• 8.985.445 stemmen

Peaky Blinders - Seizoen 6 (2022)

Show titel: Peaky Blinders

Ontwikkeld door: Steven Knight

Met: Cillian Murphy, Sophie Rundle en Helen McCrory

Datum van release: zondag 27 februari 2022

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

Plot Peaky Blinders

Peaky Blinders speelt zich af in Birmingham net na de Eerste Wereldoorlog. Centrale figuur is Thomas Shelby, die de leiding heeft over een van de meest angstaanjagende bendes van de stad, de Peaky Blinders.

Afleveringen Seizoen 6 (2022)

1. 1. Black Day

27 februari 2022 (58 minuten)

De verijdelde moord op Mosley kost de Shelby's een familielid. Vier jaar later nadert het einde van de drooglegging en gaat Tommy naar Noord-Amerika.

2. 2. Black Shirt

6 maart 2022 (59 minuten)

Thuis smeedt Tommy een verbond met de onwaarschijnlijkste mensen om Jack Nelson over te halen op zijn voorstel in te gaan. Dochter Ruby doet een verontrustende uitspraak.

3. 3. Gold

13 maart 2022 (55 minuten)

Tommy probeert zo snel mogelijk Esme te vinden. Ada stelt Jack Nelson voor aan Mosley en Diana. Arthur ontmoet een ex-verslaafde die zijn strijd begrijpt.

4. 4. Sapphire

20 maart 2022 (58 minuten)

Tommy is diep geraakt door een nieuw verlies en zint op wraak. Ada wordt persoonlijk geconfronteerd met fascisme. De tuberculosekliniek stuurt een dringend bericht.

5. 5. The Road to Hell

27 maart 2022 (59 minuten)

Tommy sluit een deal met Linda. De mol die zich onder de Shelby's bevindt, krijgt een nieuwe missie. Diana stemt toe om Tommy een gunst te verlenen, op één voorwaarde.

6. 6. Lock and Key

3 april 2022 (1 uur en 21 minuten)

De mol ontdekt wanneer en waar Arthur alleen zal zijn. Michael is net op vrije voeten en gaat op zijn missie. Finns loyaliteit aan de Shelby's wordt op de proef gesteld.

avatar van Threeohthree

Threeohthree

Een slechter slotseizoen dan Game of Thrones,

Je zou denken dat het onmogelijk is, maar met dit laatste seizoen is het de mensen bij de BBC toch gelukt om een nog slechtere finale af te leveren dan HBO met Game of Thrones. Nou, heel eerlijk, aanvankelijk dacht ik dat ik iets te kritisch was, maar na er even een dagje over nagedacht te hebben kwam ik tot de conclusie dat ik juist niet kritisch genoeg was. Voordat ik dieper in alle tekortkomingen van dit seizoen duik wil ik nog wel de kanttekening plaatsen dat het overlijden van Helen Mcrory (Polly) misschien wat roet in het eten heeft gegooid waardoor een deel van dit seizoen op de schop moest (misschien wel alles? zou me niks verbazen)

Enfin, gordels vast? Gaan we.

=========SPOILER WARNING============================
(doe het zo omdat het anders verrot lezen is)

Seizoen 6 is amper 5 minuten onderweg en de toon is gezet. Het is dan weliswaar noodgedwongen maar de "moord" op Polly is enorm en toen die vrij serieuze tante uit Ierland met Tommy ging bellen begon de adrenaline langzaam door mijn lichaam te pompen. De setting was Canada, mysterieus en verder van huis dan we ooit geweest zijn. Michael kondigt aan Tommy te willen vermoorden en wederom zat ik te stuiteren op de bank met smart te wachten op deze ultieme confrontatie. Nog diezelfde episode wordt Michael in de bajes gegooid en de komende 4 episodes horen of zien we niks van hem. Okay.

