• 8.985.823 stemmen

Ontwikkeld door: Ole Bornedal

Met: Jens Sætter-Lassen, Jakob Oftebro en Marie Tourell Søderberg

Oorsprong: Denemarken / Duitsland / Noorwegen / Zweden

Datum van release: zondag 12 oktober 2014

Eerst uitgezonden op: DR1 (Denemarken)

• myLum (Lumière) Bekijk miniserie via myLum (Lumière)

Plot 1864

1864 is het jaar waarin de felbevochten Tweede Deens-Pruisische Oorlog werd gestreden, met als inzet de hertogdommen Sleeswijk en Holstein. Het gaat over de ongewone driehoeksverhouding tussen de onafscheidelijke broers Laust en Peter en hun knappe geliefde Inge. Zorgeloos groeien de drie kinderen samen op, tot de oorlog hen scheidt en de twee broers ten strijde trekken. 150 jaar later, in 2014, wordt de asociale Claudia verplicht een baan aan te nemen als thuishulp voor een 100-jarige baron. Ze vindt Inges verloren memoires, en zo wordt ons het aangrijpende verhaal verteld over Peter, Laust en Inge. Een verhaal over onmogelijke liefde en een vergeten oorlog die hun levens voorgoed veranderde.

12 oktober 2014 (1 uur)

Denemarken 1851: Twee broers Laust en Peter groeien op, betrekkelijk veilig en niet rijk op de familieboerderij in Zuid-Funen. Hun vader is zegevierend terugkeert van de driejarige oorlog met de Pruisen. Laust en Peter worden verliefd op de dochter van de nieuwe boerderij- beheerder, de mooie en onbevreesde Inge. De politieke machten bespreken het Sleeswijkse tegenstrijdige ondertekende vredesverdrag. Eerste minister Monrad is geïnspireerd tot patriottisch welsprekendheid als hij een voordracht ziet van Macbeth.

19 oktober 2014 (1 uur)

Terwijl Laust en Peter opgroeien zijn ze nog steeds verliefd op Inge, die hun beide liefdes beantwoord. Peter droomt om meer van de wereld te zien, dit wordt nog meer geprikkeld als er een familie zigeuners arriveert bij de boerderij. Op het politieke toneel, is het de gedreven en enigszins onevenwichtige Morad gelukt om het nationale euforie aan te wakkeren. De mensen geloven dat Sleeswijk, aan de Denen geschonken is door God. Bevangen door deze nationalistische ijver overtuigd de baron, de broers om in dienst te treden van het leger.

26 oktober 2014 (1 uur)

Morad manoeuvreert een nieuwe grondwet door het parlement, waarin de annexatie van Sleeswijk bij het Deense Koninkrijk een feit wordt, en zoals verwacht volgt een oorlogsverklaring van Pruisen algauw. Laust en Peter ontmoeten de andere jonge strijdmakkers en de ervaren en mysterieuze John. Ook ontdekken ze de echte verschrikkingen van de oorlog. De beide broers schrijven brieven naar Inge. Laust stuurt haar ook in het geheime brieven.

2 november 2014 (1 uur)

Peter en Laust bereiken Danevirke waar ze zijn verbijsterd over de nutteloosheid van de historische verdedigingswerken, en ze zijn verder ontmoedigd als blijkt dat hun kapitein niemand minder is dan Didrich. Generaal de Meza besluit, tegen de het bevel van Kopenhagen in, zich terug te trekken tot Dybbol.

9 november 2014 (1 uur)

Tijdens de beschaamde evacuatie van Danevirke worden de Deense troepen gekweld door Pruisische huzaren. Lausts divisie zit vast in een felle sneeuwstorm maar krijgt opdracht om een artilleriestuk terug te vinden. Uitgewezen door haar familie reist Inge zuidwaarts naar Sondenborg in de hoop om Laust te vinden voordat de baby wordt geboren.

16 november 2014 (1 uur)

Gearriveerd in Dybbol, proberen Inge en Sofia, Laust en Peter te vinden maar door een ontmoeting met kapitein Didrich verliezen ze alle hoop. De Deense troepen zijn vastgelopen in de stad en als de Pruisen met hun het bombardement beginnen, bevelen de hogere officieren de aftocht. Claudia bezoekt haar moeder en ontdekt een doos vol met familiegeheimen.

