Mijn Series +

The Devil Next Door (2019)

Documentaire
Miniserie, 229 minuten

ontwikkeld door Dan Braun en Josh Braun
met John Demjanjuk en Yoram Sheftel

John Demjanjuk staat bij zijn vrienden en familie bekend als een gepensioneerde automonteur. Maar hij verbergt misschien een duivels verleden. Demjanjuk wordt ervan beschuldigd de beruchte 'Ivan de Verschrikkelijke' te zijn, een Oekraïense SS-bewaker in het vernietigingskamp Treblinka tijdens de Holocaust. De toen twintigjarige bewaker bediende twee tankmotoren die de gaskamers van het kamp voedden. Hij stond bekend als een wrede martelaar van zijn slachtoffers. De vraag die het proces van Demjanjuk in Israël documenteert, is of hij wel of niet de sinistere bewaker van Treblinka was. Hoewel hij beweert onschuldig te zijn, zijn er veel beschuldigers.

1. The Devil Lives in Cleveland
  2. Nightmares of Treblinka
  3. The Conspiracy
  4. Facing the Hangman
  5. The Final Twist
avatar van HALVE TAMME.
HALVE TAMME. (moderator)
Apart gezet in 'mijn lijst' op Netflix.

avatar van EMBV
In de serie zien we de hoofdrolspelers terugblikken, zover ze nog leven, we zien oude journaals en archiefbeelden uit de rechtbank en noem het maar op. Voornamelijk van het Israël proces. Het proces in Duitsland komt maar kort voor in de serie.

De diepgang ontbreekt in de serie over de man die wel of niet Ivan de Verschrikkelijke is, de kampbeul van Sobibor en Treblinka die vrouwen en kinderen op weg naar de gaskamers verminkte. Al is dat voor de mensen die het meegemaakt hebben vast wel duidelijk.

avatar van ZAP!
Doet me denken aan Apt Pupil (1998), al kan ik niet vinden of het verhaal (oorspr. van Stephen King) ook daarop gebaseerd is. Sowieso is die film sterk gefictionaliseerd en zijn de meningen erover verdeeld. Ik vond de film wel creepy en vrij sterk.