Terwijl Michael in de gevangenis zit snelt Tommy naar huis om bij zijn zieke dochtertje te zijn. Hoewel ik Peaky Blinders altijd hoog heb aangeschreven voor het beperken van "familie/huiselijk drama" krijgen we hier in de eerste 3 episodes een overdosis waar een vrachtwagen vol cocaïne U tegen zal zeggen. Voor context, ik kan het heel erg waarderen dat we vrij weinig van Charles hebben gezien, of überhaupt het getrouwde leven tussen Tommy en Grace. Dit werd altijd op de achtergrond gehouden omdat Peaky Blinders een show was met de rechtervoet vol op het gaspedaal. Episodes voelde nooit traag, saai, of langdradig, nee het was pure blinders awesomeness van begin tot eind. Nu begon het gezemel van Lizzy vorig seizoen al, maar dit seizoen worden daar een paar flinke scheppen bij opgedaan. Nou, begrijp me niet verkeerd, ik snap volledig dat ze pissed is dat haar man nooit thuis is en er vandoor gaat terwijl haar dochter op sterven ligt, maar dat is geen interessante televisie. Sorry maar dat soort onzin zit alleen in televisieseries (denk Mad Men, Breaking Bad) zodat het was menselijker lijkt. Nu heb ik me sowieso geërgerd aan de dames in dit seizoen maar daar kom ik nog op terug.

Oké, ziek dochtertje. Om wat voor reden dan ook hebben ze er voor gekozen deze verhaallijn 3 en halve episode te geven. Nu was de 1 op 1 van Tommy en Esmee nog wel leuk gedaan. Beetje zigeuners onder elkaar met wat scherpe dialogen. Niks mis mee. Conclusie: Iets met een amulet en een vloek ofzo, maakt ook verder niet uit wordt toch geen reet mee gedaan. Tommy komt thuis en dochtertje dood en vrouw boos. Lekker grafsfeertje.

Even een klein uitstapje: Arthur. Arthur is misschien wel het diepste diepste punt van deze serie, zo'n geweldig karakter de nek omdraaien. Naja, ik moet wel eerlijk blijven natuurlijk, want Arthur was natuurlijk al een zooitje nadat Linda bij hem weg was. Echter hadden ze bedacht dat er voor dit seizoen nog wel een schepje bovenop kon. Arthur is van een van de tofste karakters naar een van de zieligste karakters gegaan. En hoewel Arthur altijd al wel een beetje een man van twee gezichten was (aan de ene kant een heerlijke bad guy en aan de andere kant heel onzeker en continue opzoek naar Tommy zijn goedkeuring), is het hier gewoon triester dan triest. Hij ligt de helft van de tijd maar een beetje op de bank te vergaan in zijn eigen drank en drugsgebruik. En de andere helft van de tijd ligt die te mekkeren om zijn meisje.

Nu we toch bezig zijn is het misschien een goed moment om überhaupt alle dames maar even onder de loep te nemen. Het vorige seizoen kreeg hier en daar al wat kritiek omdat het nogal "woke" zou zijn (vrouwen die dominant waren in de board meeting en een donkere man als kolonel/generaal) iets waar ik persoonlijk eigenlijk totaal geen moeite mee had. Vrouwen hebben altijd al wel een zegje gehad in deze serie en of een donkere man vroeger wel/geen belangrijke positie had vind ik nog niet eens zo storend. Wat ik wél storend vond was de mistress van Mosely. Waar Mosely in het vorige seizoen nog een ultieme bad guy was die eigenlijk al een maatje te groot voor Thomas leek, is hij dit seizoen niets meer dan een lief schoothondje van zijn minnares. Zij doet alle belangrijke dialogen, bezoekjes, onderhandelingen noem maar op. Ehhh??. Dit is totaal niet consequent met het vorige seizoen en dus ga je al snel vraagtekens zetten of er niet misschien een alternatieve (woke) agenda is. Zonde. Nergens voor nodig om Mosely zo naar de achtergrond te wijzen.

