• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.968 gebruikers
  • 9.370.264 stemmen

Blu-ray vs. HD-dvd

zoeken in:

starbright boy (moderator films)

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

dragje schreef:

Nee, ik denk niet dat er een tweede opvolger zal komen. Niets wijst erop dat dit ergens in de komende tien jaar zal plaatsvinden namelijk.

Had jij in 1995 aanwijzingen dat tien jaar later de opvolgers van DVD eraan zouden komen? De ontwikkeling gaat sowieso niet stoppen, dat lijkt me duidelijk.

Quentin

• 10202 berichten
  • 8538 stemmen

starbright boy schreef:

Dat HD-ready TV's aanslaan bij het grote publiek heeft voor een groot deel te maken met dat ze compact zijn. Meer dan met kwaliteitsverbetering.

Een HD-ready tv is dan toch ook geen 'echte' high definition tv maar slechts geschikt ervoor, niet?

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

starbright boy schreef:

De gemiddelde Nederlander heeft nog amper weet van Blu Ray, om over HD-DVD nog maar te zwijgen. Ik heb veel te maken met de DVD-markt en we zitten nu, ook voor winkels, nog steeds in de kat uit de boom-kijkfase. Die fase duurt nog wel een tijdje. De verkoop van de nieuwe formaten staat nog niet in verhouding met die van gewone DVD's. .

Zeker waar!

Nu ja, tijd zal het leren zullen we maar concluderen.

Ik hoop echter dat het wel zal aanslaan, op die manier zullen de bijvoorbeeld Blue Rays ook goedkoper worden. Ook zijn die dingens smaller (doosjes) en kan ik nog meer films kwijt in mijn kast die nu overvol dreigt te raken

Maar los van de praktische kant om de Blue Ray schijfjes te kopen geld voor mij met name het kwaliteitsverschil tussen die van dvd schijfjes versus die van Blue Ray.

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

Quentin schreef:

(quote)
Een HD-ready tv is dan toch ook geen 'echte' high definition tv maar slechts geschikt ervoor, niet?

Klopt. Die televisies kunnen niet volledig HD tonen.

Ik heb zelf een hd/ready beamer met als gevolg dat als ik een HD trailer afspeel het beeld een stuk scherper is alleen niet de scherpte kan tonen wanneer deze volledig HD zou kunnen tonen. Met de HD televisie heb je een soortgelijke situatie.

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

Ik heb wel een full-HD lcd-tv (117cm.), maar heb ook zeer veel 4:3 (1.33:1) films/DVD's, en zit dan aan 720 x 576P(ixels) bij PAL of 720 x 480P bij NTSC.

Je ziet wel veel meer verschillen in DVD-transfers; een 1920x1080P film is niet altijd mooier dan een niet full-HD film.

Regio-1/NTSC DVD's hebben vaak veel mooier beeld en geluid; zitten blijkbaar dichter bij de mastertapes, cq. bron (en de 4% PAL speed up ontbreekt natuurlijk)....

Quentin

• 10202 berichten
  • 8538 stemmen

Las net vermoedens dat distributeurs de beeldkwaliteit van recente DVD's met opzet slechter laat uitvallen (POTC 3 met slecht 4 mb bitrate) om mensen over te laten stappen op de nieuwe dragers.

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

Waar heb je dat gelezen Quentin?

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Sinds de introductie van digitale tv is de beeldkwaliteit bij mijn analoge Casema pakket ook achteruit gegaan en valt het teletekstsignaal af en toe weg bij bepaalde zenders.

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

Quentin schreef:

Las net vermoedens dat distributeurs de beeldkwaliteit van recente DVD's met opzet slechter laat uitvallen (POTC 3 met slecht 4 mb bitrate) om mensen over te laten stappen op de nieuwe dragers.

Nieuw voor mij; wel oppasen is het met die laaggeprijse "Nice-Price" DVD's; volgens mij goedkope transfers van bekende films. (Dat zie je ook met CD's, geluid is dan erg blikkerig en vlak met dus weinig dynamiek)

Quentin

• 10202 berichten
  • 8538 stemmen

(Ik zoek die discussie nog even).

Mbt. goedkope uitgaves; weet dat bijvoorbeeld die 'FilmPakkers' van DutchFilmWorks op DVD5 schijfjes worden gezet (uit kostenoverweging) waardoor de bitrate flink omlaag gaat tov. van de normale uitgave.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

73 procent van HD-verkoop in Europa is Blu-ray

In de tweestrijd tussen HD-mediadragers lijkt de weegschaal om te slaan. 73 procent van alle HD-verkoop in Europa bestond uit Blu-ray schijfjes.

Lees volledige artikel (Webwereld)

Bij MovieMax heb ik overigens al een Blu-ray rek met koopdvd's gespot.

Als Blu-ray aanslaat zou dat de levensverwachting van videotheken een aantal jaren verlengen, dus ze hebben hier groot belang bij dat de standaard aanslaat.

Quentin

• 10202 berichten
  • 8538 stemmen

Vast aan de PS3 te danken.

