Mijn Series +

Derek - Seizoen 1 (2012-2013)

Verenigd Koninkrijk
Drama / Komedie

ontwikkeld door Ricky Gervais
met Ricky Gervais, Kerry Godliman en David Earl

Derek heeft een kinderlijk en naïef karakter dat door een inspecteur geassocieerd wordt met autisme, hoewel hij daar nooit voor getest is. Vanwege zijn excentriciteit wordt hij afgewezen door de maatschappij, maar zijn sympathie en enthousiasme maken hem juist weer zeer geliefd bij de bejaarden die hij verzorgt. Zijn collega Dougie is een zeer cynische klusjesman die constant ruzie heeft met de perverse nietsnut Kev. Ondertussen maakt verzorgster Hannah constant overuren om het bejaardentehuis in goede banen te leiden, wat ten koste gaat van haar privéleven.

1. Pilot
  2. Aflevering 2
  3. Aflevering 3
  4. Aflevering 4
  5. Aflevering 5
  6. Aflevering 6
  7. Aflevering 7
avatar van brawljeff
Briljante rol van Ricky Gervais. Derek is niet per se een hele grappige serie, maar is vooral enorn sympathiek. Personages als Kev zorgen voor de nodige flauwe humor, terwijl Hannah en Derek zelf de humor op een veel subtielere manier brengen.

Voor wie van Britse humor en Ricky Gervais houdt, is dit zeker een aanrader. Wie een hilarische sitcom verwacht, kan deze beter overslaan.

DMF
Ontzettend sympathieke serie die verschillende emoties oproept. Ricky Gervais als Derek is bij vlagen hilarisch, terwijl de laatste episode behoorlijk emotioneel en tragisch is. Derek bevindt zich in een behoorlijk bont gezelschap. De andere karakters, die lekker stereotiep zijn, zorgen ook voor een lach op het gezicht. Het format met de korte afleveringen van ongeveer twintig minuten werkt prima.

avatar van Robbie.T.
Nieuwste geestenkindje op serie gebied van Gervais en opnieuw is het raak; wat een prachtige serie waarin voornamelijk de drama ijzersterk is. De comedy is hilarisch (hoe goed is David Earl als Kev!) en de serie kijkt zich ontzettend lekker weg.

avatar van Bottleneck
Mooie serie. In het begin is het even wennen aan de rol van Gervais - het komt wat gespeeld over - maar is daarna overtuigend. Leuke andere personages en overall is Derek een geslaagde mix van comedy/drama. Af en toe zijn de grapjes en toestanden iets te 'geacteerd', maar grotendeels is het wel raak.

Vooral de aflevering met de begrafenis en het weerzien met z'n vader is goed. Erg ontroerend en mooi geëdit (zowel beeld/interviews als muziek van Coldplay op de achtergrond die af en toe aanzwelt). Een prachtige afsluiting, die eigenlijk seizoen 2 een beetje overbodig maakt.

Dat kunnen de Britten toch wel erg goed, zo'n mix van drama en comedy. Deed me denken aan een speciale aflevering van The Royle Family, waarin ook de juiste snaar wordt geraakt (maar die serie staat geloof ik nog niet op tv meter).