• 8.985.515 stemmen

Zondag met Lubach - Seizoen 10 (2019)

Show titel: Zondag met Lubach

Ontwikkeld door: Irene van den Brekel

Met: Arjen Lubach

Datum van release: zondag 13 oktober 2019

Eerst uitgezonden op: NPO 3 (Nederland)

Plot Zondag met Lubach

In Zondag met Lubach remixt Arjen Lubach de actualiteit van de week in dertig minuten, laat ondergesneeuwde verhalen smelten en maakt brekend nieuws weer heel. Vaste rubrieken zijn de gesprekken met de tech-expert Salamander Klöpping, uitspraken die we niet meer willen horen en de 'live' verslaggevers. Vanuit Theater Bellevue in Amsterdam: platte inhoud en diepgravende grappen.

Afleveringen Seizoen 10 (2019)

1. 1. Vuurwerk

13 oktober 2019 (31 minuten)

Oud en nieuw loopt de laatste jaren steeds vaker uit de hand. In Nederland hoort vuurwerk bij oud en nieuw, maar dit leidt tot steeds meer overlast. De meerderheid van Nederland wil een algeheel verbod op knalvuurwerk en pijlen. Maar dit gaat in veel te kleine stapjes, want iedereen wil van vuurwerk af, maar niemand wil degene zijn die het afpakt. En verder: De Blauwe Moskee wil oproep tot gesprek, Koerden en wegblokkeerders tijdens protesten.

2. 2. Boeren en Stikstof

20 oktober 2019 (29 minuten)

De afgelopen weken protesteerden de boeren op hun trekkers tegen de nieuwe stikstofregels. Als je wilt weten waarom de boeren boos zijn, moet je eerst iets weten over stikstof: Nederland heeft een stikstofprobleem. Het grootste deel daarvan komt door veeteelt en daarom moet daar iets radicaal aan veranderen. Verder: een videoboodschap van Femke Halsema aan de Amsterdamse politie en alles over de nieuwe koers van Partij voor de Dieren.

3. 3. Lerarentekort

27 oktober 2019 (30 minuten)

Er is een groot lerarentekort in het basisonderwijs en er moeten dus extra mensen naar de pabo. Gelukkig is het lerarentekort 'topprioriteit' voor Mark Rutte. En alles over John Bercow, speaker van het Lagerhuis. Die van 'order, order!' Verder: Jesse Klaver in Ethiopië en eindelijk weer een nieuwe aflevering van de tekenfilmserie Rugstreeppad en zandhagedis. Dat werd tijd na die cliffhanger van de vorige aflevering.

4. 4. Huawei & 5G

3 november 2019 (31 minuten)

5G, supersnel internet, komt eraan. De Chinese elektronicafabrikant Huawei wil het Nederlandse 5G-netwerk gaan bouwen, daar zijn zij namelijk heel goed in. Toch wil niet iedereen met ze in zee en daar zijn goede redenen voor. Arjen heeft zijn favoriete boyband uitgenodigd om dat duidelijk te maken. Verder: maak je eigen VVD-steunposter, de themamaanden die er de komende maanden aankomen en de hond die Al-Baghdadi vond.

5. 5. Tabaksindustrie

10 november 2019 (32 minuten)

De tabaksindustrie heeft er veel baat bij dat sigaretten zo verslavend zijn. Met een sjoemelsigaret kunnen tabaksfabrikanten het wettelijk maximum aan gifstoffen overschrijden. Het RIVM meet hoeveel stoffen een roker binnenkrijgt, maar de huidige test werkt niet goed. Een andere, betere test mag nog niet gebruikt worden. Gelukkig begint er op 1 december een nieuwe EU-commissaris voor volksgezondheid.

6. 6. Huishoudboekje Koningshuis

17 november 2019 (30 minuten)

Over het huishoudboekje van de Oranjes wordt altijd een beetje schimmig gedaan. De koning krijgt naast zijn salaris ook een onkostenvergoeding van vijf miljoen euro. Is al dat geld voor het koningshuis echt nodig om de boel te runnen? Verder: Liefde in Nieuwsuur, snelheidsverlaging en de VVD, en The Great Travel Hack van Shell.

