Mijn Series +

Firefly - Seizoen 1 (2002-2003)

Avontuur / Sciencefiction

ontwikkeld door Joss Whedon
met Nathan Fillion, Gina Torres en Alan Tudyk

Vijfhonderd jaar in de toekomst kent de beschaving een totaal nieuwe grens en de bemanning van het ruimteschip Serenity, van de Firefly-klasse, wil een steentje bijdragen. Ze nemen elk klusje aan, of die nu legaal is of niet, om brandstof in de tank en eten op tafel te hebben. Maar de dingen worden ietwat ingewikkelder wanneer ze een passagier meenemen die wordt gezocht door het nieuwe totalitaire Alliance-regime. Zo moeten ze zelf op de vlucht slaan en alles op alles zetten om aan de Alliance-schepen en de vleesetende Reavers, die aan de rand van het heelal wonen, te ontsnappen.

1. Serenity
  12. The Message
  13. Heart of Gold
  14. Objects in Space
avatar van Madeliefje
'You can burn the land and boil the sea, but you can't take the sky from me' Loved it.

avatar van brawljeff
Doodzonde dat deze serie ooit gecanceld is. Waarschijnlijk om het feit dat deze serie te ver vooruit liep op zijn tijd of het feit dat FOX de chronologische volgorde van de serie heeft verpest. Wat was die combinatie tussen science-fiction en western toch heerlijk. De personages, onder leiding van Nathan Fillion, waren na 13 afleveringen al meer dan prima uitgewerkt. De humor voelde nooit geforceerd en dat intronummertje, wat Madeliefje hierboven al aangeeft, bracht je gelijk in de aflevering.

Ondanks de hoge score op IMDB voelde ik nooit de hype om deze serie te kijken. De naam en de cover deden me niet zo veel. How wrong I was. Firefly volgt niet een grote rode draad doorheen het seizoen (alhoewel er soms wordt ingepikt op andere afleveringen, wel wat achtergrondinfo wordt gegeven en een aantal personages terug komen) maar elke aflevering is goud waard. Snel, pittig, dramatisch en met briljante humor. Het cijfer op Imdb meer dan waard!

avatar van james_cameron
Leuke serie, destijds langs me heen gegaan, maar alsnog zeer de moeite waard. Visueel reeds behoorlijk verouderd, maar de sympathieke, goed uitgewerkte personages en de onderkoelde humor zijn nog steeds top. De mengeling van science fiction en western werkt verrassend goed. Jammer dat men het seizoen niet volgens de originele planning mocht afmaken, aangezien de boel nu behoorlijk abrupt eindigt. De film Serenity vormt een soort afsluiting, maar die is visueel en inhoudelijk toch wel behoorlijk afwijkend. De serie is leuker in ieder geval.