• 8.985.445 stemmen

Tiger King: Murder, Mayhem and Madness - Seizoen 1 (2020)

Alternatieve titel: Tiger King

Ontwikkeld door: Chris Smith, Fisher Stevens, Rebecca Chaiklin, Eric Goode, Chris Smith, Fisher Stevens, Rebecca Chaiklin en Eric Goode

Datum van release: vrijdag 20 maart 2020

Plot Tiger King: Murder, Mayhem and Madness

Joe Exotic is een eigenzinnige countryzanger en tevens eigenaar van een park voor katachtigen in de staat Oklahoma. Charismatisch maar misplaatst, Joe en een ongelooflijke cast van personages, waaronder drugsbaronnen, oplichters en sekteleiders, delen allemaal een passie voor grote katachtige en de status en aandacht die hun gevaarlijke menageries vergaren. Maar de zaken nemen een duistere wending wanneer Carole Baskin, een dierenactivist en eigenaar van een groot kattenreservaat, dreigt om zijn bedrijf stop te zetten. Hieruit ontstaat een rivaliteit die uiteindelijk leidt tot Joe's arrestatie.

Afleveringen Seizoen 1 (2020)

1. 1. Joe Exotic

20 maart 2020 (48 minuten)

Joe Exotic, de eigenaar van een park voor katachtigen in Oklahoma, wordt ervan beschuldigd iemand te hebben betaald om zijn grootste rivale, Carole Baskin, te vermoorden.

2. 2. Cult of Personality

20 maart 2020 (47 minuten)

Lange dagen, weinig (of geen) loon en grillige, excentrieke bazen: zijn medewerkers van een park voor katachtigen radertjes in een machine van persoonlijkheidsculten?

3. 3. The Secret

20 maart 2020 (46 minuten)

Een voorval uit Caroles verleden stelt haar in een kwaad daglicht. Ze houdt vol dat ze onschuldig is, maar Joe is er als de kippen bij om haar te beschuldigen.

4. 4. Playing with Fire

20 maart 2020 (45 minuten)

Joe doet zijn best om een ​​internet- en tv-ster te worden, maar een mysterieuze brand en een rechtszaak brengen zijn plannen in gevaar – totdat een investeerder opduikt.

5. 5. Make America Exotic Again

20 maart 2020 (43 minuten)

Als Joe de politiek induikt, ondervindt hij in zijn persoonlijke leven onrust en tragedie. Door de nieuwe eigenaren verandert de dynamiek in het park.

6. 6. The Noble Thing to Do

20 maart 2020 (44 minuten)

James Garretson doet een schokkende bewering over Joe, die ertoe leidt dat de FBI wordt ingeschakeld. Joe wordt wanhopig en denkt dat Jeff en James hem hebben belazerd.

7. 7. Dethroned

20 maart 2020 (41 minuten)

Joe wordt in de rechtszaal op het matje geroepen, maar houdt vol. Jeffs zakelijke vooruitzichten zijn slecht. Oud-medewerkers van de G.W. Zoo willen verder met hun leven.

8. The Tiger King and I (special)

12 april 2020 (40 minuten)

In deze aftershow vraagt Joel McHale in een nabeschouwing aan de betrokkenen wat ze van de reeks vinden en hoe ze over Joe Exotic denken. Ook praat hij met hen over de interpretatie van hun rol en hun nieuwe roem.

avatar van donmarko22_mm

donmarko22_mm

Gisteren aan begonnen, nadat ik het verhaal vluchtig had gelezen.

Het verhaal draait om een stelletje paupers die de Coen brothers niet zelf hadden kunnen verzinnen.

Ik ben pas bij afl. 4, maar als je even niks anders voorhanden hebt, is het zeker een aanrader.

Er zit werkelijk geen 'normaal' persoon in deze real life serie...heerlijke TV.

Verwacht echter geen diepgang

avatar van FrankTheTank

FrankTheTank

Gisteren begonnen en de eerste twee afleveringen gekeken. Één grote freakshow. Het wordt steeds gekker en gekker, naarmate de serie vordert. Wat Don Marko zegt, er zit eigenlijk geen 'normaal' persoon in. Ik vind het geweldig!

avatar van Flat Eric

Flat Eric

Wat een stelletje white trash gekkies bij elkaar.