Matchostomos

• 4171 berichten
  • 535 stemmen

Wat betreft de recente 'special editions' van Kubricks bekendste prenten. Welke geniet de voorkeur, Blu-ray of HD-DVD? De extra's zijn voor zover ik weet hetzelfde, dus dat kan alvast niet doorgaan als een doorslaggevend argument, maar misschien ligt er een miniem verschil in kwaliteit. En vermits de oude uitgaves nu kunnen vervangen worden, lijkt het me best om meteen over te gaan naar Blu-ray of HD-DVD, in plaats van de reguliere dvd. Zelfs al heb ik nog niet de middelen om ze af te spelen.

Het is overigens wel zo dat de nieuwe uitgaves een aanpassing in beeldformaat hebben ondergaan (in negatieve zin, ten opzichte van de oude uitgaves). De tekortkomingen in het beeld worden daarbij echter tot een minimum beperkt, maar als je weet dat Kubrick ook op dit vlak bijzonder perfectionistisch te werk ging, lijkt er alsnog enige smet te zijn op deze prachtig ogende uitgaves...

streeter

• 1436 berichten
  • 6799 stemmen

Ik neem aan dat er geen verschil is.

Hoeveel betaalt men trouwens voor Blu-Ray discs in Nederland?

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

Warner Brothers announced today that they would be moving their titles from HD-DVD to the Blu-Ray format. Many have suggested that this marks the end of the next generation DVD battle, though two major studios continue to have exclusive HD-DVD distribution deals in place.

Warner Brother's defection, however, places the majority of movie releases on Blu-Ray:

(afbeelding)

Even before this new marketshare advantage, however, the New York Times reports that Blu-ray titles had outsold HD-DVD offerings as much as 2 to 1, and had even been chosen for exclusive distribution by Blockbuster.

Apple has been a member of the Blu-ray consortium's board of directors since 2005, but has not publicly announced their Blu-ray plans. Some expect Apple to officially launch Blu-ray support at Macworld San Francisco.

Bron: macrumors.com

Dit keer geen "rumor" maar gewoon een persbericht. Interessante ontwikkeling. Het behoeft geen betoog dat de HD schijf het gaat afleggen tegen de Blue-ray discs en dat vind ik goed nieuws.

Temeer omdat ik nieuwe apparatuur moet investeren en het, mag ik hopen, ernaar uitziet dat de nieuwe reeks aan Apple computers die in januari gepresenteerd worden, blue-ray zal integreren.

Ook HD beamers worden met de dag goedkoper. Voor 2700 euro heeft men al een HD beamer in huis die volgens derden beter kwaliteit ophoest dan wanneer men de film in de bioscoop zou bekijken.

Al bij al een prettige ontwikkeling voor de film liefhebbers.

FisherKing

• 18696 berichten
  • 0 stemmen

Uiteindelijk kiest de consument. Ten slotte koop ik nu ook weer vinyl...

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Woooi goed nieuws hopelijk is die format war nu snel over.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Ik wil best films op vinyl gaan kijken als dat kan.

Wordt dan wel continu plaatjes wisselen...

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:

Woooi goed nieuws hopelijk is die format war nu snel over.

Dat is ook mijn hoop en waarschijnlijk ook de realiteit.... even afwachten, maar ik heb sterk het vermoeden dat over twee jaar tijd weinig HD schijfjes in de schappen zullen liggen... Wel een hoop B-Ray schijfjes....

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

kappeuter schreef:

Ik wil best films op vinyl gaan kijken als dat kan.

Wordt dan wel continu plaatjes wisselen...

LOL

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

dragje schreef:

Ook HD beamers worden met de dag goedkoper. Voor 2700 euro heeft men al een HD beamer in huis die volgens derden beter kwaliteit ophoest dan wanneer men de film in de bioscoop zou bekijken.

Toch benieuwd wie die derden zijn dan.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Als je full hd kijkt op een scherm van 2 meter breed heb je een hogere beelddichthied dan bij een 35 mm film op een scherm van 6 meter breed...

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Als je professionele HD projectie van een professionele drager hebt, kom je een eind. Kost nogal wat. Vraag me af hoe dat zit met een thuisprojector en Blue Ray.

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

Een projector (beamer) is gewoon te koop. De Sanyo Z2000 is full HD. Dus kan gewoon een HD dvd schijfje alsmede een Blu-Ray volledig projecteren en is te koop voor plus minus 2500 euro.

Dan ben je er alleen nog niet, een speler moet je dan ook hebben... die kosten ook aardig wat inderdaad....Sommigen kopen een Playstation 3, maar dat doe je alleen als je graag games speelt natuurlijk, die kost plus minus 350 euro (?), er zullen vast blu-ray losse spelers zijn die rond datzelfde bedrag te koop worden aangeboden.

Dan heb je nog een goed scherm nodig.... het lullige van die Sanyo Z2000 is dat dat ding zo verdomde goed gemaakt is dat hij op korte afstand van slechts enkele meters al een beeld in full hd kan projecteren van meters breed, zo rond de 6 meter, dit komt door de nieuwe lens die erin zit.... maar goed... als je dicht op een scherm zit wil je niet eens meer dan 3 meter beeld.... Dus een scherm rond die afmeting kost plus minus 400 euro....

