• 8.985.842 stemmen

Firefly - Seizoen 1 (2002-2003)

Show titel: Firefly

Ontwikkeld door: Joss Whedon

Met: Nathan Fillion, Gina Torres en Alan Tudyk

Datum van release: vrijdag 20 december 2002

Eerst uitgezonden op: FOX (Verenigde Staten)

• Disney+ Bekijk seizoen 1 via Disney+

Plot Firefly

Vijfhonderd jaar in de toekomst kent de beschaving een totaal nieuwe grens en de bemanning van het ruimteschip Serenity, van de Firefly-klasse, wil een steentje bijdragen. Ze nemen elk klusje aan, of die nu legaal is of niet, om brandstof in de tank en eten op tafel te hebben. Maar de dingen worden ietwat ingewikkelder wanneer ze een passagier meenemen die wordt gezocht door het nieuwe totalitaire Alliance-regime. Zo moeten ze zelf op de vlucht slaan en alles op alles zetten om aan de Alliance-schepen en de vleesetende Reavers, die aan de rand van het heelal wonen, te ontsnappen.

Afleveringen Seizoen 1 (2002-2003)

1. 1. Serenity

20 december 2002 (1 uur en 30 minuten)

Een jaar of zes na de verloren oorlog tegen de Alliantie is oorlogsveteraan Mal Reynolds kapitein van het Firefly-klasse schip Serenity. Hij doet er met zijn bemanning alles aan om genoeg geld te verdienen en zo het schip vliegende te kunnen houden.

2. 2. The Train Job

20 september 2002 (44 minuten)

Na een gevecht in een café keren Jayne, Mal en Zoe terug naar Serenity met een nieuwe klus. Een beruchte misdadiger genaamd Andelei Niska eist van de bemanning dat ze een trein gaan beroven met spullen die eigendom zijn van de Alliantie.

3. 3. Bushwhacked

27 september 2002 (44 minuten)

De bemanning van Serenity ontdekt een donker transportschip. Ze besluiten te gaan kijken of men op dit schip misschien hulp nodig heeft en - indien dit niet het geval is - of er nog waardevolle spullen op het schip aanwezig zijn.

4. 4. Shindig

1 november 2002 (44 minuten)

De bemanning van Serenity landt op de planeet Persephone om werk te zoeken, voorraden te kopen en er weer vandoor te gaan. Vrij snel worden Zoe en Mal overvallen door Badger, die wil dat Mal een klus voor hem doet.

5. 5. Safe

8 november 2002 (44 minuten)

De bemanning is van plan een vracht af te leveren op de planeet Jiangyin, maar helaas gaat er weer van alles mis. De onderhandelingen over de vracht monden uit in een schietpartij, waarbij Book ernstig gewond raakt.

6. 6. Our Mrs. Reynolds

4 oktober 2002 (44 minuten)

Na de inwoners van een dorp geholpen te hebben, viert de bemanning van Serenity feest samen met de dorpsbewoners. Mal danst met een jonge vrouw genaamd Saffron.

7. 7. Jaynestown

18 oktober 2002 (44 minuten)

De Serenity landt op een planeet voor een nieuwe klus, maar Jayne neemt enkele voorzorgsmaatregelen. Zo neemt hij allerlei wapens mee en bedekt hij een groot deel van zijn gezicht, naar eigen zeggen omdat hij al eens eerder op de planeet geweest is.

8. 8. Out of Gas

25 oktober 2002 (44 minuten)

De Serenity ziet er verlaten uit en plotseling valt Mal neer op de grond, bloedend en in slechte conditie. In zijn flashbacks zien we hoe het tot deze situatie is gekomen.

9. 9. Ariel

15 november 2002 (1 uur en 30 minuten)

De bemanning reist naar één van de kernplaneten, Ariel, omdat Inara daar haar jaarlijkse controle moet ondergaan om haar Companion-licentie te kunnen verlengen.

10. 10. War Stories

6 december 2002 (44 minuten)

Wash wil niet dat Zoe tijdens een klus wederom met Mal op pad gaat, dus besluit Mal dat Wash dan maar mee moet gaan.

11. 11. Trash

28 juni 2003 (44 minuten)

Mal komt een oude vriend van hem tegen, ene Monty. Hij blijkt pas getrouwd te zijn, maar zijn echtgenote 'Bridget' blijkt in werkelijkheid Saffron te zijn.

12. 12. The Message

15 juli 2003 (44 minuten)

Zoe en Mal krijgen nogal rare post binnen. Als ze een groot pakket openen treffen ze daarin een lijk aan. Zoe en mal herkennen de dode man meteen: het is Tracey, een kameraad uit de oorlog van enkele jaren geleden.

13. 13. Heart of Gold

19 augustus 2003 (44 minuten)

Inara krijgt een noodsignaal binnen van enkele collega's die, hoewel ze geen officiële Companions zijn, wel hetzelfde werk doen. Een van de vrouwen in het bordeel staat op het punt een baby te krijgen.

