Mijn Series +

Heer & Meester - Seizoen 1 (2014)

Nederland

ontwikkeld door Daan Schuurmans en Willem Zijlstra
met Daan Schuurmans, Sytske van der Ster en Hubert Fermin

Valentijn Rixtus Bentinck is een zeer welgestelde, charismatische man, wiens leven beheerst wordt door het mysterie van zijn onbekende verleden. Twee dagen na zijn geboorte is hij te vondeling gelegd bij een katholiek internaat in het zuiden van het land. In zijn wiegje lag een indrukwekkend legaat met een gedetailleerde richtlijn voor zijn opvoeding en een regeling die hem voor de rest van zijn leven tot een bemiddeld en onafhankelijk man maakt.

1. Fabergé
  8. De Jacht
  9. Het Schotse Stuk
  10. Laatste Hole
avatar van Donkerwoud
Ben er nog niet over uit of ik het daadwerkelijk een leuke serie vind of dat het een zogenaamde 'guilty pleasure' is. Daan Schuurmans speelt een soort Roger Moore die spannende stripboekavonturen beleeft met karikaturale boeven en verleidelijke fatale vrouwen. Pure camp natuurlijk, maar de serie neemt zichzelf gelukkig nooit serieus en het knullige ervan wordt daarom aan alle kanten extra benadrukt. Het allerfijnste zijn de goed gekozen locaties in en rond de Haagse beau monde. Ze hebben echt hun best gedaan om de meest sfeervolle locaties te vinden en daar spektakel plaats te laten vinden in de vorm van autoraces, achtervolgingen, explosies en schietpartijen. Echt diepgaand is het allemaal niet, daarvoor is er te weinig ruimte voor karakterontwikkeling en gelaagdheid. Toch is het elke aflevering opnieuw smullen om deze luchtige onzin.

Deze serie "ontdekt" toen ie herhaald werd op de late zaterdagavond vorig jaar zomer.

Duidelijk geïnspireerd door de jaren '60 Tv serie van The Saint met Roger Moore, waarbij Daan Schuurmans ook iets te overduidelijk een imitatie van Moore geeft. De spottende blikken en ironische oogopslag speelt wat dat betreft boekdelen.

De serie is dan ook totaal niet serieus te nemen, wanneer de hoofdrolspeler dit niet doet...
Doe je dit als kijker wel, dan zal er niet veel aan zijn, maar dan mis je ook de pointe.

De afleveringen beginnen steevast met een compleet idiote situatie, waarbij de hoofdfiguur opgebeld wordt door dame van Justitie, wie hij helpt met haar onderzoeken. Zo zien we hem o.a. met slechts een zakmesje tegenover een beer staan, of klimmend a la Tom Cruise in Mission Impossible tegen een hoge wolkenkrabber aan klimmend.

Ook zijn iedere aflevering gebezigde oneliner: "Elke dag is het Valentijnsdag!", doelend op zijn voornaam "Valentijn", wanneer hij weer een dame het bed in lijkt te krijgen, doet een glimlach opwekken.

Hoewel de serie behoorlijk camp te noemen is, straalt het toch ook een en al klasse en kwaliteit uit.
Zeker een aanrader voor mensen, die van dit soort van series als The Saint, Return of the Saint en The Persuaders hielden.