Gina. Gina vond ik eigenlijk wel een leuk personage, een rijke wildebras uit Boston die niet zo onder de indruk is van de praatjes in Engeland. Het is enkel een beetje jammer dat haar personage ook niet wordt doorontwikkeld dit seizoen, maar ja we moeten natuurlijk wel Ruby's dood uitgebreid behandelen. Okay.

Lizzy heb ik al benoemd maar doe het nog een keer. Man man man wat is dat een suf karakter geworden. In het begin was ze nog best wel beetje hip en ondeugend maar dit seizoen is het allemaal theatraal gejank.

Alles bij elkaar zorgen de dames er vooral voor dat de pacing volledig zoek is en elke episode 2x zo lang aanvoelt in plaats van de op hol geslagen stoomtrein van de voorgaande seizoenen.

Oh over dames gesproken? Waar is Ada?? Dat is nu juist de dame die ik graag meer had willen zien dit seizoen. Oké ze krijgt heel even haar momentje in de zon (dat was echt heerlijk trouwens), maar te weinig! Ik vond Ada altijd al een tof personage en jammer dat ze niet een prominentere rol heeft in de finale.

En waar is die intromuziek gebleven trouwens? DUNK DUNKA DUNKA DUNK DUNKA DUNKA AND THE RED RIGHT HANNNDD. Nu snap ik dat ze dit in de eerste episode achterwegen lieten in verband met Polly, maar die heerlijke slow walks aan het begin met die brommende soundtrack trokken mij altijd heerlijk in de mood voor zo'n episode. Ook dat was een enorm gemis.

Nou, waar waren we. Oja, Ruby's dood. Nouja dat waren de eerste 5 episodes alvast. Ergens krijgt Tommy nog te horen dat hij ongeneselijk ziek is (an enemy he can't defeat) iets wat op zich redelijk poëtisch leek maar wederom wordt ook hier geen reet mee gedaan.

De finale begint op zich nog wel leuk (nja leuk) met Michael die eindelijk uit de gevangenis komt. Maar al snel gaan we over in nog meer huiselijk drama tussen Tommy en Lizzy die hem nu dan echt gaat verlaten. Wederom haalt dit het tempo onderuit en wederom is mijn enthousiasme gekelderd tot onder het vriespunt. Het helpt dan ook niet dat Tommy opeens een onbekende zoon uit zijn hoge hoed tovert die meteen even flink gaat huishouden met het ontmaskeren/vermoorden van Billy Grade. Beetje random ook hoe ze dat ineens wisten maar goed dat is verder niet Peaky Blinders oneigen dat gebeurde in de eerdere seizoenen ook.

Die zoon vind ik verder maar een beetje een maffe toevoeging voor 1 seizoen.

En dan <insert drumroll here> de ultieme confrontatie tussen Michael en Tommy waar we zo lang naar uit hebben gekeken: Piew Michael jij bent dood. Nu moest het op zich wel zo eindigen natuurlijk (net als met Billy Kimber in seizoen 1) want tja, wat doe je dan, maar het probleem is dat ze dit enorm hebben opgehyped als ultieme confrontatie en dan boem klaar. Dat vind ik niks. OF je hyped het op en maakt er een ultieme battle/chase van zoals met Luca Changretta in seizoen 4, OF je je laat 1 van de 2 toe slaan wanneer de kijker het niet verwacht. Nu heb je een beetje een voor het zingen de kerk uit verhaal. En het is echt schandalig dat Michael 5 episodes lang in de gevangenis heeft moeten zitten. Bouw op z'n minst een beetje spanning.

Maar nee, want dit seizoen moest de bad guy Jack Nelson worden. Ik vond hem persoonlijk niet zo geslaagd. Hij kwam niet echt intimiderend over, maar dat komt ook omdat er vrij weinig tijd aan werd besteed. Het andere probleem met hem is dat hij in de finale in geen velden of wegen te bekennen was. Okay.

