Fans van een geliefd intellectueel eigendom tevreden houden is knap lastig. Wanneer er nieuwe content van wordt uitgebracht, in welke vorm dan ook, komt dat automatisch onder een vergrootglas te liggen. Zeker wanneer je kijkt naar een franchise die zo populair is als The Lord of the Rings.
Sterker nog, dat is precies waar we het hier over gaan hebben. Twee jaar geleden verscheen het eerste deel van de Amazon-serie The Lord of the Rings: The Rings of Power. De show baseert zich goeddeels op de aanhangsels van de epische romantrilogie van professor J.R.R. Tolkien, waarin hij de achtergronden van zijn saga uit de doeken deed. Met een budget van meer dan een miljard dollar voor de vijf geplande seizoenen, werd dit de duurste televisieproject ooit gemaakt.
Critici prezen de show en vonden dat Middle-earth ook op het kleine scherm geheel tot leven kwam. Veel lof ging uit naar de visuele effecten, production design en de cast. Volgens Rotten Tomatoes gaf 83% van de journalisten een positief oordeel, die samen tot een 8,0/10 als rapportcijfer uitkwamen. Dat maakte het contrast met de kijkers des te groter. Slechts 38% van het publiek beoordeelde de serie met een voldoende; hun gemiddelde waardering liep slechts op tot een 2,4/5.
Het ritme, de scripts, het acteerwerk, de visuele effecten en de mate waarin werd afgeweken van Tolkiens verhalen. Bovendien was lang niet iedereen het eens met de culturele diversiteit van de cast, die niet met de visie van de oorspronkelijke auteur overeen zou komen; die gaf echter over het algemeen minimale fysieke omschrijvingen van zijn personages en volkeren, waardoor de casting niet per se haaks op de basis van de show zou staan.
Volgens James Hibberd van The Hollywood Reporter was er sprake van review bombing en gingen vele recensies meer uit naar politieke kwesties rondom de serie dan de kwaliteit ervan. Toch had het merendeel grote problemen met de inhoud en storytelling van The Lord of the Rings: The Rings of Power. Echter, zo redeneerde Hibberd, zou de show kritische kijkers voor zich kunnen winnen met het aanhoudende hoge niveau.
De Tweede Ronde
Afgelopen week ging het tweede seizoen in première. Op donderdag 29 augustus werden de eerste drie afleveringen online gezet. Natuurlijk hebben we nog vijf afleveringen te gaan, maar om alvast de balans op te maken; het publiek reageert tot nu toe een stuk positiever. Volgens The Hollywood Reporter zijn de responses tot nu toe nog steeds gemengd in plaats van laaiend enthousiast, maar er is een verbetering zichtbaar.
86% van de critici is enthousiast over de eerste drie episodes, hoewel het gemiddelde rapportcijfer iets lager ligt: dat staat tot nu toe op een 7,45/10. Het publiek, echter, komt voorlopig met 60% aan positieve beoordelingen op een ruime voldoende uit. Zij geven op dit moment een gemiddelde waardering van 3,2/5. Hoe zullen die waarderingen er begin oktober uitzien, zodra het seizoen ten einde komt?
The Lord of the Rings: The Rings of Power
De serie speelt zich duizenden jaren af voor de epische trilogie waarin Frodo de queeste aangaat om de Ene Ring te vernietigen. Sterker nog, de serie vertelt het verhaal van hoe de Ringen van Macht voor de drie Vrije Volkeren werden gesmeed. De vorsten van Elven, Dwergen en Mensen aan wie ze werden geschonken hadden geen idee dat hun geschenken een list waren van Sauron, de Duistere Heer van Mordor, die heel Middle-earth aan zijn schaduw wilde onderwerpen.
Kijk jij al reikhalzend uit naar de rest van het seizoen of ben je juist niet te spreken over de show – of iets daar tussenin? Laat het ons weten in de comments! Wil je alvast weten wat je te wachten staat, bekijk dan de trailer voor de tweede reeks van The Lord of the Rings: The Rings of Power hieronder.
Bovendien was lang niet iedereen het eens met de culturele diversiteit van de cast, die niet met de visie van de oorspronkelijke auteur overeen zou komen.
Toch best wel triest als je het niet eens bent met de “culturele diversiteit” van de acteurs die in de rol kruipen van orcs, dwergen, elfen en……(tromgeroffel) MENSEN! Want laten we eerlijk wezen: met “culturele diversiteit” wordt gewoon huidskleur bedoeld en blijkbaar zijn sommigen het daar “niet mee eens”.
Dit is overigens een van de weinige series die ik nog volg. Ik vind het prachtig gemaakt, hoewel het soms ook wel wat te traag en overdramatisch is, vooral die elfen vind ik wel wat irritant met hun zweverige gedoe. Uiteraard moet de echte actie nog komen en heb goede hoop dat dit seizoen nog wel wat spannender gaat worden.
Ik kan er persoonlijk niet over oordelen. Toch snap ik wel dat een munt twee kanten heeft. Maak je de serie te wit, dan worden de makers van racisme beschuldigd. Kiezen ze voor een diverse cast, dan zijn ze weer te woke.
Shows als deze en The Acolyte worden er dikwijls van beschuldigd een bepaalde agenda naar voren te schuiven. In dat laatste geval klopt dat waarschijnlijk ook wel - ik druk me wederom voorzichtig uit, omdat ik ook die serie (nog) niet heb bekeken. Maar bij dat project heb ik wel veer meer het idee dat diversiteit boven een goed verhaal staat voor de makers. Die indruk krijg ik hier een stuk minder, maar toch trekt het me totaal niet.
Toch best wel triest als je het niet eens bent met de “culturele diversiteit” van de acteurs die in de rol kruipen van orcs, dwergen, elfen en……(tromgeroffel) MENSEN!
Ook zo triest om mensen voor elfenrollen te casten.
Ik moet inmiddels wel een recap kijken, alvorens S02 aan te zwengelen. Ik weet best nog het een en ander, maar er is een hoop weggezakt in 2 jaar tijd.
Persoonlijk denk ik dag de diversiteit van de casting beter ingezet had kunnen worden. Je hebt nu afgezonderde groepen mensen die nagenoeg geen connectie hebben met de rest van de wereld, maar wel de diversiteit hebben van downtown New York. Ze hadden the Southlands bijvoorbeeld kunnen casten op het midden oosten, Numenor op Azië etc. Je hebt dan een meer geloofwaardige diversiteit met homogene bevolkingsgroepen.
De link met Tolkien's boeken heb ik al opgegeven. Het enige wat ze gebruikt lijken te hebben zijn wat namen.
Zelf vind ik dat de serie een doodzonde heeft begaan in de wereld van entertainment: het is saai en verwarrend. Ik denk dat als het een originele serie was geweest zonder de IP van LOTR, dat deze compleet in de vergetelheid was geraakt.
Ik denk dat als het een originele serie was geweest zonder de IP van LOTR, dat deze compleet in de vergetelheid was geraakt.
Je hebt goeie punten, alleen met deze laatste ben ik het niet volledig eens. Als deze serie geen onderdeel was van Tolkiens intellectuele eigendom, dan was die waarschijnlijk niet eens in productie gegaan.
Reacties (9)