• 8.985.489 stemmen

Secret Army - Seizoen 1 (1977)

Show titel: Secret Army

Ontwikkeld door: Gerard Glaister

Met: Bernard Hepton, Angela Richards en Clifford Rose

Datum van release: woensdag 7 september 1977

Eerst uitgezonden op: BBC One (Verenigd Koninkrijk)

Plot Secret Army Seizoen 1 (1977)

Secret Army vertelt het verhaal van een Belgische vluchtroute en de mensen die erbij betrokken zijn. Lisa Colbert, een Belgische verpleegster en oprichtster van de geheime organisatie 'Lifeline', helpt, onder de codenaam 'Yvette', om Britse piloten naar veiliger plaatsen te brengen. Het hoofdkwartier van Lifeline is 'Le Candide', een Brussels restaurant met als eigenaar Albert Foiret en wordt vaak bezocht door Duitse officieren. Ook de Nederlandse Natalie en Monique, de minnares van Albert, zijn trouwe helpers van Lisa. De werking van Lifeline wordt echter bedreigd door de Duitse bezetter.

Afleveringen Seizoen 1 (1977)

1. 1. Lisa - Codename Yvette

7 september 1977 (55 minuten)

Brussel, 1941. Lifeline is een geheime organisatie die Britse piloten helpt ontsnappen. Ze werd opgericht door Lisa Colbert, een verpleegster die de schuilnaam Yvette gebruikt. Medewerkers zijn Albert Foiret, eigenaar van café Le Candide, en de serveersters Monique en Natalie. De RAF stuurt luitenant John Curtis om de zaak te coördineren. Majoor Brandt van de Luftwaffe en Sturmbannführer Kessler van de Gestapo willen de organisatie ontmaskeren.

2. 2. Sergeant on the Run

14 september 1977 (54 minuten)

Drie RAF-piloten worden van Hamme naar Brussel gebracht. Twee van hen worden doodgeschoten, maar de derde valt in de handen van de Gestapo. Sturmbannführer Kessler ondervraagt hem over Lifeline.

3. 3. Radishes with Butter

21 september 1977 (55 minuten)

Curtis deponeert geld voor Lifeline in een bankfiliaal waarvan Yvettes oom Gaston directeur is. Deze geeft hem valse voedselbonnen mee. Curtis wil een ondergedoken Joodse familie het land uit helpen, maar Yvette vindt dat dat niet de taak is van Lifeline.

4. 4. Child's Play

28 september 1977 (54 minuten)

Een piloot die met de hulp van Lifeline via Spanje ontsnapt is, heeft z’n verhaal opgestuurd naar een Amerikaanse krant. De Duitse spionagedienst bezorgt een kopie van het ongepubliceerde manuscript aan majoor Brandt. Deze wil de precieze ontsnappingsroute achterhalen.

5. 5. Second Chance

5 oktober 1977 (54 minuten)

Albert vermoedt dat een gast in Le Candide spioneert voor de Duitsers. Een neergehaalde RAF-piloot wordt opgepikt door een schipper. Hij is oorlogsmoe en wil deserteren naar het neutrale Zwitserland. Als nichtje van de schippersvrouw wordt Natalie erbij gehaald.

6. 6. Growing Up

12 oktober 1977 (54 minuten)

Een weduwe uit een Belgisch mijnstadje heeft een verhouding met een Duitse soldaat. Haar zoontje kan zich daar niet mee verzoenen. Wanneer de jongen een gewonde RAF-piloot ontdekt, helpt hij deze onder te duiken.

7. 7. Lost Sheep

19 oktober 1977 (55 minuten)

Een RAF-navigator moet met absolute prioriteit terug naar Engeland, maar hij neemt per abuis een trein naar Frankrijk. Daar vangt een Engelse schrijver hem op. Majoor Brandt toont interesse voor het neergestorte vliegtuig, waarin zich een nieuw soort radar bevindt.

8. 8. Guilt

26 oktober 1977 (55 minuten)

Tijdens een operatie in Frankrijk werd een medewerker van Lifeline gedood. Curtis reist erheen om de Britse schrijver op te zoeken die de Franse politie informeerde. Albert is wantrouwig en vraagt Monique om Curtis te schaduwen.

9. 9. Too Near Home

2 november 1977 (53 minuten)

Yvette trekt naar Senlis om een fietsenmaker op te zoeken die bij het verzet zit. Hij wordt gearresteerd. Yvette wordt ondervraagd en naar een gevangenis gestuurd. In Brussel wordt haar oom Gaston ondervraagd door Kessler.

10. 10. Identity in Doubt

9 november 1977 (54 minuten)

Een sluiswachter ontdekt een man die zich schuilhield op een boot. Hij beweert een Zuid-Afrikaanse RAF-piloot te zijn, maar na een kruisverhoor vermoedt Natalie dat hij een Duitse spion is. Hij doodt de sluiswachter en gebruikt Natalie als gijzelaar.

