Al-Mohager (1994)

Alternatieve titels: The Emigrant | المهاجر‎

Egypte / Frankrijk

geregisseerd door Youssef Chahine
met Khaled Nabawy, Hanan Turk en Michel Piccoli

Ram is de achterlijke en bijgelovige manier waarop zijn familie leeft moe en het gepest van zijn broers beu. Hij vertrekt daarom naar Egypte om er landbouwkunde te studeren. Zijn broers reizen met hem mee door de Sinaï, maar opeens verkopen ze hem aan Ozir, een Egyptenaar die werkt voor een Thebaanse militaire leider, Amihar. Amihar is onder de indruk van Rams stuurkunst en persoonlijke charme en schenkt Ram een stuk troosteloos land net buiten de hoofdstad. Ram wordt al snel gemanipuleerd door de politieke en seksuele spelletjes tussen Amihar en zijn vrouw Simihit, een hogepriesteres van de Amon-cultus.