Sinds vorige week kun je op Netflix kijken naar The Sandman, een bijzondere serie over 'The Lord of Dreams' die zijn macht weer terug moet zien te winnen. De serie is, net zoals series als Good Omens en films als Stardust, gebaseerd op het werk van schrijver Neil Gaiman, maar in dit geval duurde het lang voor hij een adaptatie kon goedkeuren. Naar eigen zeggen hield hij dertig jaar lang "slechte ideeën" tegen.
Al in 1996 wilde regisseur Jon Peters een film maken gebaseerd op The Sandman, en Neil Gaiman weet nog altijd een voorbeeld te vertellen van hoe slecht dat script was. Tegen Variety zei hij namelijk: "Op pagina vijf zegt Morpheus tegen de agenten die hem komen arresteren, 'Alsof jullie zwakke wapens mij pijn zouden kunnen doen, mij, de machtige Lord of Dreams, de Sandman.' En het wordt alleen maar erger vanaf daar." Het is slechts één van de vele slechte versies die hij tegenhield, waardoor het dertig jaar duurde voordat het stripverhaal van de schrijver eindelijk een serie heeft. Het was volgens Gaiman ook slechts een kwestie van tijd. "Iedereen wist dat dit het kroonjuweel was dat nog niet tot serie was gemaakt. Na dertig jaar is Sandman waarschijnlijk de best verkopende serie stripverhalen ooit gepubliceerd in de V.S. Je weet dat het gaat gebeuren. Dus voor een deel gaat het om het accepteren van, okee, als het gaat gebeuren, waarom zou je het dan niet goed doen?"
Een sterke boodschap
De reden waarom zo veel andere adaptaties niet op Gaimans goedkeuring konden rekenen, was omdat die ideeën elke keer afbreuk deden aan de boodschap waar hij sterk in geloofde. "Sandman als stripverhaal was een manier voor mij om dingen te zeggen tegen de wereld waar ik in geloofde. Over inclusiviteit, over menselijkheid, over dromen en dingen over de dood. Woorden om te troosten en ook waarschuwingen." Elke keer dat iemand probeerde het verhaal te verfilmen, werd (een deel van) die boodschap onderuit gehaald, aldus Gaiman. Terwijl de boodschap relevanter is dan ooit, zo vindt hij zelf: "Ik heb het idee dat in deze rare wereld waarin mensen voor mijn gevoel fragmenteren en in kleinere en kleinere groepen samenkomen en de gelederen sluiten en iedereen aan de andere kant als vijand zien, dat mensen eraan herinnerd moeten worden dat naast hen iemand staat die duizend werelden in zich heeft, en elke wereld is een deur en door elke deur is een plek waar je nooit van hebt gedroomd. En mensen zijn cooler onder het oppervlak dan je je kunt voorstellen. Daar wil ik mensen aan herinneren."
Genoeg ervaring
Uiteindelijk is Neil Gaiman zelf als schrijver en executive producer op Netflix afgestapt, samen met David S. Goyer en Allan Heinberg. The Sandman zou niet "dumbed-down" worden en zou "raar blijven", en Netflix keurde de pitch goed. De reden waarom het Gaiman zo lang duurde om dat te doen, was omdat hij pas als executive producer van American Gods en daarna Good Omens voor zichzelf genoeg ervaring had om zich er comfortabel bij te voelen. "Nadat ik Good Omens had gemaakt, voelde ik me alsof ik niet meer gebullshit kon worden. Ik heb dat daadwerkelijk gemaakt, ik heb dit gedaan. Dus toen ik tegen mensen zei, 'Kunnen we dit doen?' en zij beantwoordde van 'Nee, kan niet, dat kost te veel geld,' ging ik er tegenin. Met de wetenschap dat ik de vaardigheden heb om dit ding tot een goed einde te brengen en ermee te werken, en niet geïntimideerd te worden, was een ander groot deel ervan." En zo is eindelijk het kroonjuweel uit de stripverhalen van Neil Gaiman verfilmd.
The Sandman is sinds vorige week te bekijken op Netflix. Een trailer voor de serie vind je hieronder.
Ik ben benieuwd hiernaar omdat het van Neil Gaiman is. Ik heb ooit met plezier Neverwhere (in het Nederlands vertaald, leest gewoon vlotter) gelezen. Sandman ken ik alleen van naam. Een "niet dumbed down" belofte maakt wel skeptisch. En Netflix heeft kennelijk al van alles zitten aanpassen, zo is het bleke goth meisje donker geworden en zijn allerlei pronouns bedacht voor elk karakter. Dat hoeft geen ramp te zijn maar een "Good Omen" zijn die aanpassingen nu niet bepaald...
Reacties (2)