• 8.985.908 stemmen

Derrick - Seizoen 1 (1974)

Show titel: Derrick

Ontwikkeld door: Herbert Reinecker

Met: Horst Tappert, Fritz Wepper en Willy Schäfer

Oorsprong: Duitsland / West-Duitsland

Datum van release: zondag 20 oktober 1974

Eerst uitgezonden op: ZDF (Duitsland)

Plot Derrick

Derrick is een Duitse misdaadserie waarin Stephan Derrick, hoofdinspecteur bij de Münchense Kriminalpolizei (recherche), samen met zijn assistent Harry Klein moorden oplost. Vaak spelen de moorden zich af in rijke milieus.

Afleveringen Seizoen 1 (1974)

1. 1. Waldweg

20 oktober 1974 (43 minuten)

Ellen Theiss ontdekt na een bezoek aan de bioscoop dat haar fiets een lekke band heeft. Zonder aarzeling neemt ze een binnendoor-weg door een donker bos. Hier ontmoet ze haar moordenaar. Hij lokt haar in zijn huis door haar band op te pompen, maar ze wordt uiteindelijk gedood.

2. 2. Johanna

3 november 1974 (43 minuten)

In een vakantiewoning is Martha Balke vermoord. Haar man Alfred, die door de erfenis een rijk man is geworden, is de hoofdverdachte. Nu kan hij ongestoord met zijn vriendin verder leven. Derrick verdenkt hem maar mist bewijzen.

3. 3. Stiftungsfest

11 december 1974 (43 minuten)

Een zangkoor viert haar 75ste verjaardag in een hotel. Men zingt en drinkt een drankje en mensen zijn uitgelaten tijdens dit feest. Vooral uitgelaten door zang en alcohol is Augustus Bark, die eindelijk een dansje durft te wagen met de sexy Irene Eppler.

avatar van Petey_mm

Petey_mm

Vlak nadat ik me hier op TvMeter had ingeschreven, ben ik maar meteen de allerbeste tv-tunes van vroeger, zowel van binnen- als buitenland, gaan downloaden. Het meeste ervan lag nog vers in mijn geheugen, maar ook muziek van series die ik al lang en breed weer vergeten was. Veel troep, maar ook erg mooie muziek: Knight Rider, North and South, Shaka Zulu, De Fabriek en de begintune van deze serie, Derrick. Spannende muziek met een ironisch walsdeuntje. De beste krimiserie ooit, camp inmiddels (die joekel van een bril!). Het SS-verleden van Horst Tappert neem ik dan maar voor lief. "Harry, hol schon mal den Wagen."

avatar van Foxhollywood

Foxhollywood

Vroeger heel veel van Derrick gezien op de duitse tv, Net als Der Kommissar en Tatort. Dat waren wel de top krimis in die tijd.

avatar van Dievegge

Dievegge

Van Scandinavië tot in India keek men vroeger massaal naar Duitse krimi’s. Uitschieter was deze reeks over Kriminaloberinspektor Stephan Derrick. Alleen al de namen van de acteurs zijn legendarisch: Horst Tappert und Fritz Wepper! In de eerste afleveringen droeg de Duitse speurhond nog geen Rolex of bril, en z’n haar was nog donkergrijs. Met z’n uitpuilende ogen leek hij bij de verdachte naar binnen te kijken. Z’n trouwe helper Harry Klein had een wat vlottere stijl, droeg vaak geen das. Sommige acteurs kwamen in verschillende afleveringen terug. Helga Anders speelde zevenmaal iemand anders.

Naar het voorbeeld van Columbo wordt de moord getoond in het begin van de aflevering; het zijn dus geen whodunits. Daarna ontvouwt zich een kat-en-muisspel tussen Derrick en de dader, met de nadruk op psychologie en dialogen. Het speelt zich af in en rond München. De climax kan een actiescène zijn, of een hinderlaag om een volgende moord te voorkomen.

De stijl was tijdgebonden. Camerabewegingen waren niet altijd stabiel. Typisch was het plots inzoomen op een gezicht of een belangrijk voorwerp. De interieurs hadden bloemetjesbehang en bakelieten telefoons. Soms kwam er een streepje bloot in voor, binnen de grenzen van wat toen op TV mocht. Het kenwijsje van Les Humphries begint spannend, om plots over te schakelen op een trager tempo. Recente rockliedjes van Alvin Stardust en Neil Diamond zaten erin verwerkt: ganz moderne Musik! De beste afleveringen komen later, maar het basisrecept is er.