Je kunt je niet voorstellen dat het waar is maar dat is het kennelijk wel. Goede mix van de diverse dierentuineigenaars.

Vermakelijk is het allemaal wel, maar één seizoen lijkt me meer dan voldoende.

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1967 berichten

Als docu valt er genoeg op aan te merken (vrij rommelig verteld, springt best vaak van de anekdote op de andere, veel wordt niet nader uitgewerkt, de laatste twee afleveringen zijn duidelijk het minste), maar toch zeer de moeite waard, dit Tiger King. Ik kan alleen maar beamen wat hierboven al wordt geschreven: wat een wonderlijk stelletje gekken bij elkaar. De een is nog krankzinniger dan de ander, iedereen blijkt meer dubieuze backstory te hebben dan je aanvankelijk denkt, soms is het om te schaterlachen zo raar. Een soort mengeling van Ricky Gervais en Rembo & Rembo, dit. En dan dus allemaal waargebeurd. (Wat volgens mij echt alleen in Amerika mogelijk is.)

avatar van legian

legian

Na verschillende positieve verhalen deze gisteren maar even opgezet. Het begin valt nog wel mee, maar na 3 aflevering gezien te hebben is mijn conclusie wel dat elk betrokken persoon in die wereld meerdere steekjes los heeft zitten. Het is een fascinerend blik op een voor mij onbekende wereld.

Van de week de rest maar eens afkijken.

avatar van legian

legian

Ondertussen het hele seizoen gezien. Volgens moeten de makers tijdens het proces gedacht hebben echt goud in handen te hebben. Zo'n waanzin bedenk je toch niet. Ook wel mooi om te zien dat hoe meer er bekend wordt hoe opener de personen worden in de inteviews. Fascinerend.

avatar van FrankTheTank

FrankTheTank

Man man man. Wat een docuserie. Echt, dit is waar ik van hou. Één grote freakshow. Afgelopen week voor de tweede keer gezien. Blijft me verbazen dat dit voor een groot gedeelte en misschien wel allemaal waargebeurd is.

avatar van The Goss

The Goss

Die Joe Exotic is al eens gevolgd door Louis Theroux. Ergens rond 2010. Bijzondere tv leverde dat op.

avatar van Roy1967

Roy1967

Waanzinniger dan dit wordt het niet gauw in een documentaire. Zoveel types die hun eigen documentaire waard zijn. Aanvankelijk leek zeven afleveringen mij wat veel over een dergelijk onderwerp, maar ik heb me geen minuut verveeld.

avatar van NRT

NRT

Heel interessant en veel waanzin, maar ik had meer verwacht.

De docu start met die kettingroker die zijn verhaal ging filmen, en toen bleek zijn materiaal verbrand te zijn.

De brand in het alligator-hok, dat verhaal.

Mijn vraag is, wie heeft deze docu dan gefilmd?

avatar van Roy1967

Roy1967

Mrs Bruce Willis, die kettingroker zou eigenlijk een real life soap over Joe Exotic maken. Zijn plan viel in het water door die brand.

De kettingroker zit er dus om gebeurtenissen te duiden, de waanzin die hij daar mee maakte.

Komende woensdag komt er nog een bonusaflevering op Netflix bij.

Episode 8 : The Tiger King and I, is nu al beschikbaar.

Bizarre serie rondom de perikelen van een compleet geflipte houder van grote katachtige dieren en de strijd tussen hem en een dierenactivisme, wat helemaal uit de hand loopt. Amusante freakshow vol gestoorde zaken, waarbij normaal levensgevaarlijke dieren hier als leuke huisdiertjes worden gezien. Joe Exotic is wel echt een memorabel personage, zo idioot zie je ze zelden. Hij leek ook een soort sekte van zijn personeel te hebben gemaakt. Bijna iedereen kijkt nadien ook vol afschuw of verbijstering terug op die tijd. De reeks duurde me overigens wel wat te lang, maar kijkt wel heel fijn weg.

Spacejet schreef:

Episode 8 : The Tiger King and I, is nu al beschikbaar.

