Siraa Fil-Wadi (1954)

Alternatieve titels: The Blazing Sun | Struggle in the Valley | Sira` Fi al-Wadi | صراع في الوادي

Egypte
Drama / Romantiek

geregisseerd door Youssef Chahine
met Omar Sharif, Faten Hamama en Zaki Rostom

Ahmed is de zoon van een opzichter die voor een rijke pasja, Taher, werkt. De grootgrondbezitter heeft de studiekosten van Ahmed betaald en hij voelt zich bedrogen als landbouwingenieur Ahmed zijn kennis gebruikt om de oogst van arme boeren te verbeteren. Als hij erachter komt dat Ahmed verliefd is en afspreekt met zijn dochter Amal bedenkt hij een complot, waarbij hij zowel zijn zakenpartner uit de weg kan ruimen alsook Ahmeds vader deze moord in de schoenen kan schuiven. Hierdoor moet Ahmed noodgedwongen vluchten naar de woestijn en de relatie met Amal verbreken.

avatar van beavis
Mooi geschoten film die uiteraard/terecht goed gebruik maakt van indrukwekkende Egyptische tempel-ruïnes en de fotogeniekheid van het koppel Faten Hamama en "Omar el Cherif". Als ik het goed heb ontmoeten ze elkaar in deze film en waren ze het volgende jaar getrouwd. In het kader van het overleiden van Hamama eerder dit jaar, stond ze onlangs in de spotlight op het Cinema Arabe festival. Maar dit was slechts met twee films, dus ik ben nog even opzoek gegaan naar méér. Als dé superster van de Egyptische cinema heeft ze gelukkig ook veel meer in de aanbieding!

Maar goed, de film, het is een lekker dik aangezet melodrama dat zich afspeelt tegen een gemeen spel van een super-rijke en super-slechte landheer die de suikerriet markt wil controleren en het gewone volk daarvoor ook graag misbruikt. Vrij moeilijk om zoiets te laten mislukken eigenlijk, zeker voor iemand als Chahine die geïnspireerd door Hollywood een duidelijk gevoel had voor cinematische flair. Maar wat me altijd een beetje tegenstaat in dit soort werk, is de sterk vrouwonvriendelijke cultuur. Zelfs als deze juist het onderwerp is van kritiek, zoals het geval was met meerdere films op het Cinema Arabe festival (waaronder een andere Hamama klassieker Doa al Karawan (1959) maar ook nog in het heel recente Irakese Samt al Rai (2014)). Al moet ik zeggen dat het in een samuraifilm die ik recent zag (Hakuôki (1959)) misschien nog wel treuriger gesteld was op dat gebied.... Macho cultuur en alle idiotie daaromheen is iets van overal en wellicht ook altijd... heb er alleen meestal niet zo veel mee.