Mijn Series +

Zondag met Lubach - Seizoen 1 (2014-2015)

Nederland
Talkshow / Komedie

ontwikkeld door Arjen Lubach
met Arjen Lubach

In Zondag met Lubach remixt Arjen Lubach de actualiteit van de week in dertig minuten, laat ondergesneeuwde verhalen smelten en maakt brekend nieuws weer heel. Vaste rubrieken zijn de gesprekken met de tech-expert Salamander Klöpping, uitspraken die we niet meer willen horen en de 'live' verslaggevers. Vanuit Theater Bellevue in Amsterdam: platte inhoud en diepgravende grappen.

1. Aflevering 1
  2. Aflevering 2
  3. Aflevering 3
  4. Aflevering 4
  5. Aflevering 5
  6. Aflevering 6
  7. Aflevering 7
  8. Aflevering 8
  1. Zo'n Jaar met Lubach (special)
neo
Het concept voor de talkshow mag dan overzees zijn gestolen, maar het werkt vanaf het eerste seizoen uitstekend. Naast Lubach zijn er vele klinkende namen, die op het gebied van humor, doorgaans erg sterk voor de dag kunnen komen. Iemand als Tex de Wit (ook zo goed in Klikbeet) of Pieter Jouke (De Staat van Verwarring, samen met Ronald Schnijders) zijn zomaar twee die bijdragen aan de uitwerking.

Het eerste seizoen heeft, net als latere, her en der wel wat problemen. Het is denk ik nog nooit iemand gelukt om in zo'n talkshow als dit continu de perfecte grappen te maken, waardoor het balanceert tussen grandioze momenten en momenten met wisselende gradaties van lachen. Maar over het geheel is het vrij scherp en sluiten alle activistische gedachtenkronkelingen zeer nauw aan bij mij als persoon.

Een relatief zwak punt in het eerste seizoen is, ook net als in latere, een terugkerend element. Niet zozeer een grap waar die enkele malen terugkeert, maar daadwerkelijk een vast onderdeel. In seizoen 1 is dit de Alexander Klöpping pop, die eigenlijk nog best leuk is. Pas in latere seizoenen zijn er, ik noem de verslaggevers, die merendeels zeer onleuk zijn.

Van Kooten en de Bie hebben in hun grote oeuvre mij zeer geïnspireerd en gezorgd voor onder andere vele memorabele nieuwe woorden/typetjes en veel sterke satire. Er is nog niemand die hen heeft in gehaald, maar deze show van Lubach (en zijn nevenactiviteiten) past wel enigszins in dat straatje.

avatar van The Oceanic Six
Ik vind die Lubach echt zo onuitstaanbaar irritant zeg. Net als zijn programma, terwijl ik satire toch meestal erg kan waarderen. Ben dan ook snel afgehaakt.

avatar van Robbie.T.
Same here The Oceanic Six; kan die man ook niet uitstaan. Storend 'on-grappig' vind ik hem. Ik heb het ongeveer een seizoen volgehouden, maar ook snel afgehaakt.

Toontje
Het staat er dus op. Zij het niet compleet of up to date.

Kan ik hoe dan ook even mijn zegje doen.

In feite schaar ook ik mij onder hen die hier niet zo kapot van zijn en is het een van die programma’s die ik ten alle tijde probeer te vermijden.

Toch viel gister mijn oog op een herhaling en ben ik even blijven hangen.

Eerlijk is eerlijk, bepaalde dingen zijn nog niet eens zo onaardig. Maar wat ik in ieder geval al nooit heb begrepen is hoe dit die prestigieuze televizierring of zoiets kon winnen wanneer het niet meer is dan een Nederlandse uitvoering van een bekend buitenlands concept. Blijkbaar is voor die prijs een baanbrekend eigengebrouwd concept niet een criterium. En is het verder natuurlijk ook niet aan mij waar iets aan zou moeten voldoen in deze, in ieder geval is voor mij persoonlijk elke waarde ervan als sneeuw voor de zon pleite en kan die hele heisa eromheen best een tandje indimmen voortaan.

Maar naar de meest recente aflevering dus.

Eigenlijk maar een enkel dingetje dat mij redelijk als ongepast bereikte: de inclusie van een of meerdere grappen omtrent de zogeheten Stint. Dat hele idee dat je overal maar grappen over moet kunnen maken leeft toch al niet echt bij mij, veel wel misschien zelfs het meeste maar in deze lijkt gezien de versheid en de ernst ervan een stukje empathie mij meer op zijn plaats. Ik hoef verder niet uit te leggen hoe dit op dit moment nog leeft elk moment van elke dag bij bepaalde mensen, en hoe zoiets als extra kwetsend kan worden ervaren. Wanneer mensen achteloos de draak steken met jouw persoonlijke euvel of zelfs onbevattelijke levenscrisis.