7. 7. De Slacht & NVWA

24 november 2019 (31 minuten)

In Nederland worden ruim 1,7 miljoen dieren per dag geslacht. Dat slachtproces is verschrikkelijk, maar in slachthuizen is nog meer aan de hand dan alleen dierenleed. De instantie die moet controleren of alles goed gaat doet zelf niet alles goed: uit onderzoek blijkt dat niet alle controleurs van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) zich aan de regels houden. Verder: beschoten treinen, Sinterklaasjournaals en de Popcast van Tommie.

8. 8. Chinese Webshops

1 december 2019 (32 minuten)

Per dag komen er zo'n 70.000 pakketjes uit China onze kant op. Op Chinese webshops als AliExpress en Wish wordt in Nederland inmiddels meer besteed dan op Ebay en Amazon samen. De spullen zijn extreem goedkoop en de kwaliteit is erg slecht. Verder: bladblazers, Frans Timmermans en angstcultuur bij de Belastingdienst.

9. 9. Treinschaamte

8 december 2019 (31 minuten)

Het lukt in Europa maar niet om de hoofdsteden met een snelle trein met elkaar te verbinden. De bovenleidingen zijn niet overal hetzelfde en ook de sporen hebben verschillende breedtes. Zaak is Europa op één lijn te krijgen, zodat er minder gevlogen en vaker de trein genomen wordt. De oplossing is best simpel: een treinbonus. Verder: onthullingen bij het songfestival, Duindorp en boeren.

10. 10. Nederlandse Loterijen

15 december 2019 (35 minuten)

Zeven dagen nieuws in dertig minuten, satirisch geremixt door Arjen Lubach. Nog actueler, nog satirischer en nog vaker nog het woord nog nog. Zo goed als nieuws.

avatar van neo

neo

Ik kan eigenlijk bij elk seizoen wel het zelfde plaatsen, maar ook dit seizoen genoeg briljante ideeën , relatief grappige en gniffelmomenten. Hoogtepunten zijn onder meer de doorgedraaide thema-maanden met een hilarisch vooruitzicht en de heerlijk activistische aandacht voor de tabaksindustrie. Deze laatste niet perse het meest grappige, maar door een combinatie van urgentie, enkele geslaagde grappen aardige vondsten en op zijn minst genietbare momenten, zeer fijn.

Net als in eerdere seizoenen enkele mindere onderwerpen, met eigenlijk alleen ''ouderen & geld'' en de rapvideo als dieptepunten. Het is algemeen bekend dat ouderen hierin een inhaalslag hebben te maken, maar er komt werkelijk geen zinnig, grappig of leuke vondst aan te pas. Ik zou eerlijk gezegd ook niet meteen een scherpe grap kunnen verzinnen, maar het talentvolle schrijversteam kan beter, al zou ik eerder hebben gekozen dit stuk te schrappen. Dat staat nog los van het feit dat ik mij in het stuk over internetbankieren kan vinden, maar als het aankomt op het nut en de waarde van contant geld haast volledig achter de ''achterlopende groep'' sta.

Het is begrijpelijk om de meer jeugdige kijkers deels te binden door een satirische muziekvideo in een genre als rap te koppelen aan een nieuwswaardig onderwerp als de canon van Nederland. Het genre en bijbehorende videoclips vind ik afgrijselijk, de vorm, maar de bijbehorende nieuwswaardige inhoud biedt in dit geval geen interessante tekstuele ideeën. Heel soms, een , Grapperhouse, of dit jaar in zijn live show (het Baudet liedje) vind ik net acceptabel. Ik vrees alleen dat deze voornamelijk uitgekauwde concepten ook in een volgende seizoen weer terugkeren. Ook bij cabaret vind ik dit vaak een enorm zwaktebod, maar niet als vooral de onzinnigheid van teksten en de meer chaotische muzikale ideeën zegevieren. Korte muzikale accenten, vaak na de druk van een knop, werken wel uitstekend in Zondag met Lubach

Deze vermomde journalistiek in combinatie met satire, soms zelfs activistisch, is even sterk als eerdere seizoenen. Vooral dat vermomde spreekt mij nog steeds heel erg aan, mede doordat het ook een grote aanvulling is op de verscheidene, serieus ingesteld nieuwsprogramma's.