ad
  • 8.145.756 stemmen

Ahiru no Quack - Seizoen 1 (1989)

Show titel: Ahiru no Quack

Seizoenen: 2 seizoenen

Afleveringen: 26

Datum van release: maandag 3 april 1989

• Google Play Niet beschikbaar op Ziggo

Ahiru no Quack

Afleveringen Seizoen 1 (1989)

1. 1. Arufureddo Tanjou

Johan Kwak wordt verliefd op Anna. Uiteindelijk trouwen ze en krijgen kuikentjes, waarvan Alfred de oudste is. De familie moet echter verhuizen als Rokodil en Hannibal een pretpark in de polder gaan bouwen.

2. 2. Hajimete no Baasudee

Onderweg naar hun nieuwe huis wordt Alfreds familie overreden. Henk de Mol neemt hem in huis. Later, op Alfreds verjaardagspartijtje, gaan Alfred en zijn vriendjes op rondleiding door het koninklijk paleis. Maar Pikkie de ekster steelt een kostbaar kroonjuweel.

3. 3. Oukan no Rubii

Alfred dreigt, ten onrechte, ter dood veroordeeld te worden voor de diefstal van het kroonjuweel, maar durft Pikkie niet te verraden. Pikkie kampt met dezelfde innerlijke tweestrijd.

4. 4. Tou-San wa Hanku

Alfred wordt op school gepest door Dolf de kraai, omdat zijn vader een mol is. Als ze vechten ontdekt Alfred dat Dolf ook geen echte kraai is, maar zijn snavel zwart maakt met schoensmeer.

5. 5. Dorufu no Himitsu

Alfred en Dolf zitten vast in een put. Henk is op zoek naar Alfred, maar Krabnagel de kater heeft het ook voorzien op de twee jonge vogels.

6. 6. Reesu no Yukue

Er komt een triatlon voor de jeugd van Polderstad. Dolf kan vanwege zijn blessure niet meedoen, en traint Hannes in de hoop dat die van Alfred kan winnen. Omdat Hannes' conditie erg slecht is komt Dolf op het idee om energiepillen te stelen.

7. 7. Funanori Arufereddo

Alfred Ollie Wannes Snel Hannes en een paar anderen gaan bij de zeeverkenners, die zich klaarmaken voor een zeilwedstrijd tegen Groot Musland. Professor Hannibal heeft hier een geniaal systeem voor uitgevonden, maar Igor de mus is aan boord geïnfiltreerd om dit met Lispel de kwal te saboteren.

8. 8. Masuto wo Agete

Alfred is ten onrechte voor de spion aangezien en opgesloten. Igor en Lispel hebben nu vrij spel, maar worden uiteindelijk toch ontmaskerd.

9. 9. Fushigina Botoru

Alfred gaat op zichzelf wonen en krijgt een antieke fles cadeau van Ollie de ooievaar. De fles komt in werkelijkheid uit een ver oosters land en er zit een kwaadaardige geest in opgesloten.

10. 10. Mahou no Juutan

Het uur waarop de betoverde fles kan worden geopend nadert, en de agenten uit het oosten zetten alles op alles om de fles op tijd in handen te krijgen. Alfred is ondertussen op het idee gekomen om de fles te openen, meegesleept door zijn fantasie over een geest die wensen vervult. Uiteindelijk slaagt hij erin de geest terug in de fles te drijven, waarna de fles weer teruggaat naar het oosten.

11. 11. Omoshiro Saakasupiero

Alfred wil in een opwelling clown worden in een circus. Hij wordt nogal snel aangenomen, terwijl de vaste clown te ziek is om op te treden. Tot overmaat van ramp breekt tijdens de voorstelling een wild mens los.

12. 12. Chiesu no Joou Yume Bouken

Polderstad wordt geteisterd door een aantal mysterieuze inbraken. Alfred speelt die avond schaak met Henk, die tijdens het spel in slaap valt. De witte koningin komt tot leven en gaat met Alfred naar buiten.

13. 13. Nusumareta Joou no Kan

Alfred meent dat zijn avontuur met de witte koningin een droom was, totdat Krabnagel, verdacht van de inbraken, Alfred in zijn alibi noemt. Alfred en de koningin gaan Dolf confronteren, maar die gaat er met de kroon van de koningin vandoor.

14. 14. Nokogirizame wo Sagase

Alfred en Henk ontdekken dat Professor Hannibal een geavanceerde vissersboot voor Rokodil heeft uitgevonden. Dit is niet alleen een probleem voor de vissers, die werkloos dreigen te worden; ook de haringen dreigen nu uitgeroeid te worden.

15. 15. Arashi no Umi to Tatakau !

Alfred en Henk hebben een ontmoeting met Wiedewiedewagen de zaagvis, in de hoop dat die het moderne vissersschip kan lekzagen. Onderweg naar huis steekt er een storm op, maar Alfred wordt gered door kapitein Stoppel, de kapitein van het schip. Alfred wil het schip nu niet meer laten zinken, maar de zaagvis had zelf al een slimmer idee gekregen. Hij zaagde een gat onder de machinekamer van het vissersschop, waardoor dit ontplofte.

16. 16. Kujira Sagashi no Daikoukai

Hannibal en Rokodil bereiden een nog betere, computergestuurde boot voor. Alfred en Henk vertrekken naar de Zuidpool, om walvissen te zoeken die de haven van Polderstad zou kunnen blokkeren. Rokodil stuurt echter een bericht naar de militaire basis van Gebral, waarin hij Alfred en Henk van spionage beschuldigt, zodat kolonel Rangpang hen arresteert.

