Mijn Series +

L'Amica Geniale - Seizoen 1 (2018)

Alternatieve titels: My Brilliant Friend | De Geniale Vriendin

Italiƫ / Verenigde Staten

ontwikkeld door Saverio Costanzo
met Valentina Acca, Antonio Buonanno en Gennaro Canonico

Elena Greco is een vrouw van in de zestig. Ze woont in een huis vol boeken. Op een avond krijgt ze een verontrustend telefoontje: haar vriendin Lila Cerullo, met wie ze al heel haar leven een nauwe band heeft, is spoorloos verdwenen. Ze heeft al twee maanden niets van zich laten horen. Elena besluit erover te schrijven. Ze vertelt het verhaal van haar vriendschap met Lina. We keren teug in de tijd. Elena is een blond, braaf en wat verlegen schoolmeisje. Lila is donker, avontuurlijk en rebels. Lila neemt Elena op sleeptouw en de twee worden hartsvriendinnen. Ze stellen elkaar op de proef en verleggen samen grenzen.

1. Le Bambole
  7. I Fidanzati
  8. La Promessa
Wel iets voor mijn.

avatar van Dorstigjimmyke
Volgens mij begint dit vandaag op Canvas. Ik ga het een kans geven ondanks dat ik drama meestal niets vind.

avatar van Pinguin#13
Ik heb de boeken niet gelezen, maar nu dus de eerste twee afleveringen gezien.
Wat een parel. De styling (vind ik altijd heel belangrijk bij historische films, series) zit net goed. Aan de cleane kant, maar niet té clean. Het decor is vrij abstract, een geïsoleerde wijk die sterk verwijst naar het Italiaanse neo-realisme. Wat verstikkend claustrofobisch bij momenten (opgesloten als de hoofdfiguren zijn in hun buurt), maar ook met mooie schaduwen zodat De Chirico continu om de hoek loert.

Maar de twee jonge hoofdactrices zuigen je continu aan het scherm. Wat een sterke acteerprestaties en wat een casting, zeg! Blijkbaar is de hoofdvertelster in he boek eerder plomp en lelijk, de slimme Lila, bleek en beeldschoon.
Hier is de hoofdvertelster bleek en heel mooi. Met weemoedige blauwe ogen straalt ze een constante tristesse uit. Daartegenover werd de kleinere, donkere Lila gecast. Ook heel mooi, met vlammende donkergroene ogen, die alle aandacht opeist. Zij is altijd de focus in de actie en in het beeld. Bijzonder knap gedaan. En redelijk onweerstaanbaar. Topper. Nu al.

Prima serie gelukkig komt seizoen twee eraan er waren te veel losse eindjes. L'amica geniale - Season 2 - IMDb

avatar van Vinck
Zeer mooie reeks die het vooral moet hebben van de prachtige beelden en heerlijk nostalgische stijl. Qua setting klopt alles gewoon en ook het acteerwerk is solide. Lila is bijwijlen extreem irritant maar je begrijpt natuurlijk meestal waarom, en de apathische uitdrukking op Elena's gezicht begint op de duur ook te vervelen, maar wederom: hoort bij het personage. Het is allemaal goed genoeg gebracht om de kleine ergernissen aan de kant te schuiven. Benieuwd naar het vervolg!

avatar van Groenen Limonade
Impressionante!

Er komen hier dus in totaal 4 seizoenen van dus totaal 32 afleveringen van deze werkelijk geniale serie...

avatar van Pinguin#13
En… gelukkig blijft het ijzersterk. Het duurde wel even voor de nieuwe tienermeisjes de jongere versies konden innemen, maar gek genoeg gebeurt er iets raars. De bedeesde, ultraverlegen, wat saaie Elena groeit langzaam uit tot een personage waar je toch van gaat houden. Op haar manier wordt zij stilaan sterker, genialer zonder daarom echt haar vriendin Lila te imiteren. Dat was mooi om te zien. Ook prettig: het feit dat ook een poëtische, alternatieve ziel best een hypocriete smeerlap kan zijn. Het einde was dan weliswaar wat te voorspelbaar (en dat vond ik jammer), maar van zo'n mooi serie valt bijna niks af te dingen. En last but not least: twee prachtige, sterke vrouwen, die zich emanciperen in het bijna ultra-machistische Italië.

avatar van Decec
Top serie!
Uitstekend achtergrond geluid/muziek...
Perfect verhaal...
Ben benieuwd voor vervolg deel 2...

avatar van MikeyV
Wat een top serie. Mooie rustige opbouw, prachtige beelden en hoofdpersonen waar je je bij betrokken voelt. Pareltje.