ad
  • 8.111.765 stemmen

Firefly - Seizoen 1 (2002-2003)

Show titel: Firefly

Seizoenen: 1 seizoen

Afleveringen: 14

Datum van release: vrijdag 20 september 2002

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Firefly

Afleveringen Seizoen 1 (2002-2003)

1. 1. Serenity

Een jaar of zes na de verloren oorlog tegen de Alliantie is oorlogsveteraan Mal Reynolds kapitein van het Firefly-klasse schip Serenity. Hij doet er met zijn bemanning alles aan om genoeg geld te verdienen en zo het schip vliegende te kunnen houden.

2. 2. The Train Job

Na een gevecht in een café keren Jayne, Mal en Zoe terug naar Serenity met een nieuwe klus. Een beruchte misdadiger genaamd Andelei Niska eist van de bemanning dat ze een trein gaan beroven met spullen die eigendom zijn van de Alliantie.

3. 3. Bushwhacked

De bemanning van Serenity ontdekt een donker transportschip. Ze besluiten te gaan kijken of men op dit schip misschien hulp nodig heeft en - indien dit niet het geval is - of er nog waardevolle spullen op het schip aanwezig zijn.

4. 4. Shindig

De bemanning van Serenity landt op de planeet Persephone om werk te zoeken, voorraden te kopen en er weer vandoor te gaan. Vrij snel worden Zoe en Mal overvallen door Badger, die wil dat Mal een klus voor hem doet.

5. 5. Safe

De bemanning is van plan een vracht af te leveren op de planeet Jiangyin, maar helaas gaat er weer van alles mis. De onderhandelingen over de vracht monden uit in een schietpartij, waarbij Book ernstig gewond raakt.

6. 6. Our Mrs. Reynolds

Na de inwoners van een dorp geholpen te hebben, viert de bemanning van Serenity feest samen met de dorpsbewoners. Mal danst met een jonge vrouw genaamd Saffron.

7. 7. Jaynestown

De Serenity landt op een planeet voor een nieuwe klus, maar Jayne neemt enkele voorzorgsmaatregelen. Zo neemt hij allerlei wapens mee en bedekt hij een groot deel van zijn gezicht, naar eigen zeggen omdat hij al eens eerder op de planeet geweest is.

8. 8. Out of Gas

De Serenity ziet er verlaten uit en plotseling valt Mal neer op de grond, bloedend en in slechte conditie. In zijn flashbacks zien we hoe het tot deze situatie is gekomen.

9. 9. Ariel

De bemanning reist naar één van de kernplaneten, Ariel, omdat Inara daar haar jaarlijkse controle moet ondergaan om haar Companion-licentie te kunnen verlengen.

10. 10. War Stories

Wash wil niet dat Zoe tijdens een klus wederom met Mal op pad gaat, dus besluit Mal dat Wash dan maar mee moet gaan.

11. 11. Trash

Mal komt een oude vriend van hem tegen, ene Monty. Hij blijkt pas getrouwd te zijn, maar zijn echtgenote 'Bridget' blijkt in werkelijkheid Saffron te zijn.

12. 12. The Message

Zoe en Mal krijgen nogal rare post binnen. Als ze een groot pakket openen treffen ze daarin een lijk aan. Zoe en mal herkennen de dode man meteen: het is Tracey, een kameraad uit de oorlog van enkele jaren geleden.

13. 13. Heart of Gold

Inara krijgt een noodsignaal binnen van enkele collega's die, hoewel ze geen officiële Companions zijn, wel hetzelfde werk doen. Een van de vrouwen in het bordeel staat op het punt een baby te krijgen.

14. 14. Objects in Space

River wandelt over het schip en heeft visioenen. Ze komt in de vrachtruimte terecht en pakt daar een tak van een boom op. Althans, dat ziet zij, want in werkelijkheid is deze 'tak' een pistool.

avatar van Madeliefje_mm

Madeliefje_mm

'You can burn the land and boil the sea, but you can't take the sky from me' Loved it.

avatar van brawljeff

brawljeff

Doodzonde dat deze serie ooit gecanceld is. Waarschijnlijk om het feit dat deze serie te ver vooruit liep op zijn tijd of het feit dat FOX de chronologische volgorde van de serie heeft verpest. Wat was die combinatie tussen science-fiction en western toch heerlijk. De personages, onder leiding van Nathan Fillion, waren na 13 afleveringen al meer dan prima uitgewerkt. De humor voelde nooit geforceerd en dat intronummertje, wat Madeliefje hierboven al aangeeft, bracht je gelijk in de aflevering.

avatar van Dr channard_mm

Dr channard_mm

Ondanks de hoge score op IMDB voelde ik nooit de hype om deze serie te kijken. De naam en de cover deden me niet zo veel. How wrong I was. Firefly volgt niet een grote rode draad doorheen het seizoen (alhoewel er soms wordt ingepikt op andere afleveringen, wel wat achtergrondinfo wordt gegeven en een aantal personages terug komen) maar elke aflevering is goud waard. Snel, pittig, dramatisch en met briljante humor. Het cijfer op Imdb meer dan waard!

avatar van james_cameron_mm

james_cameron_mm

Leuke serie, destijds langs me heen gegaan, maar alsnog zeer de moeite waard. Visueel reeds behoorlijk verouderd, maar de sympathieke, goed uitgewerkte personages en de onderkoelde humor zijn nog steeds top. De mengeling van science fiction en western werkt verrassend goed. Jammer dat men het seizoen niet volgens de originele planning mocht afmaken, aangezien de boel nu behoorlijk abrupt eindigt. De film Serenity vormt een soort afsluiting, maar die is visueel en inhoudelijk toch wel behoorlijk afwijkend. De serie is leuker in ieder geval.

avatar van brawljeff

brawljeff

Deze staat nu op Disney+. Voor iedereen die het nog niet heeft gezien: zeker doen! Ik krijg nu ook wel weer zin in een derde kijkbeurt.

avatar van legian

legian

Dat is een goeie tip, deze stond nog op mijn lijstje. Binnenkort maar eens opstarten dan.