11. 11. A Question of Loyalty

23 november 1977 (55 minuten)

Kessler en Brandt willen infiltreren in Lifeline. Als lokaas dient een Duitse piloot die in Engeland werd opgeleid. Monique helpt hem aan een onderduikadres. Ze krijgt gevoelens voor de jongeman, terwijl er wrijving is tussen haar en Albert.

12. 12. Hymn to Freedom

30 november 1977 (54 minuten)

Een Vlaamse componist is minister in de marionettenregering in Brussel. Hij begint zich echter vragen te stellen en neemt contact op met de Belgische regering in ballingschap in Londen. Majoor Brandt bereidt een spion voor om de plaats van een RAF-piloot in te nemen.

13. 13. Bait

7 december 1977 (55 minuten)

Een bejaarde Britse vrouw helpt een piloot onder te duiken. Ze neemt contact op met majoor Brandt, die bevriend was met haar gesneuvelde zoon. Op Hitlers verjaardag moet café Le Candide een vlag van Nazi-Duitsland uithangen.

14. 14. Good Friday

14 december 1977 (55 minuten)

Een Britse piloot mag in een klooster onderduiken, maar één monnik speelt deze informatie door aan de Duitsers. Op Goede Vrijdag gaat Kessler de kloosterlingen ondervragen. Albert maakt zich zorgen over z’n bedlegerige vrouw.

15. 15. Suspicions

21 december 1977 (54 minuten)

Na de moord op een Engelse schrijver in Frankrijk komen Kessler en Brandt naar Le Candide om Curtis te ondervragen. Hij doet zich voor als monsieur Moreels, handelaar in kunstmest. Lisa verbergt een Britse piloot in het huis van haar tante.

16. 16. Be the First Kid on Your Block to Rule the World

29 december 1977 (54 minuten)

Een Belgische afdeling van de Hitlerjugend verzamelt kleren voor Oostfrontstrijders en plant een busuitstap naar Bretagne. De Gestapo dreigt de ware identiteit van Curtis te achterhalen. Alberts vrouw heeft een oogarts nodig.

avatar van Dievegge

Dievegge

Deze coproductie van BBC en BRT werd destijds druk bekeken, maar dreigt ten onrechte in vergetelheid te raken. Af en toe is er een zinnetje Nederlands te horen, maar de Franstalige Brusselaars en de Duitsers spreken Engels met een accent, zonder dat dit storend werkt. Later zou dit geparodieerd worden in 'Allo 'Allo! Helaas is de parodie bekender geworden dan het origineel.

Café Le Candide lag aan de Brusselse Grote Markt. Het hoofdkwartier van de Gestapo lag aan de Louizalaan. Veel werkelijke gebeurtenissen lagen aan de basis. De schrijvers hadden een grondige historische kennis van de Bezetting in België. Ze schiepen spannende intriges, levendige dialogen en gelaagde personages die met ethische dilemma's geconfronteerd werden.

Albert doet zich voor als collaborateur, maar z'n café is een dekmantel voor een ontsnappingslijn voor Britse piloten. Via Lisa (codenaam Yvette) en Natalie is er aandacht voor de rol die vrouwen speelden in deze periode. Elke aflevering moeten ze de Duitsers te slim af zijn, met het gevaar ontmaskerd te worden en de onzekerheid over wie je wel of niet kunt vertrouwen. Het verzet, de zwarte markt, communisten, deserteurs, collaborateurs en moffenhoeren komen aan bod. Bij de Duitsers is er een botsing tussen twee stijlen. Sturmbannführer Kessler is de Gestapoleider van de harde lijn; majoor Brandt van de Luftwaffe is diplomatischer en zachtaardiger, maar daardoor soms gevaarlijker.

De acteurs hadden vaak een theaterachtergrond. Uitblinkers zijn onder anderen Juliet Hammond-Hill als serveerster Natalie, Christopher Neame als de Britse gezant Curtis, en Michael Culver als majoor Brandt. Clifford Rose in de rol van de stugge Kessler zou later z'n eigen spin-off krijgen.

avatar van goldendream

goldendream

Ik bekeek deze serie de voorbije drie maanden. Ik zag de serie voor het eerst in mijn tienerjaren, een tweede keer zo'n 15 jaar geleden en dus nu heel recent.

Voor mij blijft het een serie die in mijn top 3 thuishoort.

Het is zo spijtig dat de reeks zo onbekend is.

Mijn favoriete personage is Madeleine, de vriendin en minnares van de gehate Kessler. Ze is niet zo belangrijk. Ze komt voor het eerst aan bod in het tweede seizoen en speelt mee tot het einde. Het boeit me enorm hoe deze mooie en zachtaardige vrouw kan houden van de genadeloze SS'er. Ze vindt troost en begrip in haar eenzame bestaan en houdt oprecht van hem. Het gaat haar absoluut niet om macht of geld. Ze kent zijn functie, maar is niet op de hoogte van de wreedheden. Het is ook boeiend te zien hoe Kessler zelf zo zachtaardig en beschermend is voor haar, terwijl hij niemand ontziet.

Monique is ook een favoriet personage.

Ik kan de serie alleen maar sterk aanbevelen, wetend dat niemand de raad zal opvolgen.