ad

Afleveringen: 10

Datum van release: zondag 9 september 2001

• Ziggo Bekijk seizoen 1 via Ziggo

Band of Brothers

Afleveringen Seizoen 1 (2001)

1. 1. Currahee

Easy Company wordt geïntroduceerd in Camp Toccoa in Georgia. Ze staan onder de leiding van Eerste Luitenant Herbert Sobel, een zeer strikte en gedisciplineerde man die zijn compagnie harder en langer traint dan de andere compagniecommandanten. Sobel is niet erg geliefd bij zijn soldaten en officieren. De compagnie wordt verscheept naar Engeland om zich voor te bereiden op D-day. Naarmate de trainingen vorderen, worden de tekortkomingen van Sobel als aanvoerder in het veld steeds duidelijker. Hierdoor beslissen veel van de onderofficieren om hun ontslag in te dienen. Dit wordt gezien als desertie in oorlogstijd, wat hen de doodstraf kan opleveren, maar ze worden allen enkel gedegradeerd. Sobel veroorzaakt ook een conflict met zijn uitvoerend officier Richard Winters, dat harder escaleert dan Sobel had verwacht. Deze gebeurtenissen zorgen ervoor dat Sobel wordt overgeplaatst als leider van een opleidingsschool voor paratroepers.

2. 2. Day of Days

Easy Company landt in Normandië, maar geraakt verspreid over de regio en ver weg van de geplande landingszone. Eerste luitenant Thomas Meehan, de nieuwe commandant van Easy, sneuvelt wanneer zijn vliegtuig wordt getroffen. Winters wordt gedwongen het commando over te nemen. Met een beperkte groep mannen weet Winters een batterij Duitse kannonen in te nemen bij Brécourt, zodat de geallieerden makkelijk kunnen doorstromen vanaf Utah Beach. Hij weet zo het respect van zijn medesoldaten te winnen. De recent tot eerste luitenant gepromoveerde Ronald Speirs wordt geïntroduceerd.

3. 3. Carentan

Easy Company neemt deel aan de Slag om Carentan. Ze lijden zware verliezen. Er doen geruchten de ronde dat luitenant Speirs Duitse krijgsgevangenen zou geëxecuteerd hebben. Soldaat Albert Blithe lijdt zwaar onder de gevolgen van shellshock door de geleverde strijd. Nadat hij tot actie geroepen wordt door Winters, overwint Blithe zijn angsten. Enkele dagen later wordt Blithe neergeschoten door een Duitse sluipschutter tijdens een verkenningspatrouille waarvoor hij zich vrijwillig had aangemeld. Blithe is ernstig verwond en wordt afgevoerd. Blithe stierf uiteindelijk in 1967.

4. 4. Replacements

Easy krijgt te maken met vele vervangingen. De nieuwe soldaten worden moeilijk aanvaard door degenen die in Normandië hebben gevochten. De compagnie landt in Nederland, waar ze zal deelnemen aan Operatie Market Garden. Ze weten Eindhoven te bevrijden. Tijdens de slag om Nuenen integreren de nieuwkomers zich met de compagnie, die zich echter moet terugtrekken. De commandant van de nieuwkomers, sergeant Denver Randleman, wordt afgesneden van zijn eenheid en is gedwongen zich te verschuilen in een schuur tot de volgende ochtend, met de hulp van enkele Nederlandse bewoners.

5. 5. Crossroads

Winters heeft de opdracht om een verslag te schrijven over de uitdaging tijdens een onverwachte tegenstand van Duitse kant. Winters heeft gewetenswroeging na het doodschieten van een zeer jonge SS-soldaat. Operatie Pegasus wordt beschreven. Easy wordt opgeroepen om te gaan vechten in Bastenaken tijdens de Slag om de Ardennen. Winters wordt benoemd tot bataljonscommandant.

6. 6. Bastogne

Easy ervaart de Slag om de Ardennen en heeft bevel stand te houden vlakbij Bastenaken. Munitie, medische voorzieningen en voedsel zijn zeer schaars. Soldaat Eugene Roe probeert zijn kameraden bij te staan waar hij kan en verzamelt zoveel mogelijk medisch materiaal. Hij geraakt bevriend met een Belgische verpleegster, die later wordt gedood tijdens een Duits bombardement.

7. 7. The Breaking Point

Easy levert strijd bij het plaatsje Foy, waar ze zware verliezen lijden. Eerste luitenant Norman Dike blijkt onbekwaam om de compagnie te leiden. Dike wordt tijdens een vastgelopen aanval afgelost door Speirs. Eerste sergeant Carwood Lipton probeert de moraal bij de manschappen hoog te houden tijdens het beleg van Foy, waarvoor hij later gepromoveerd wordt tot tweede luitenant.