23 november 2014 (1 uur)

De Deense soldaten zijn volledig in de minderheid als de Pruisische en Oostenrijkse troepen de aanval in zetten op de verdediging van Dybbol. Johan voorziet de verschrikkingen en probeert de zelfgenoegzame bevelhebbers te waarschuwen. Peter hoort van Inges zwangerschap en is nu vastbesloten om Laust te vinden.

30 november 2014 (1 uur)

De schok dat ze zijn verslagen komt hard aan bij de politici in Kopenhagen. Monrad beschuldigt de Koning van verraad als deze probeert te onderhandelen met de Pruisen. Johan bezoekt de familie van de gevallene en geeft Inges moeder de laatste brief van Laust. Het nieuws dat hij heeft voor de baron is te zwaar om te dragen en Peter keert terug naar huis als een veranderd man.

avatar van 3 2 1 cut

3 2 1 cut

Wel grappig. Ik zag dat deze serie vanaf morgen op Netflix staat. En toen keek ik bij de acteurs die meedoen en ik ga zelfs de namen van de Denen herkennen . Maar goed, schijnt zeer duur te zijn en ik ben zeker wel benieuwd !

avatar van LITTLEHOLLYWOOD

LITTLEHOLLYWOOD

Indrukwekkende Deense tv-serie! Moet een fortuin gekost hebben, en dat zie je!! Schitterende vertolkingen, prachtige locaties, af en toe zeer gewelddadig. Zeker niet te missen. Nu in Belgie te zien op Eclips tv. Aanrader!!

avatar van Boneka

Boneka

Normaal gesproken kijk ik niet zo vaak naar series. Het gegeven is dat het vaak allemaal te veel wordt uitgerekt. Dat kan ik van deze 1864 8 delen niet echt zeggen. De oorlog zoals zo velen kende ik niet. De oorlog die eigenlijk al eerder was begonnen. De vrede was ondertekend, maar dat was niet genoeg voor Denemarken en het leed begon opnieuw tot een afgrijselijke oorlog in 1864. Het heeft Denemarken vele levens geeist en de oorlog werd nu verloren en het deel werd nu volledig Duits De uitvoering van dit war and love spektakel is best goed in elkaar gezet, maar er zitten ook wel wat minnen in deze serie. Vooral in het begin stoorde ik mij aan het geschreeuw naar elkaar. De stemverheffingen moesten kennelijk het niveau verhogen, maar het irriteerde mij alleen maar. Een ander minpunten waren de lachsalvo's. Op commando kwamen de wel zeer witte steeds bij iedereen overdreven in zicht. Zag er in ieder geval niet naturel uit. Ook het huilen mocht beter geacteerd worden. Sowieso werd er soms allemaal iets te dik opgelegd. Maar de vechtscenes zagen er akelig goed uit. Vooral in het laatste gedeelte van de film. Ook de intriges met de baron met Inge en de rivaliteit met de jongens gaf een meerwaarde aan de film. En dan hebben we ook nog een stukje in het heden. Daar ben ik meestal niet zo'n fan van, maar slecht was het dan ook weer niet. Wel weer allemaal heel toevallig, maar goed het is dan ook een film. Muziek vond ik trouwens erg mooi. En fijn dat dit stukje geschiedenis is toegevoegd aan mijn geheugen.

avatar van Movsin

Movsin

Meevaller. En ook interssant omdat voor mij althans de film wel wat openbaarde over de Deense geschiedenis.

Romantisch drama en het dramatische in het verhaal wordt zonder twijfel uitgelokt door een waanzinnige oorlog waarvan in de eerste plaats grootheidswaanzin en onmenselijke stijfkoppigheid bij de Deense leiders de basis vormden.

Enkele sterke scènes, zekerlijk met inbegrip van de keiharde gevechtstaferelen.

Keurig getekende sociale toestanden, de maatschappelijke ongelijkheid, ondersteund met goede vertolkingen en begeleidende muziek.

Een onderhoudende serie.