Mijn Series +

Night on Earth - Seizoen 1 (2020)

Verenigd Koninkrijk
Documentaire

met de stemmen van Beren Saat en Samira Wiley

Night on Earth gaat over de natuur tijdens de nacht. Wat doen dieren tijdens de uren dat wij aan het slapen zijn? Dat vraagstuk leverde een hoop uitdagingen voor de makers op. Met zonlicht is het al lastig om dieren te filmen, laat staan als het compleet donker is. Hiervoor gebruiken ze peperdure videotechnologie inclusief hypermoderne infraroodcamera’s en speciale technieken waarmee ook in het donker onder water gefilmd kan worden. In elke aflevering wordt een andere habitat verkend, om te laten zien hoe dieren op hun eigen unieke manier omgaan met de uitdagingen die de nacht met zich meebrengt.

1. Moonlit Plains
  2. Frozen Nights
  3. Jungle Nights
  4. Dark Seas
  5. Sleepless Cities
  6. Dusk till Dawn

avatar van The Oceanic Six
Niemand die hier nog een mening over heeft of zelfs maar een stem heeft geplaatst? Vreemd zeg....

Night on Earth kan zich kwalitatief gewoon meten met de allerbeste natuurdocu's die er zijn. Helaas geen voice-over van David Attenborough, maar dat is dan ook het enige wat jammer is. Het ziet er allemaal kraakhelder uit en is op fantastische wijze gefilmd. Ergens op het einde komt bijvoorbeeld de witte haai van heel dichtbij in beeld, zo ongelofelijk indrukwekkend. Hier volgen we de dieren en de natuur in de nacht, wat naast mooie plaatjes natuurlijk veel donkere beelden laat zien. Het is net weer wat anders dan andere docu's, maar ik moet wel bekennen dat ik de laatste 10-15 jaar zoveel natuurdocu's heb gezien zoals Planet Earth, Life, Human Planet en noem er nog tig op, dat ik wel nu verzadigd ben. Het zijn maar 6 afleveringen, maar ik heb er toch twee weken over gedaan. Op een gegeven moment begint alles wel erg op elkaar te lijken. Het is vooral rustgevend om te bekijken. Kortom, erg knap gemaakt maar welke indruk dit op je achter laat zal te maken hebben met hoeveel van dit soort series je al hebt gezien. Ik ben er nu wel even klaar mee.

avatar van james_cameron
Verbluffende opnamen in deze zesdelige Netflix documentairereeks, over hetgeen zich 's nachts afspeelt in de natuur. Nieuwe cameratechnieken zorgen ervoor dat het licht wordt in het donker, waarbij het gedrag van een groot aantal beesten voor het eerst kan worden geobserveerd in de nachtelijke uren. Hier en daar wat aan de saaie kant, mede door de nogal monotone voice-over van Samara Wiley, maar overwegend toch wel behoorlijk indrukwekkend, vooral door het magistrale camerawerk.