14. 14. Objects in Space

13 december 2002 (44 minuten)

River wandelt over het schip en heeft visioenen. Ze komt in de vrachtruimte terecht en pakt daar een tak van een boom op. Althans, dat ziet zij, want in werkelijkheid is deze 'tak' een pistool.

avatar van Madeliefje_mm

Madeliefje_mm

'You can burn the land and boil the sea, but you can't take the sky from me' Loved it.

Doodzonde dat deze serie ooit gecanceld is. Waarschijnlijk om het feit dat deze serie te ver vooruit liep op zijn tijd of het feit dat FOX de chronologische volgorde van de serie heeft verpest. Wat was die combinatie tussen science-fiction en western toch heerlijk. De personages, onder leiding van Nathan Fillion, waren na 13 afleveringen al meer dan prima uitgewerkt. De humor voelde nooit geforceerd en dat intronummertje, wat Madeliefje hierboven al aangeeft, bracht je gelijk in de aflevering.

avatar van Dr channard_mm

Dr channard_mm

Ondanks de hoge score op IMDB voelde ik nooit de hype om deze serie te kijken. De naam en de cover deden me niet zo veel. How wrong I was. Firefly volgt niet een grote rode draad doorheen het seizoen (alhoewel er soms wordt ingepikt op andere afleveringen, wel wat achtergrondinfo wordt gegeven en een aantal personages terug komen) maar elke aflevering is goud waard. Snel, pittig, dramatisch en met briljante humor. Het cijfer op Imdb meer dan waard!

Leuke serie, destijds langs me heen gegaan, maar alsnog zeer de moeite waard. Visueel reeds behoorlijk verouderd, maar de sympathieke, goed uitgewerkte personages en de onderkoelde humor zijn nog steeds top. De mengeling van science fiction en western werkt verrassend goed. Jammer dat men het seizoen niet volgens de originele planning mocht afmaken, aangezien de boel nu behoorlijk abrupt eindigt. De film Serenity vormt een soort afsluiting, maar die is visueel en inhoudelijk toch wel behoorlijk afwijkend. De serie is leuker in ieder geval.

Deze staat nu op Disney+. Voor iedereen die het nog niet heeft gezien: zeker doen! Ik krijg nu ook wel weer zin in een derde kijkbeurt.

avatar van legian

legian

Dat is een goeie tip, deze stond nog op mijn lijstje. Binnenkort maar eens opstarten dan.

avatar van FlorisV

FlorisV

Voor de tweede keer aan het genieten, wat een goeie serie! Joss Whedon zat hier op het top van zijn kunnen en de ene na de andere leuk geschreven dialoog vliegt uit zijn pen, elke keer verpakt in een prima standalone aflevering waarin de bemanning in de nodige penarie terecht komt.

En die cast is ontzettend sterk, goed ingespeeld en enthousiast. Opvallend veel acteurs van Firefly hebben het gemaakt en zie je terug in andere series. Baccarin in V en Homeland, Baldwin in Chuck, Torres in Hannibal, om er maar een paar te noemen. Nathan Fillion vind ik ook erg fijn, geen Han Solo ripoff maar een geheel eigen antiheld met zijn hart op de goede plaats. Die had van mij wel Nathan Drake mogen spelen in Uncharted, geknipt gewoon.

De space western opzet maakt dat het budget toch redelijk binnen de perken moet zijn gebleven aangezien veel episodes zich gewoon in de volgende nederzetting afspelen (en uiteraard lijkt elke planeet exact op het zuiden van Amerika...ach wat geeft het).

Kan ook niet wachten om Serenity, die toch een onverwacht en zeer gewaardeerd afsluitend kadootje was voor de "browncoats" (de Firefly fanbase), weer eens te bekijken maar eerst de serie afkijken!

avatar van FlorisV

FlorisV

brawljeff schreef:

Helaas hebben die nogal een historie als het gaat om het de nek om draaien van uitstekende sf series. Misschien waren sommigen te duur (Space Above and Beyond) maar ze hebben het gewoon niet handig aangepakt.

avatar van MovieHolic

MovieHolic

• 2044 stemmen

Vergeef me, maar ik snap werkelijk niets van dat stempatroon op deze serie.
Heeft iedereen die 4 of 5* heeft gegeven dat gedaan in de context van 2002 ofzo??
Ik vind echt dat er niets is aan deze serie wat 4* of meer rechtvaardigd.
Het speelt zich 500 jaar in de toekomst af, maar ze leven achter op ons nu... Schieten nog met kogels zij het met een geluidje en uitermate A-Team achtig, geen 3d printers, hologrammen etc, vind 't maar vaag. En dan die River wat een bloedirritant personage is dat zeg, wat is daar de meerwaarde van?

Kortom, ik snap het niet. Laat ik het op smaak houden. Ieder zijn ding denk ik dan maar.