8. 8. The Last Patrol

Easy voert een gevaarlijke opdracht uit in Haguenau. Er werd hen opgedragen de rivier over te steken en krijgsgevangenen te maken om informatie te verkrijgen over eventuele Duitse acties. Soldaat Webster keert terug uit het hospitaal na gewond te zijn geraakt tijdens de campagne in Nederland. Samen met vervangend tweede luitenant Jones probeert hij te (her)integreren bij de manschappen. Hun ervaringen tijdens de Ardennen hebben hen echter vermoeid en Webster wordt niet echt meer aanvaard, aangezien hij nooit het hospitaal eerder probeerde te verlaten, zoals andere soldaten wel gedaan hebben. Winters wordt bevorderd tot majoor, Lipton ontvangt zijn commissie als tweede luitenant en Jones wordt bevorderd tot eerste luitenant.

9. 9. Why We Fight

Luitenant Lewis Nixon probeert zijn favoriete merk whiskey te vinden waar hij maar kan, wanneer Easy Duitsland in trekt. Enkele manschappen stuiten bij een verkenning in Beieren op een concentratiekamp bij Landsberg. Ze bevrijden de gevangenen als blijkt dat de bewakers het kamp verlaten hebben. Het aanzicht van de slachtoffers laat vele soldaten geschokt en gedegouteerd achter.

10. 10. Points

De compagnie ontdekt het Adelaarsnest in Berchtesgaden en het huis van Hermann Göring. Het bataljon trekt naar Oostenrijk waar het einde van de oorlog in Europa wordt aangekondigd. Terwijl de soldaten die voldoende punten hebben verzameld tijdens hun campagnes mogen afzwaaien, blijft de rest van de compagnie achter tot het einde van de Pacifische Oorlog wordt verklaard. Sommigen beslissen te gaan vechten tegen het Japanse Keizerrijk.

avatar van Esteban

Esteban

Er zijn vast niet veel mensen die Band of Brothers willen zien en dat nog niet gedaan hebben, maar voor de uitzonderingen: Vanaf maandag elke dag op EEN te zien.

avatar van Lebarron

Lebarron

Band of Brothers is de beste serie over WOII punt. Je volgt de belevenissen van de Easy-Compagnie van de Airborne Paratroopers vanaf het moment dat ze getraind worden tot de verovering van het Adelaarsnest waar Hitler zich schuil hield. De casting is top. Damian Lewis dient als ankerpunt in de rol van Dick Winters, de leider van Easycompagnie. Verder zijn er goede rollen van o.a. Scott Grimes, Neal McDonough en ook Donnie Wahlberg die hier aantoont dat hij een veel betere acteur dan broertje Marky Mark is.

avatar van Thomas83

Thomas83

Maar weer eens gekeken laatst, om een goede vergelijking met The Pacific te kunnen maken. Blijft een fantastische miniserie. De schrijvers hebben duidelijk groot respect en bewondering voor de mannen van Easy Company, maar de toon van de serie is slechts mild sentimenteel en nooit patriottistisch. Men weet wanneer men stil moet zijn in plaats van de muziek te laten aanzwellen.

Het blijft wel de hele serie ploeteren om te onthouden wie wie is. Dat ze allemaal altijd in uniform zijn helpt daarbij niet echt. Veel blijven individueel wel hangen (Winters, Nixon, Guarnere, Perconte, Compton, Randleman, Luz, Malarkey, Lipton, Toye, Popeye, Liebgott, Speirs, Welsh) omdat ze stuk zoveel karakter hebben en er is sommige gevallen wijselijk ook een aflevering vooral door de ogen van een specifiek personage wordt bekeken, maar in iedere scène altijd precies aanwijzen wie wie is zou ik nog steeds niet kunnen.

Er is ook erg veel aandacht voor de camaraderie en het onderlinge gekloot (ook de rivaliteit met First Company), waardoor je ze allemaal ook echt leuk gaat vinden. We volgen een aantal van hen vanaf het trainingskamp in Toccoa, en vooral na Bastenaken voelen de gezichten van het eerste uur echt als de oude rotten. Het is daarbij ook een grote troef van de serie dat je op Winters en Nixon na nooit het idee hebt dat iedereen het wel zal overleven, tenzij je het boek hebt gelezen.

Op een of andere manier is Currahee de minst gewaardeerde aflevering op IMDB, maar voor mij is het een van mijn favorieten. De aflevering bouwt dat groepsgevoel gelijk goed op, en er is ook een uitstekende antagonist in de vorm van Sobel. Winters is een fantastische protagonist en weet je met Nixon al direct in de eerste scène voor je te winnen.

