• 8.985.277 stemmen

The Bridge - Seizoen 1 (2013)

Show titel: The Bridge

Ontwikkeld door: Meredith Stiehm, Elwood Reid en Björn Stein

Met: Diane Kruger, Demián Bichir en Thomas M. Wright

Datum van release: woensdag 10 juli 2013

Eerst uitgezonden op: FX (Verenigde Staten)

Plot The Bridge

The Bridge volgt twee politie detectives: Marco Ruiz, één van de laatst overgebleven agenten die niet corrupt is, uit Mexico en Sonya Cross, die aan het syndroom van Asperger lijdt, uit Amerika. Samen moeten ze een seriemoordenaar opsporen die beide landen terroriseert langs de grens van Texas en Mexico. De corrupte Mexicaanse overheid en de meedogenloze drugsbendes maken het onderzoek niet gemakkelijk.

Afleveringen Seizoen 1 (2013)

1. 1. Pilot

10 juli 2013 (1 uur en 02 minuten)

Wanneer een lijk wordt gevonden op de brug tussen El Paso en Juarez, moeten twee rechercheurs, één uit de Verenigde Staten en één uit Mexico, samenwerken om een seriemoordenaar te vangen die aan beide kanten van de grens opereert.

2. 2. Calaca

17 juli 2013 (45 minuten)

Marco en Sonya onderzoeken het lijk van de brug. Frye ontdekt dat de moordenaar nog niet klaar is met hem. Charlotte maakt een onaangename ontdekking op haar landgoed.

3. 3. Rio

24 juli 2013 (45 minuten)

Sonya en Marco moeten snel een verdachte oppakken die hen naar de overlevende uit de woestijn kan leiden. Charlotte confronteert een onverwachte bezoeker die vastbesloten is de zaken door te laten lopen.

4. 4. Maria of the Desert

31 juli 2013 (45 minuten)

De klok tikt verder terwijl Maria's uitzending doorgaat. Sonya probeert achter de locatie van het meisje te komen. Marco maakt gebruik van een ongebruikelijke methode. Een machtige strijdmacht uit Juarez steekt de grens over.

5. 5. The Beast

7 augustus 2013 (45 minuten)

Charlotte vraagt Marco om advies. Een meisje met problemen zoekt spanning en avontuur in Juarez. Een bezoeker klopt aan bij Linders appartement.

6. 6. ID

14 augustus 2013 (45 minuten)

Sonya leert een belangrijke getuige beter kennen. Marco ontdekt het verleden van Sonya en Hank. En ondertussen vraagt Charlotte een oude vriend om hulp.

7. 7. Destino

21 augustus 2013 (45 minuten)

De EPPD gaat achter hun hoofdverdachte aan. Charlotte betwijfelt Rays ware intenties. Linder passeert de grens voor zijn moeilijkste zaak tot nu toe.

8. 8. Vendetta

28 augustus 2013 (45 minuten)

Sonya gaat een spoor achterna, ook al dringt Marco erop aan dat dit een doodlopend spoor is. Charlotte komt erachter dat Ray haar boerderij in gevaar heeft gebracht.

9. 9. The Beetle

4 september 2013 (45 minuten)

Marco ontmoet een vriend uit het verleden en moet snel zijn om zijn familie te redden. Charlotte reageert op haar grootste bedreiging. Linder onthult zijn ware gevoelens.

10. 10. Old Friends

11 september 2013 (45 minuten)

Sonya en Marco blijven David Tate achtervolgen. Daniels poging tot verlossing komt wellicht te laat. Charlotte laat zien tot hoeveel ze in staat is om te verdedigen wat van haar is.

11. 11. Take the Ride, Pay the Toll

18 september 2013 (45 minuten)

Marco probeert te redeneren met Tate, die dreigt iedereen op te blazen. Ondertussen raakt de tijd op voor Gus. Sonya herinnert zich iets en weet misschien waar Gus is.

12. 12. All About Eva

25 september 2013 (45 minuten)

Sonya gebruikt Linders meest recente probleem om haar relatie met Marco te repareren. Charlotte vormt een onverwachts bondgenootschap.

13. 13. The Crazy Place

2 oktober 2013 (45 minuten)

Sony en Marco zoeken naar het vermiste meisje. Charlotte ontmoet iemand die te veel weet over haar nieuwe zakelijke onderneming. Marco neemt een besluit dat alles kan veranderen.

avatar van jordandejong

jordandejong

Origineel nooit gezien, maar deze Amerikaanse remake van Bron beviel me erg goed.

Behoorlijk lekkere casting. Diane Kruger, Demián Bichir, Thomas M. Wright, Ted Levine en Ramón Franco zijn allemaal uitstekend. De show werd voor mij echter gestolen door Matthew Lillard, die een alcoholistische, drugsverslaafde journalist speelt. De serie schuwt ook niet keihard te zijn. Ik had bijvoorbeeld best wel aardig wat geld durven wedden dat Marco's zoon het ternauwernood zou overleven... Nee dus.

Goede serie dus met goed acteerwerk, toffe characters, humor en genoeg spanning om je interesse te behouden. Seizoen 2 is nog een stukje sterker vond ik.

Ik heb hier eens een aantal afleveringen achter elkaar van gezien ('s nachts op FOX) en dat beviel heel goed. Dat Amerika / Mexico sfeertje is heel anders (duh) dan het Deens / Zweedse. Nu heb ik dus alles van het origineel gezien, en wil ik dit nog eens in z'n geheel proberen. Dat het plot dan geen verrassing meer is, neem ik voor lief. Diane Kruger en Demián Bichir deden het ook heel goed, o.a..

Is dit een kopie van het origineel, maar dan in een andere setting of is dit een compleet andere moordzaak?

Lolita.

Sommige delen (vooral in het begin) zijn exact gekopieerd, maar naarmate de boel vorderde (zie ook s2), kreeg ik het idee dat er steeds meer afgeweken werd. Maar de setting in Am./Mex. voelt wel heel anders aan (niet verkeerd, btw! - en ook de hele problematiek VS-MEX ligt natuurlijk anders dan ZW-DEN), alsook de (hoofd)acteurs - die, hoewel ze het heel aardig doen (leuke bijrol ook weer van Matthew Lillard, maar ook anderen) zullen nooit kunnen tippen aan de originelen wat mij betreft.

Toch een leuke serie, alhoewel het einde van s2 me behoorlijk teleurstelde en s2 sowieso steeds wat saaier werd.

s1: 3,5*.