Niet leuk.

Er was sowieso meer dan één verwijzing maar het meest opvallende vond ik het V. van der Graaf filmpje waar er zelfs een te zien was. Ik zit me dan gelijk zo voor te stellen hoe ze helemaal in de weer zijn geweest er even een te regelen zo’n leuk idee vonden ze het, zo van lache man moeten er echt even eentje hebben. En dan even later jaa hebben ‘m. Zie de dolle pret daar niet zo van in dat is alles.

Daarnaast heeft Conan O’Brien gebeld, hij wil z’n haarstijl terug.

Hij had deze grap namelijk nooit gemaakt.

neo
Prijzen, waaronder een Telivizier, zijn doorgaans sowieso al van weinig waarde vanwege vaak dubieuze en onduidelijk afwegingen.

Hoewel het niet gaat over dit seizoen, is zo'n oude 'geheelde wond' in combinatie met een verse juist iets dat de boel op scherp zet. Persoonlijk vond ik het hierdoor een geslaagde grap. Ik zie liever dat een programma als Zondag met Lubach of welk andere programma dan ook zoiets wel doet, ongeacht of ik er om kan lachen of niet, dan dat er veilige grappen worden gemaakt.

Toontje
Vind ik een wat vage redenering waarmee een gebrek aan respect naar al die personen op al hun verschillende persoonlijke niveaus geaffecteerd door deze gebeurtenis zou worden gerechtvaardigd. De boel ‘op scherp’ zetten kan volgens mij nog op genoeg andere manieren. Wat daar ook exact mee bedoeld moge worden. Waar was dit nou voor nodig. Er is een vrouwke met een stel kinderen op een nietsvermoedende ochtend tijdens haar werk voor een trein gekomen, meerdere overledenen in hetzelfde gezin, vrouwke overlevend maar diep beschadigd hoogstwaarschijnlijk ingrijpend invalide, hoe ongrappig wil je het hebben. Zou voor mij een diep donkere ondertoon bevatten alleen al om zo’n ding te benaderen laat staan er in een gekscherend filmpje op te gaan liggen rijden naar aanleiding van. Er zijn genoeg andere voorvallen en personen om in de zeik te zetten wat iedereen altijd maar heeft te slikken onder het eeuwige noemertje ‘satire’, dit had je even achterwege kunnen laten. En dan te bedenken dat het nog best een geinig filmpje was, tot aan dat moment. Natuurlijk een onvoorstelbare oetlul die V. Onsterfelijk als makkelijk mikpunt maar misschien dat het alleen al extra pijnlijk is om op deze manier zomaar met hem in eenzelfde context te worden geplaatst, ook dat is op zichzelf natuurlijk volkomen roekeloos uit de lucht gegrepen. Nogmaals, het is nog maar enkele weken terug. Een stukje meer voorzichtigheid lijkt mij beslist niet geheel misplaatst in deze. Sommige dingen laat je gewoon met rust, ik ben verbaasd over een ieder die hier anders over schijnt te denken.

avatar van ZAP!
Toontje schreef:
Gaat ook om de impact van een programma. Met The Netherlands Second haalden ze toch het wereldnieuws en was het het meest bekeken YT-filmpje van 2017 in Nl.. Dan krijg je bijna automatisch die ring (die ik persoonlijk niet zo prestigieus vind, maar wie ben ik). En Hello Fresh verloor kennelijk een kwart van haar omzet na een Lubach-item, zoiets had ik sinds Youp / Buckler niet meer van gehoord.

Verder heb ik er nog even wat van bekeken en is het wisselend sterk, wel aardig en regelmatig ook gewoon flauw (geschreven). En wat je verder van de man Lubach zelf vindt (ik kan hem redelijk tot goed pruimen meestal), zo'n stukje over belangenverstrengeling in de 1e Kamer bv. (níet B.V., of toch?) legt heel goed een vinger op een zere plek. En die over de Efteling was gewoon grappig. Of het fileren van Buma (+ van Gaal) in Pauw. Of over Yvon Jaspers, die zich gesponsord weet door een groot veevoerbedrijf. Tsja, best een aardige show, dit. Al heb ik van dit seizoen waarschijnlijk veel te weinig gezien om te kunnen stemmen. Gebaseerd op wat ik wel gezien heb, zou ik op 3 à 3,5 sterren komen.

Over de stint en Oss heb ik niets kunnen vinden trouwens, weet iemand in welke aflevering dat zat?

ZAP! schreef:

De meest recente neem ik aan aangezien ik het woensdagmiddag in de herhaling heb gezien.

