Netflix gaat vanaf vandaag een hele stapel goedbeoordeelde Arabische films toevoegen aan het aanbod. De 44 films uit verschillende Arabische landen zijn onder meer van regisseurs als Youssef Chahine en Nadine Labaki en zijn volgens Netflix bedoeld om "het publiek met elkaar te verbinden."
Netflix beschikt natuurlijk al over een uitgebreid aanbod van films over de hele wereld, maar binnenkort gaat de dienst nog verder uitbreiden. Vanaf donderdag worden er namelijk een grote hoeveelheid Arabische titels aan de catalogus toegevoegd. Het gaat hier om 44 titels verspreid over negen verschillende landen. Met de films, uit onder meer Koeweit, Egypte, Marokko, Algerije en Libanon, wil Netflix haar gevarieerde publiek nog meer met elkaar verbinden. “We willen dat meer mensen over de hele wereld toegang hebben tot geweldige verhalen en de kans krijgen om deze levens op het scherm te zien," zo schrijft Nuha El Tayeb, contentchef van Netflix in een persbericht. "Ook zijn we van mening dat geweldige verhalen overal vandaan komen en overal naartoe kunnen reizen, ongeacht de afstand of de gesproken taal," besluit ze.
Verschillende films
Van de hele selectie van 44 titels zijn er inmiddels vier aangekondigd die vandaag op de Nederlandse versie van Netflix zullen verschijnen. Het gaat hier vooralsnog alleen om titels van de Egypisch regisseur Yousseff Chanine, die al vanaf 1950 actief was in de filmwereld. Films van zijn hand die op de dienst moeten verschijnen zijn Siraa Fil-Wadi over de passiemoord van een grootgrondbezitter op zijn medewerker en Hadduta Misrija, waarin een man die een hartoperatie ondergaat zijn hele leven aan zich voorbij ziet flitsen. Ook Al-Mohageruit 1994 en Awdat al Ibn al Dal uit 1976 moeten vandaag aan de dienst worden toegevoegd.
Films uit Verweggistan worden je door de strot geramd om te verbinden, niet om hun kwaliteit. Doet denken aan een quotum voor diversiteit op werkvloer. Of je als sollicitant capabel bent doet er niet toe, zolang je maar de juiste kleur hebt.
Als ze daar betere films zouden maken, dan zouden we die hier vanzelf tof vinden. We kijken toch ook die overthetop Bollywood actiefilms? Of wat dacht je van Parasite, de met Oscars overladen productie uit Zuid-Korea?
Films uit Verweggistan worden je door de strot geramd om te verbinden, niet om hun kwaliteit. Doet denken aan een quotum voor diversiteit op werkvloer. Of je als sollicitant capabel bent doet er niet toe, zolang je maar de juiste kleur hebt.
Als ze daar betere films zouden maken, dan zouden we die hier vanzelf tof vinden. We kijken toch ook die overthetop Bollywood actiefilms? Of wat dacht je van Parasite, de met Oscars overladen productie uit Zuid-Korea?
Ik kan me hier redelijk in vinden, maar als je vervolgens Parasite als voorbeeld noemt, ben je me wel kwijt.
Allé de censuur is hier ook weer zegevierend...Wat moeten wij slechte Arabische films door onze strot geramd krijgen...als ze degelijke films maken zullen we ze wel tegenkomen, kwaliteit in van geen belang, als het maar de multikul aandikt. Zoals Captain Pervert reeds gemeld heeft...maar ik moet mn kritische bek blijkbaar houden...je moet het eens zijn met de opgedrongen diversiteit en multikul...not!
Stelletje kinderen. Er staat toch ook genoeg westerse troep op. Je hoeft het niet te kijken hè. Zullen vast mensen zijn die het leuk vinden, of het interessant vinden om eens wat anders te zien, nou good for them!
De twee regisseurs die in het artikel als voorbeeld worden genoemd hebben hier op Moviemeter positieve beoordelingen voor hun films. Als mensen ervan uitgaan dat het shitfilms zijn, alleen omdat ze Arabisch zijn, zegt dat vooral iets over hun.
Je top 6 bevat films uit 6 verschillende landen, maar je wordt misselijk van een diverse selectie?
Het gaat om de manier waarop. De user waar je nu op reageert, vindt die films goed om hun kwaliteit, niet omdat ze divers of inclusief of (vul hier een ander postmodern modewoord in) zijn.
Het gaat om de manier waarop. De user waar je nu op reageert, vindt die films goed om hun kwaliteit, niet omdat ze divers of inclusief of (vul hier een ander postmodern modewoord in) zijn.
Wat kan jou het nou schelen met welke boodschap die marketeers van Netflix komen? Wees dan boos op de marketingafdelingen van grote bedrijven, die waaien met alle winden mee. Werd je ook zo pissig toen Axe die reclame had met die vrouwenmagnetendeodorant? Of van Weber barbecues voor échte mannen?
Niemand duwt je iets door de strot, er is enkel een diverser aanbod wat door Netflix van een korte boodschap wordt voorzien.
Reacties (12)