Een andere favoriet is Day of Days, de invasieaflevering. De special effects zijn inmiddels wel echt gedateerd, maar dat doet niet zo heel veel aan de ervaring af. Het gevoel van spanning en avontuur is in deze aflevering misschien nog wel op zijn hoogst. Dat avontuurlijke miste ik echt in The Pacific (en het zou ook misplaatst zijn geweest).

Als in Day of Days het avontuur centraal staat dan is het in Carentan vooral de angst. De eerste echt brute aflevering, ook al vind ik het een van de mindere. De verhaallijn van Blithe zit wel echt op het randje, ook omdat hij een nieuw gezicht is en niet al te sterk wordt vertolkt.

Replacements is alleen al de moeite waard omdat het om Operatie Market Garden draait. Desondanks is deze aflevering niet zo enorm veel beter dan de vorige. Idem voor Crossroads. Het niveau ligt niet in iedere aflevering zo hoog als in mijn herinnering. Er zijn er toch wel een paar die er echt duidelijk bovenuit steken.

Een van die afleveringen is uiteraard Bastogne, het eerste deel van het tweeluik dat zich focust op de Slag om de Ardennen. De bruutheid van Carentan is niets in vergelijking met zich allemaal in Bastenaken afspeelt, maar wat de aflevering vooral zo bijzonder maakt zijn het schrijfwerk en de ongelofelijke sfeer.

Een gouden zet om Doc Roe hier te volgen, pendelend tussen schuttersputten in dat apart geïmproviseerde wereldje van een besneeuwd en belegerd Bastenaken. Niemand had de ontberingen en zware verliezen van Easy Company zo duidelijk kunnen maken. De aflevering bevat ook vrij weinig takes volgens mij, en weinig actie.

Het is vooral een prachtig gevoelige en haast poëtische aflevering, waarin de vindingrijkheid en veerkracht van sommige mannen onder die extreem barre omstandigheden weten te ontroeren. Beeldschoon surreële momentjes ook, zoals de zingende Duitsers op kerstavond.

The Breaking Point is nog grimmiger (en met de eerste echt bekende gezichten die sneuvelen), maar kan kwalitatief niet tippen aan Bastogne. Desalniettemin een ijzersterke aflevering vol hoogtepunten. De verwondingen van Toye, Guarnere, de onverwachte dood van Muck en Penkala, Speirs die midden in een gevecht het commando van Dike overneemt, Lipton die het moraal hoog probeert te houden, die scène in het klooster met het koortje op het einde, echt een aflevering die veel te bieden heeft.

The Last Patrol is dan beduidend minder. De hele aflevering is een ietwat geforceerde poging te laten zien hoezeer iedereen is veranderd door Bastenaken. Iedereen is zo vijandig. Lt. Jones is ook niet zo boeiend als een nieuw gezicht. Wel weer een fraai staaltje leiderschap van Winters als hij zijn mannen lekker laat uitslapen in plaats van op een zinloze missie te sturen.

Why We Fight is monumentaal. Niet zozeer vanwege de vondst van het concentratiekamp dat centraal staat, maar vooral om de manier waarop het verteld wordt. Het is allemaal extra aangrijpend omdat de mannen van Easy Company voor die ontdekking relatief ontspannen zijn en meer grappen maken dan ooit, maar intussen ook het idee hebben voor niets te hebben gevochten.

De aflevering voelt ook nooit manipulatief. Beelden als van de ellenlange rijen marcherende soldaten die zich hebben overgegeven, de arme burgers en de Fransen die krijgsgevangen executeren maken ook erg veel indruk.

Points is effectief als een melancholische en wat vervreemdende afsluiter. Niet de beste aflevering van het stel, maar een waardig einde van de serie. Nog altijd veel momenten die indruk maken, zoals de Amerikaanse en Duitse soldaten die nu vriendelijk met elkaar kunnen omgaan, de ontmoeting met de Duitse kolonel en de speech van de generaal aan zijn mannen.

De serie eindigt op een sterke noot met de onthulling van de namen achter de gezichten van de geïnterviewde veteranen. Iedere keer raakt het me weer als Winters het even te kwaad krijgt op het einde. Die 4.5* mag wel blijven staan. Weliswaar steken Currahee, Day of Days, Bastogne, The Breaking Point en Why We Fight boven de rest uit, de overige afleveringen zijn over het algemeen ook gewoon goed.

avatar van Makavelii666

Makavelii666

Waarom staat band of brothers niet in de serie top 100. En chernobyl?

avatar van ZZ TOP

ZZ TOP

starwars321 schreef:

Waarom staat band of brothers niet in de serie top 100. En chernobyl?

Waarschijnlijk omdat het een miniserie is. En daar hebben ze volgens mij tijdens de samenvoeging niet echt over nagedacht.