Mijn Series +

Drama / Thriller
Miniserie, 176 minuten

ontwikkeld door David Wolstencroft
met David Tennant, Toby Kebbell en Gus Barry

De getalenteerde advocaat Will Burton staat er om bekend nooit een zaak te verliezen, omdat hij de kunst beheerst om via kleine achterpoortjes criminelen hun straf te laten ontlopen. Maar wanneer Burton akkoord is om de beruchte moordverdachte Liam Foyle te verdedigen, heeft hij zware twijfels over zijn onschuld. Na het bewijsmateriaal onderzocht te hebben, vindt hij een lacune in de wet en Foyle wordt vrijgesproken op een vormfout. Maar het lijkt alsof deze zaak Burton blijft achtervolgen. Omdat hij bij Burton een zekere minachting voelt tegenover hem, begint Foyle de vrouw van Burton en diens jonge zoon te stalken. Wanneer Burton kort nadien aankomt bij hun vakantiewoning doet hij een verschrikkelijke ontdekking.

1. Aflevering 1
  2. Aflevering 2
  3. Aflevering 3
avatar van Donkerwoud
Nog even snel erdoorheen gejast voordat deze miniserie van netflix werd gehaald. Op zich ben ik altijd wel te porren voor een juridisch drama rond een moreel ambigue uitdrager van het recht. In 'The Escape Artist' (2013) is Will Burton (David Tennant) een gladde topadvocaat die is gespecialiseerd in het onderuithalen van strafzaken door te wijzen op vormfouten of door ooggetuigen in diskrediet te brengen. Zand in de raderen als overwinningsstrategie. Een combinatie van branie, geen scrupules hebben en torenhoge ambitie heeft van Burton de absolute nummer één van zijn firma gemaakt. Totdat de advocaat op een dag geconfronteerd wordt met zijn eigen morele kompas, wanneer hij de strafzaak krijgt toegewezen van seriemoordenaar Liam Foyle (Toby Kebbell). Het bewijsmateriaal lijkt een 'smoking gun' van jewelste in hoe pornografisch internetmateriaal en zoektermen op Foyle's harde schijf wel erg veel gelijkenissen vertonen met de moordzaken waar hij voor wordt verdacht. Maar Burton neemt de verdediging toch aan.

Het aardige aan 'The Escape Artist' (2013) is dat 't je als kijker in de positie plaatst dat je hoopt dat die gelikte haaibaai het voor elkaar speelt om zelfs een seriemoordenaar vrij te pleiten. Zoals de overwinningsadvocaat opeens een sympathieke underdog wordt omdat hij in deze zaak onmogelijke kaarten krijgt toegespeeld. Tegelijkertijd een heerlijke spanning tussen advocaat/verdachte omdat de twee dan wel binnen het rechtssysteem aan dezelfde kant staan, maar moreel bestaat er een wereld van verschil tussen een braaf mens en een moordlustig roofdier. Zo'n strafzaak waar alles van afhangt voor beide partijen lijkt me meer dan genoeg materiaal bieden voor een drieluik. Maar 'The Escape Artist' (2013) gooit aan 't einde van de eerste aflevering alle subtiliteit overboord voor een nogal vergezochte wending. Erger nog is dat die wending op een wel erg karikaturale manier de mate van invloed suggereert die een verdachte zelf heeft op de rechtsgang. Van het platte niveau dat rechtsspraak fundamenteel onrechtvaardig is omdat ook extreem nare mensen rechtsbescherming genieten.

Gelukkig ben ik niet van netflix afhankelijk. Kon de miniserie zo van mijn harde schijf verwijderen. En zo gaat het met vele series, miniseries of films die ik de moeite niet waard vind om te bewaren.