Toontje schreef:

Als het heel dichtbij je persoonlijke sfeer komt is al het al snel te veel. Begrijpbaar, want ook ik heb situaties meegemaakt waarbij elke grap, maar ook vormen van steunbetuigingen, op een moment van rouw zeer verkeerd aanvoelen. Neemt die weg dat ik zelfs bij zulke momenten simpelweg heb moeten slikken dat mensen verschillend denken en ook compromissen heb moeten accepteren om een brede groep een afscheid te gunnen.

Vanuit dat persoonlijke perspectief is het tamelijk absurd om bepaalde dingen met rust te laten. Als het gaat om een ongeval waar geen directe maatschappelijke discussie uit voortkomt, maar wel ''groots'' wordt gebracht in de vorm van satire, deel ik zeer,zeer voorzichtig het idee om iets met rust te laten.Voor deze ''casus'' gaat dat simpelweg niet op.

Toontje
Terugkijkend op mijn bericht vind ik het op dit moment enkel bizar om te beseffen hoe het daadwerkelijk een paar weken later is geweest dat dit komisch segmentje zich voordoet. Wat je dus zegt is dat jij de grap zeer geslaagd acht en jij van mening bent dat de gedupeerden in deze het maar hebben te accepteren dat hier nu al of überhaupt een drollig poepgeintje van wordt gemaakt wegens een bepaald groter goed wat je hier blijkbaar in aantreft maar tot op heden nog niet helder onder woorden wist te brengen.

Daarbij ook je uitspraken in ogenschouw nemend die je inmiddels hebt geplaatst bij het daadwerkelijk relevante seizoen lijkt de strekking mij duidelijk: dat dit een gruwelijk incident betreft waarbij kinderen betrokken waren en sommigen meerdere verliezen op dezelfde dag konden tellen mag voor de beschouwende buitenstaander allemaal niet deren, zolang er maar wat gelachen kan worden. En smakelijk hebben zitten lache man dat zal je, mogen we naar het schijnt aannemen klaarblijkelijk. Zoals je het de hemel in prijst.

Prima. Gaan we het daar in ieder geval van je lang zal ze leven nooit eens over worden. Ben ik maar gewoon blij met wie ik ben, en moet jij maar gewoon doorgaan te zijn al doende wie of wat jij bent of zijn zou. Op wat voor wijze dan ook waarop jij je bij voorkeur profileert of vorm poogt of wenst te geven aan de bezieling die jouw broze schedel doorgaans behelst. Of zoiets.

avatar van Dorstigjimmyke
Inderdaad wel pijnlijk om grappen te maken over dode kinderen. Zou ik ook zeer pijnlijk vinden als ik dit zie langskomen. Heel zeker omdat het toch over een overheidszender gaat. Maar waar ga je de grens trekken?

Toontje
Mijn eerdere berichten teruglezend merk ik vooral dat ik op dit moment de neiging heb om in herhaling te vallen. Heb alles al zo'n beetje gezegd wat er te zeggen valt in deze. Als iemand dan nog van mening blijft dat dit een leuke en acceptabele grap was, niets aan te doen. Ik hoef volgens mij verder ook voor niemand de ongekende ernst van dit ongeval te benadrukken of nog eens op te sommen.

De grens trek je lijkt mij daar waar onschuldige burgers die op dit moment al genoeg te verduren hebben gekwetst kunnen raken. Ik kan mij heel goed voorstellen dat een direct betrokkene die zoals ik er toevallig even langs zapt het als een extra klap in het gezicht ervaart wanneer er slechts enkele weken later al zo achteloos mee om wordt gesprongen door lieden die duidelijk niets van dergelijke tragiek hebben gevoeld.

Dat is mijn hele punt in deze.

In mijn beleving is het volstrekt respectloos en volkomen vrij van elke vorm van empathie om dit daadwerkelijk tot uitvoer te brengen. Erg treffend vind ik zelf dan ook de illustratie waar men daadwerkelijk in de weer is geweest om zo'n elektrische bakfiets te regelen en er in al die verschillende stadia van voorbereiding niemand is geweest van zullen we dit anders toch maar achterwege laten.

Triest.

En dan te bedenken dat het ook echt maar een paar seconden in beeld komt en het filmpje helemaal niet eens enkel daarop is gefundeerd. Had makkelijk zonder gekund. Wat mij tegen het zere been stuit is dat er geen rekening is gehouden met deze mensen en de mogelijkheid dat zij dit als onplezierig kunnen ervaren, of er is wel rekening mee gehouden maar besloten dat dit geen belang mag hebben.

Wat het is, geen idee. Misschien de arrogantie in illusionaire aanname van onschendbaarheid extra gevoed door de volgende bespottelijke prijs hier in Nederland aan allerhande lutsers uitgereikt voor verscheidene onbeduidende zaken nauwelijks een naam waardig. Wie zal het zeggen.

IJzersterk en haarscherp, meer heb ik er niet over te zeggen.