En dan het daadwerkelijke einde.. wederom vreselijk suf. Uiteindelijk blijkt het poëtische einde toch niet voor Thomas weg gelegd (waar was die hele verhaallijn dan voor?) en heeft de dokter hem bedonderd. Op zich kan ik dat idee ook nog wel waarderen, maar maak verdorie een keuze. Vervolgens zegt Tommy "You don't fuck with the Peaky Blinders" en loopt weg.. als je echt "terug" bent schiet je die gast dood en na de BANG van je pistool roll je de credits. Dan heb je tenminste nog een beetje een sterk einde. Nu loopt die weg en zie je die woonwagen met foto's afbranden. Nou poeh.

Nee meer vragen dan antwoorden houd ik over aan dit laatste seizoen en dat is dan waarschijnlijk direct de reden waarom er straks een film over komt.

Dat allemaal gezegd hebbende was de cinematografie ook dit seizoen weer om te smullen. Nu was ik af en toe helaas wat te geïrriteerd om er echt volop van te genieten, maar absoluut heerlijke camera angles. Hip!

Al met al is het natuurlijk vooral veel frustratie. De afgelopen 5 seizoenen waren geweldig, het was oprecht een van de beste tv shows ooit gemaakt. Het is dan ook dood en dood zonde dat ook deze fenomenale serie als een nachtkaars uit gaat.

1.5*

avatar van MindlessAssassin

MindlessAssassin

"The 11th Hour. Armistice. Peace At Last, Peace At Last."

Nou dat was het dan. Het laatste seizoen van Peaky Blinders. Ook hier geldt, dat een serie hoogstaand afsluiten, een kunst is die vele schrijvers niet bezitten.

S6 trapt goed af, met een sterke eerste aflevering en een degelijke 2e aflevering. Daarna zakt het geheel af. Het verhaal rammelt aan alle kanten en de tè vroege dood van Helen, is daar de rode draad van.

Knight, wist overduidelijk niet hoe hij daarmee moest omgaan. Het verhaal moest wat aangepast worden en dat heeft zijn littekens achtergelaten. Want, héél eerlijk, er was niet eens écht een verhaal.

Michael’s motief, slaat eigenlijk kant noch wal. En dat terwijl de opbouw van de clash tussen Tommy en Michael, opgebouwd is sinds S4. Dan zou je moeten spreken van een goede antagonist zou je zeggen. Helaas, is in mijn perceptie het tegenovergestelde waar. Natuurlijk voelt het wel enigszins organisch, maar je weet ook direct dat zijn motief, niet het originele motief was. Overigens, is de scène waar Michael in de bar wacht op de ontploffing van Tommy’s auto, het hoogtepunt van het seizoen.

Dan heb je nog ‘Laura McKee’ (whatever). Die een erg sterke binnenkomer had, maar vervolgens aflevering later. Van tijger naar pussy is veranderd.. Ik moest echt even twee keer knipperen, om te kijken of het echt hetzelfde personage was. En helaas, dat was het..

Dan Arthur zijn 3e op rij, identieke karakterontwikkeling.. Dat is nou echt lui schrijfwerk. Arthur heeft de karakterontwikkeling van dronkenlap, naar clean-man, nu al 3x doorgemaakt..

Ik heb Knight altijd geprezen, om zijn snijdende dialogen. Sterker nog, ik heb alleen Nic Pizzolato, indrukwekkendere dialogen zien schrijven. Knight is wat dat betreft ongeëvenaard. Maar het uitschrijven van personages, zit niet in zijn vak pakket (dat is nog een understatement). In 6 seizoenen, zijn er maar 2 prominente personages van het 1e uur afgemaakt.. Voor zo’n serie, is dat belabberd. De spanning verdwijnt daardoor en iedereen lijkt plot-armor te hebben.. Een heel grote zwakte van Knight.

Maar goed, het is niet alleen negativiteit. Want ondanks de gebreken, vallen er ook dingen te prijzen. De cinematografie, is weer een flink level omhooggegaan. Het acteerwerk is weer van een ontzettend hoog niveau en ondanks dat Ruby’s verhaallijn minder gewicht met zich meebracht. Was de spanning wel om te snijden.