin steeds meer mee te leven met zowel het politieteam als slachtoffers. Het einde is ronduit briljant, toch wel op het puntje van mijn stoel gezeten op het eind. De intelligentie van John wordt altijd fantastisch neergezet, dat viel me ook al op bij seizoen 1.

Alice haar rol blijft minimaal dit seizoen, maar leuk dat ze zo nu en dan verschijnt. Alice en Zoë worden als rode draad zijn vervangen voor Jenny, een meisje met een zware historie die eigenlijk heel menselijk en leuk blijkt te zijn. Prachtige chemie tussen John en Jenny ook.

Idris Elba blijft imponeren, begin wel aardig fan te worden zo langzamerhand. Ruth Wilson doet haar ding weer en het politieteam heeft weer zijn meerwaarde, door vooral Warren Brown als Ripley. Mooi om te zien hoe zijn loyaliteit en vriendschap met John op de proef worden gesteld. Aimee-Ffion Edwards (blijkbaar) speelt Jenny meer dan prima.

Audiovisueel gezien was ik kritisch in seizoen 1, maar ik kan me steeds meer in Londen plaatsen, wat toch een fantastische stad is. Mede ook wel door het koude, sneeuwachtige klimaat, al was dat er vorige keer ook in mindere mate. Ook de soundtrack was toch wel aardig deze keer. Ze lijken naar mij te hebben geluisterd.

Ja, dit keer toch zeker wel 4* in plaats van 3.5*. Zo achteraf had ik dat het 1e seizoen ook kunnen geven maar dat kan in de toekomst altijd nog, nu ik weet hoe Luther in elkaar steekt.

avatar van thomzi50
Inderdaad een fijne serie, goed tempo, erg gaaf dat ze het ook lekker hard en grimmig durven te laten worden (zonder effectbejag), bij tijd en wijle echt spannend, en met als middelpunt en anker als in seizoen 1 en een geweldige Elba. Sowieso werd het niveau van dat seizoen wel gehaald, al geef ik dit toch net een halve ster minder: ik vond het einde iets te zoetsappig en plots, en vond Luthers band met het meisje toch niet het reliëf en de kracht krijgen die zijn band met Zoë in seizoen 1 had.

avatar van Thomas83
Dit seizoen is echt een stuk leuker dan het eerste. Nog wel typetjes, maar al een stuk minder, alleen al door de gelukkig bescheiden rol voor Alice. Ook geen slechte acteurs meer als dat mens die Rose speelde, en vooral een leuker format. Geen losse afleveringen meer of oninteressante doorlopende verhaallijnen maar twee verhalen van elk een dubbele aflevering.

En het is allemaal een heel stuk duisterder, alleen al door de mooiere locaties. Na de eerste aflevering begon ik zowaar uit te kijken naar de volgende aflevering. Ook al doordat de personages wat leuker zijn geworden. Luther is interessanter als wat meer tragisch figuur. Jenny is wel een leuke toevoeging, en ze maakt Luther ook leuker.

Vond de zaak die over de laatste twee afleveringen loopt intrigerend beginnen in aflevering drie, maar de motieven van de twee daders blijken uiteindelijk niet zo interessant, en ik kon ze ook niet meer serieus nemen na dat internettaaltje van ze onderling. Wel een spectaculair en groots slot overigens, waarin Luther zowel zijn suïcidale kant als zijn intelligente kant goed laat zien. 3.5*.

avatar van brawljeff
Nog net iets beter dan de vorige aflevering. Ik vond het een goed idee om er twee dubbele afleveringen van te maken. De langlopende verhaallijnen werken wat mij betreft goed voor deze serie. Zo had Luther in beide verhalen te maken met goed ontwikkelde slechteriken en werden er benauwde situaties neergezet. Wat mij betreft was het ook een goede zet om Alice Morgan minder in beeld te brengen, wat ik een erg vervelend personage in het eerste seizoen vond. Hetzelfde geldt voor DSU Martin Schenk, maar daar had ik in dit seizoen weer absoluut geen problemen mee. Toch vind ik vier (of eigenlijk 2 lange) afleveringen net iets te kort voor een serie.

avatar van theo79
Gister de eerste case van dit seizoen gekeken (dus 2 afleveringen) en vond het vrij aardig maar niet zo sterk als de paar laatste afleveringen van het eerste seizoen. Hopelijk is de tweede case nog wat beter.

avatar van theo79
Zaak 2 was een erg goede weer. Hierdoor toch weer een hoge score wat mij betreft voor dit seizoen.

avatar van AOVV
Dit tweede seizoen telt slechts vier afleveringen, maar dat werkt nog net iets beter dan de zes in seizoen één, vind ik. Het seizoen bestaat eigenlijk uit twee dubbelafleveringen (telkens twee afleveringen per zaak), en de spanning is van begin tot eind gegarandeerd. DS Ripley krijgt in dit seizoen een wat grotere rol, zijn band met John Luther wordt steeds hechter. De zaken zijn weer lekker origineel en niet voor gevoelige zieltjes bestemd. Daarnaast kent Luther ook een hoop persoonlijke sores.

Ik ben de reeks nu aan het herbekijken (ik heb alles al 'ns eerder gezien, met uitzondering van het nieuwe seizoen), en dit is toch wel het sterkste!

4,5 sterren

avatar van LikeAJedi
Heerlijk seizoentje was dit, kort maar krachtig. Ik vind het erg sterk gedaan hoe Luther constant zijn intelligentie gebruikt om cases op te lossen. De cases zelf zijn ook erg interessant en vooral de laatste case was erg vet. Helaas weinig Ruth Wilson gezien dit seizoen hopelijk is dat anders in seizoen 3.