• 8.985.891 stemmen

Myth & Mogul: John DeLorean - Seizoen 1 (2021)

Show titel: Myth & Mogul: John DeLorean

Ontwikkeld door: Frazer Pennebaker, Jon-Barrie Waddell, Tara Long en Jonathan Smith

Datum van release: vrijdag 30 juli 2021

Plot Myth & Mogul: John DeLorean

John DeLorean werkt zich op van ingenieur bij General Motors tot directeur en icoon in de autowereld, als oprichter van zijn eigen bedrijf DeLorean Motor Company en ontwerper en frabrikant van een groot aantal automodellen. Wanneer zijn bedrijf in financiële moeilijkheden raakt door een opeenstapeling van economisch ongeluk, raakt DeLorean betrokken bij enkele duistere praktijken teneinde zijn bedrijf te redden.

Afleveringen Seizoen 1 (2021)

1. 1. Making of a Maverick

30 juli 2021 (48 minuten)

John DeLorean is van eenvoudige komaf en leeft uiteindelijk in luxe. Hij maakt carrière bij General Motors en besluit dan zijn eigen auto van de toekomst te ontwikkelen.

2. 2. Bombs, Bullets & Bullsh*t

30 juli 2021 (43 minuten)

De DeLorean Motor Company begint te produceren op een onrustige locatie. Ook binnen de fabriek is de sfeer verre van rustig.

3. 3. Busted

30 juli 2021 (41 minuten)

Aanzienlijke financiële problemen en een geruchtmakende strafvervolging brengen DMC in gevaar, en Johns zorgvuldig opgebouwde imago loopt een flinke deuk op.

avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

Interessante documentaire in 3 delen over John DeLorean.

Deze focust zich vooral op de schaduwkanten van zijn gedrag, zijn onderneming en zijn leven in het algemeen.

Het neigt naar bevooroordeelde overanalyse om een beeld neer te zetten van een gevoelloos 'monster'.

Uiteraard kun je dan terecht bij de ex die nog wel even een trap na wil geven.

Hij heeft uiteraard cruciale fouten gemaakt, op zijn minst zakelijke fouten.

Maar in de huidige tijd is Elon Musk de DeLorean van onze tijd. Investeerders waren / zijn bereid verliezen lange tijd te dragen. Zelfde gold voor Amazon (en BOL.com), een bedrijf dat lange tijd verlies maakte voor het winstgevend werd. Andere tijden dus begin jaren 80, een tijdperk die gekenmerkt werd door een crisis.

Wat als Back to the Future 4 jaar eerder was uitgekomen, dan was de auto wellicht wel een commercieel succes geworden.

De machtige auto-industrie duldt ook geen nieuwkomers. Toch denk ik dat vooral op marketinggebied veel kansen zijn verspeeld. Zeggen dat de snelle mannen van Wall Street te pafferig zijn om in zo'n auto te gaan zitten vind ik te kort door de bocht. Het leek me nou bij uitstek een auto voor de Gordon Gecko's van de wereld.

Het hielp niet dat er een probleem was met de deuren. Maar over Tesla las je de eerste jaren ook regelmatig over kinderziektes. Dat is helemaal niet uitzonderlijk bij een beginnen autobedrijf.

Als zakenmensen succes hebben dan worden ze geroemd door hun stoïcijnse en volhardendheid.

Falen ze, dan zijn het mensen zonder empathie die hun verstand zijn verloren.

In deze documentaire hoorde ik een heel originele visie: John DeLorean had charisma, maar geen empathie.

Hoe kan je van charisma spreken als er geen sprake van empathie is? Toch wel wat vreemd.

Dat John DeLorean zakelijk gezien bereid was over lijken te gaan en vooral ook geïnteresseerd was in eigen en snel gewin staat buiten kijf. Maar een nieuwe autobedrijf in 5 jaar tijd uit de grond stampen en in 2,5 jaar tijd een geavanceerde auto bouwen is een wereldprestatie.

De gesprekken met de zoon raakten me nog het meest. Die had een genuanceerd beeld over zijn vader. Jammer dat de nuance in deze documentaire verder nogal zoek is.