En die was bijzonder leuk. Vooral de eerste verzorger die werd geïnterviewd .

Ook weer nieuwe verbazingwekkende verhalen die voorbijkwamen.

avatar van hoffhaan

hoffhaan

Ik dacht altijd wel dat Amerikanen raar en apart waren maar zo erg als in deze documentaire. Wat een freak show. 3.0

avatar van maurice32

maurice32

Pfff veel te lang , niet echt boeiend.

Ik heb veel betere documentaire series gezien.

Zit te twijfelen tussen 2,5 en 3 sterren , dan maar 3 sterren vanwege de dieren

Tja, 'k heb 't verhaaltje gelezen bij een trailer op YT en was er toen al wel klaar mee. Heb al genoeg van zulks gezien.

Ergens begrijpelijk dat dit een culthit kon worden. Kleurrijke sujetten in en een fantastische sfeerschets van het underground-tijgermilieu waar grote criminaliteit en exotische dieren bij elkaar komen. Zoals vaker waar het Amerikaanse excessen betreft: alles schreeuwt om betere regulering, maar (onterecht) invloedrijke partijen putten hun identiteit uit het voortbestaan ervan. Tijgers of vuurwapens, het kan allemaal. Ik vond zeven afleveringen wel wat scheutig voor de sensationalistische insteek waarmee twists en turns worden gecreëerd met slimme montage. In die zin ook flauw dat de focus erg komt te liggen op de smakelijke underdog-gekkies zelf en minder op droge feitelijkheden. Hoe kan het eigenlijk dat wetgeving en handhaving tekortschieten bij deze krankzinnige subcultuur? En belangrijker nog: wat zou eraan moeten gebeuren om dit concreet aan banden te leggen? Het werkt niet echt dat het eigenlijke issue - namelijk dierenwelzijn - tot een soort rariteitenshow wordt gemaakt tussen individuen als Joe Exotic en Carole Baskin. Pas aan het einde komt er een wat weeïge boodschap dat het toch echt schandelijk is wat hier gebeurt, terwijl we al die tijd verlekkerd konden smullen om deze ongein.

Weer zo'n clickbait-achtige Netflix-docu, tegen de reality tv aanschurkend. Ik verloor al snel mijn geduld met deze figuren. Zo'n hyperbool van een figuur als Joe Exotic krijgt veel te veel een podium. Dit is duidelijk een kerel die wanhopig op zoek is naar aandacht. Iedereen haast in deze docu.

Soms is het ook nog wel vermakelijk allemaal. Het kijkt allemaal enorm vlot weg, en bijvoorbeeld die videoclip en merchandise van Joe Toxic zijn nog best hilarisch, net als bijvoorbeeld dat interieur van Carole Baskins huis. Maar 354 minuten is wel wat lang om met deze lui door te brengen.

Vond het wel echt onvoorstelbaar dat dit soort dierentuinen gewoon zijn toegestaan in de VS. Niet alleen hoe de dieren worden uitgebuit, maar ook hoe ze allemaal als een soort van sektes in elkaar steken. Carole Baskin lijkt met Big Cat Rescue nog de minst erge van het stel te zijn, maar de docu framet haar ook een beetje. Als moordenaar zelfs, zonder ook maar enig bewijs. Vond het wel eng om op internet te lezen hoeveel mensen haar ook haatten.

En ook de huurmoordzaak tegen Joe Exotic komt niet al te sterk over. Je kan duidelijk niemand in deze serie op zijn woord vertrouwen. Joe Exotic hoort in de gevangenis voor andere dingen die hij heeft gedaan, maar niet voor dit.

Uiteindelijk is Tiger King een weliswaar zeer vlotte maar ook zeer onsmakelijke documentaire waarin een hoop labiele en aandachtsgeile mensen keihard zijn uitgebuit. Behoorlijk ironisch gezien het onderwerp van de docu. En des te triester omdat je op de achtergrond overduidelijke hints ziet dat er drugs en alcohol in het spel zijn. 2.5*.

Seizoen 2 komt eraan!

Er komt officieel een tweede seizoen aan, binnenkort al op Netflix. Zonder medewerking van Carole Baskin.