Shrek, iedereen kent deze groene oger van de filmreeks wel. De reeks waarin dit personage te zien is, is misschien zelfs wel de populairste titel van DreamWorks. Je zou denken dat iedere animator er dan ook wel aan zou willen werken, maar niets is minder waar. Het was namelijk letterlijk een straf om aan Shrek te werken.
In het boek The Men Who Would be King: An Almost Epic Tale of Moguls, Movies and a Company Called DreamWorks wordt het bizarre verhaal achter de ontwikkeling van Shrek verteld. Voor de release van de eerste film in 2001 beschouwde DreamWorks Shrek als een low-budget project dat niet veel succes zou behalen. In eerste instantie zou het verhaal gaan over de lelijkste man ter wereld die de lelijkste vrouw ter wereld ontmoet, waarna ze samen komen en de lelijkste kinderen ter wereld krijgen. Er was in eerste instantie slechts een budget van 20 miljoen dollar beschikbaar. Daarnaast moest er worden gewerkt vanuit een afschuwelijk magazijncomplex in Californië.
Destijds werd er ook gewerkt aan Prince of Egypt. Dit project werd gezien als een kroonjuweeltje. Medewerkers die onderpresteerde bij de productie van deze film, die uiteindelijk zou floppen, werden als straf naar de productie van Shrek gestuurd. Als dit je gebeurde, dan werd je 'geshreked', zoals de werknemers het noemde. De animators moesten werken met motion-capture animatie, wat werd gezien als inferieur ten opzichte van de traditionele 2-D tekentechnieken. De groep van schrijvers, regisseurs, animators en stemacteurs wisselde ook constant, iets wat ook niet ideaal was voor de productie. Toen studiobaas Jeffrey Katzenberg uiteindelijk een test van één minuut zag, was hij geschokt. De personages zagen er onrealistisch uit en de productie werd stopgezet. Benieuwd hoe Shrek er in eeerste instantie uit zou gaan zien? Kijk dan de video hieronder. (Tekst gaat verder onder de video)
Grote successen
Uiteindelijk ging de ontwikkeling van de film anderhalf jaar later toch verder. Mike Myers ging de rol van Shrek inspreken, Eddie Murphy werd gestrikt voor de rol van Donkey, en Cameron Diaz werd gecast als Prinses Fiona. Het uiterlijk van Shrek veranderde, en het project begon steeds betere vormen aan te nemen. Uiteindelijk gaf Katzenberg zijn jawoord aan de film. Dit resulteerde in een miljoenenopbrengst voor DreamWorks. De film bracht zo'n 484 miljoen dollar in het laatje. De uiteindelijke kosten van 60 miljoen dollar werden dus dik terugverdiend. Daarnaast won de film zelfs een Academy Award voor beste animatiefilm. Er werden nog drie vervolgfilms en meerdere spin-offs gemaakt. Shrek werd een gigantisch succes. Het zal inmiddels dan ook niet meer een straf zijn voor animators om aan een project rondom de oger te werken.
Reacties (0)