17. 17. Uchuu Kara no O-Tomodachi

Alfred en Henk spoelen aan op een onbewoond eiland. Ze ontmoeten er een groep eendachtige buitenaardse wezens, die af en toe naar het eiland komen om een speciaal soort vruchten te oogsten. Alfred en Henk kunnen hen helpen, omdat zij, in tegenstelling tot de ruimtewezens, over reukvermogen beschikken en zo de vruchten kunnen vinden.

18. 18. Yozora ni Minami Juujisei Kagayaku

Alfred en Henk worden onderweg aangevallen door een octopus die hen op wil eten. Met het voedsel van de ruimtewezens kunnen ze hem afkopen. 's Avonds ontmoeten ze een zeester die in feite de Poolster blijkt te zijn en hen de weg wijst.

19. 19. Umi wa Minna no Mono

Op de zuidpool is Professor Paljas aan het proberen om met de walvissen te communiceren. Alfred en Henk raken in gevecht met een walvisvaarder, maar de uitvinding van de professor blijkt van nut.

20. 20. Kuwakku Sabaku ni Iku

Alfred heeft een droom over Zonder Waterland, waar amper water is en de goed bedoelde ontwikkelingshulp erg ondoordacht blijkt te zijn. Alfred richt een fonds op om geld te verdienen voor het graven van kanalen in Zonder Waterland.

21. 21. Ousama ni Kashita Kinka

De schatkist is leeg, en de koning leent daarom voor een maand het geld van Alfred, met als voorwendsel dat deze hieraan kan verdienen door de rente. Na drie maanden is er nog niets terugbetaald en gaat Alfred, vergezeld door wat bijen, het geld ophalen. De bijen blijken van nut als de hofhouding Alfred probeert tegen te houden.

22. 22. Ooganemochi Dorufu no Yabou

Dolf keert terug uit het buitenland en begint een revolutionaire partij. De meesten onderschatten hem, maar langzaamaan begint de Kraaienpartij gevaarlijke tegenstanders op te sluiten.

23. 23. Karasu Tou Kara Nigero

Alfred, Ollie, Rangpang en jonkheer Poen zijn door Dolf opgesloten. Met behulp van Henk en Igor besluiten ze te vluchten naar Breed Rietland, nu het in Groot Waterland niet meer veilig is.

24. 24. Koutei ni Natta Dorufu

De koning is afgezet en gevlucht naar Breed Rietland. Alleen de vernietiging van Dolfs kapitaal zou zijn regime kunnen breken. Alfred en Rangpang keren in het geheim terug om dit te bewerkstelligen.

25. 25. Soratobu Kinka Daisakusen

Met behulp van de families van Snuif de muis en Igor de mus slagen Alfred en Rangpang erin om Dolfs geld te stelen, vlak voordat hij een genocide tegen muizen en ratten beginnen kan, of een oorlog tegen de buurlanden.

26. 26. Kokoro Yasashii Yukiotoko

Alfred en Professor Paljas maken een reis naar het Homoloyogebergte in de hoop om daar de verschrikkelijke sneeuwman te ontdekken. Het leefgebied van de sneeuwman wordt bedreigd omdat zakenlui, onder leiding van Rokodil, een skioord willen bouwen in het gebergte.

• 20967 berichten

Bij mijn staat gewoon de Nederlandse titel op IMDB "Alfred J. Kwak" (1989) - imdb.com

stinissen schreef:

Het is van origine een Japanse serie, daarom de Japanse titels gebruikt. De afleveringen zijn ook eerst in Japan uitgezonden en enkele maanden later pas in Nederland.

Miszmi schreef:

..Ok duidelijk dus hier houden we niet altijd IMDB aan. Wat bij MM wel het geval is.

Misterfool

Toevallig vandaag begon met weer terug te kijken. Deze serie is voor mi Jeugdsentiment..

stinissen schreef:

In principe houden we IMDb wel aan, tenzij meerdere bronnen het kunnen ontkrachten. Dat laatste is in dit geval aan de orde.

Misterfool

Ik vermoed dat deze serie verreweg het meest herkenbaar is als Alfred J. Kwak. Het is gebaseerd op een album van Herman van Veen. De serie is bovendien gericht op de Nederlandse markt. Lijken me goede redenen om de Nederlandse titels te behouden. Ik vind het daarom onlogisch om de Japanse titels te gebruiken, zeker als je van IDMB moet afwijken.

Misterfool schreef:

Ik kan niet anders dan je gelijk geven natuurlijk, maar het is de regel dat alles vanuit het origineel wordt aangehouden. Ik wist eerlijk gezegd eerst niet eens dat het überhaupt uit Japan afkomstig was. Ik was er altijd van overtuigd dat het Nederlands was. 'Helaas' is het officieel Japans en zullen we dat ook moeten hanteren. Als je series als Seabert hebt, kennen wij het ook niet vanuit de Franse benamingen, deze zullen echter wel aangehouden moeten worden. Uiteraard staan Alfred Jodocus Kwak (de originele titel) en Alfred J. Kwak als alternatieve titels. Hierdoor is de serie gewoon te vinden onder de benaming die bij iedereen bekend is.

Mocht de regel ooit nog iets omgedraaid worden, zal ik ervoor zorgen dat deze serie uiteindelijk volledig in het Nederlands wordt gezet ipv Japans.

Misterfool schreef:

Hier ben ik het volledig mee eens.

avatar van Black Math

Black Math

Gevalletje Roomser dan de paus zijn hier om de Japanse titels aan te houden. Ja, alle animatie is door Japanners gedaan, maar duidelijk een geval van het uitbesteden aan een studio die beter zijn in animatie dan Nederlanders destijds zelf. Wikipedia noemt het een co-productie van de VARA, Telecable Benelux B.V., ZDF en TV Tokyo. Dus een Nederlands/Duits/Japanse productie en zeker niet puur Japans.

avatar van Scarafax

Scarafax