Mijn Series +

Zondag met Lubach - Seizoen 10 (2019)

Nederland
Talkshow / Komedie

ontwikkeld door Arjen Lubach
met Arjen Lubach

In Zondag met Lubach remixt Arjen Lubach de actualiteit van de week in dertig minuten, laat ondergesneeuwde verhalen smelten en maakt brekend nieuws weer heel. Vaste rubrieken zijn de gesprekken met de tech-expert Salamander Klöpping, uitspraken die we niet meer willen horen en de 'live' verslaggevers. Vanuit Theater Bellevue in Amsterdam: platte inhoud en diepgravende grappen.

1. Vuurwerk
  8. Chinese Webshops
  9. Treinschaamte
  10. Nederlandse Loterijen
avatar van Raspoetin
Hebben de afleveringen van dit seizoen Zondag met Lubach geen titels?

neo
Op Tvmeter staan bij geen enkel seizoen de titels erbij.

avatar van jarno1975
jarno1975 (crew)
neo bij 5 t/m 8 wel.

avatar van DionneDarko
Geweldig seizoen van een fantastisch programma met ballen. Elke aflevering was raak en de humor is van een ontzettend hoge kwaliteit. Super informatief zonder dat je het echt door hebt. Ik kijk dit vaak pas de volgende dag maar het maakt mijn maandagen écht leuk. Enige minpunt is dat het is afgelopen. Tot nu toe het sterkste seizoen.

neo
Ik kan eigenlijk bij elk seizoen wel het zelfde plaatsen, maar ook dit seizoen genoeg briljante ideeën , relatief grappige en gniffelmomenten. Hoogtepunten zijn onder meer de doorgedraaide thema-maanden met een hilarisch vooruitzicht en de heerlijk activistische aandacht voor de tabaksindustrie. Deze laatste niet perse het meest grappige, maar door een combinatie van urgentie, enkele geslaagde grappen aardige vondsten en op zijn minst genietbare momenten, zeer fijn.

Net als in eerdere seizoenen enkele mindere onderwerpen, met eigenlijk alleen ''ouderen & geld'' en de rapvideo als dieptepunten. Het is algemeen bekend dat ouderen hierin een inhaalslag hebben te maken, maar er komt werkelijk geen zinnig, grappig of leuke vondst aan te pas. Ik zou eerlijk gezegd ook niet meteen een scherpe grap kunnen verzinnen, maar het talentvolle schrijversteam kan beter, al zou ik eerder hebben gekozen dit stuk te schrappen. Dat staat nog los van het feit dat ik mij in het stuk over internetbankieren kan vinden, maar als het aankomt op het nut en de waarde van contant geld haast volledig achter de ''achterlopende groep'' sta.

Het is begrijpelijk om de meer jeugdige kijkers deels te binden door een satirische muziekvideo in een genre als rap te koppelen aan een nieuwswaardig onderwerp als de canon van Nederland. Het genre en bijbehorende videoclips vind ik afgrijselijk, de vorm, maar de bijbehorende nieuwswaardige inhoud biedt in dit geval geen interessante tekstuele ideeën. Heel soms, een , Grapperhouse, of dit jaar in zijn live show (het Baudet liedje) vind ik net acceptabel. Ik vrees alleen dat deze voornamelijk uitgekauwde concepten ook in een volgende seizoen weer terugkeren. Ook bij cabaret vind ik dit vaak een enorm zwaktebod, maar niet als vooral de onzinnigheid van teksten en de meer chaotische muzikale ideeën zegevieren. Korte muzikale accenten, vaak na de druk van een knop, werken wel uitstekend in Zondag met Lubach

Deze vermomde journalistiek in combinatie met satire, soms zelfs activistisch, is even sterk als eerdere seizoenen. Vooral dat vermomde spreekt mij nog steeds heel erg aan, mede doordat het ook een grote aanvulling is op de verscheidene, serieus ingesteld nieuwsprogramma's.