Dan nog een goede geluidsinstallatie. Vreemd, mij heeft surround sound nou nooit kunnen boeien eerlijk gezegd. Ik vind het zelfs afleiden... maar laten we zeggen 1000 euro erbij voor een redelijke installatie...

2500 beamer

400 scherm

1000 geluidsinstallatie

350 speler blu-ray

100 euro aan extra kabels (hdmi)

laten we stellen dat voor rond de 4.500 euro je een compleet thuisbioscoop hebt waarvan ik 100% de zekerheid kan geven dat de kwaliteit serieus beter is dan in de bioscoop, ik heb dit met eigen ogen kunnen aanschouwen namelijk. 1 pluspunt van een bioscoop zelf is natuurlijk dat het scherm in de bioscoop een stuk groter is dat wel.

Over een jaar of twee, zo schat ik in, kan je voor onder de 3000 euro hetzelfde beleven.

streeter

• 1436 berichten
  • 6799 stemmen

dragje, op jouw HD-DVD/Blu-Ray chart staat New Line als 'both'. New Line gaat samen met Warner en HBO BR-exclusief.

De format war is zowat over

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

streeter schreef:

dragje, op jouw HD-DVD/Blu-Ray chart staat New Line als 'both'. New Line gaat samen met Warner en HBO BR-exclusief.

De format war is zowat over

ah! Dank voor de info. Je hebt gelijk inderdaad, alleen is die chart niet van mij, die heb ik gecopy-paste van de macrumors.com website.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Ik snap nog altijd die positiviteit rond Blue-Ray en HD-DVD niet. Ik vind de vernieuwing ten opzichte van de dvd te minimaal om een overstap de moeite waard te maken. Iets anders dan geldklopperij heb ik er nog niet in kunnen ontdekken. Mja, nog scherper beeld... Wat hoop je nog meer te zien dan dat je nu al kan zien en wat ook maar enigzins interessant is?

dragje

• 5098 berichten
  • 0 stemmen

The One Ring schreef:

Ik snap nog altijd die positiviteit rond Blue-Ray en HD-DVD niet. Ik vind de vernieuwing ten opzichte van de dvd te minimaal om een overstap de moeite waard te maken. Iets anders dan geldklopperij heb ik er nog niet in kunnen ontdekken. Mja, nog scherper beeld... Wat hoop je nog meer te zien dan dat je nu al kan zien en wat ook maar enigzins interessant is?

Kijk, wat betreft het argument dat op een, met name, blu-ray schijfje meer opgenomen kan worden is op zichzelf niet interessant (even buiten beschouwing gelaten privé opnames thuis, data c.q. film)

Ik deel je mening volledig dat de plus factor sterk afhankelijk is wat men voor inhoud te bieden heeft! Zeer waar!

Wat kwaliteit betreft. Ik heb, godzijdank, erg goede ogen en ik oordeel niet op wat "men" de media erover schrijft. Mijn conclusie dat de kwaliteit superieur is in vergelijk met de dvd is empirisch. Ik heb simpel gezegd zelf een beamer die "half" HD aankan, d.w.z. dat wanneer ik via de computer een full HD filmpje afspeel ik de helft van de informatie te zien krijg. Wat ik zie (!) is een enorme toename aan scherpte, maar ook het contrast is beter en het spectrum van kleuren komen veel beter tot hun recht.

Ik heb inmiddels bij een vriend van me die een blu-ray beamer en speler heeft een demonstratie gezien van volledig HD beeld. En dan kan men wel stellen dat het allemaal wel meevalt, maar ik kan daar serieus niet in meegaan. Het kwaliteitsverschil is serieus onwaarschijnlijk veel groter dan die van de dvd.

Seeing is Believing is mijn devies. Maar ieder zijn/haar ding. Ik kies er wel voor, puur en enkel omdat het verschil gewoon te groot is.

Ik wacht er echter nog wel een jaartje mee. Dan is het tenminste betaalbaar. En of men het nu leuk vindt of niet, de DVD zal uiteindelijk verdwijnen en daar ben ik niet rouwig om, al is het alleen al omdat op een dvd te weinig data past.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

dragje schreef:

Wat kwaliteit betreft. Ik heb, godzijdank, erg goede ogen en ik oordeel niet op wat "men" de media erover schrijft.

Wat ik in de media lees is anders zeer positief.

Het kwaliteitsverschil is serieus onwaarschijnlijk veel groter dan die van de dvd.

Ja, dat geloof ik allemaal best. Maar de dvd levert al heel scherp beeld. De enige aantrekkingskracht van HD is nu alleen maar nog scherper, laten we eerlijk zijn. Je hebt natuurlijk het argument dat er meer op een HD-schijfje past, maar hoeveel films heb je nu die niet op een dvd-schijfje passen? Ikzelf niet veel. Ben-Hur, de Extended LotR-films, Gone With the Wind (wel één schijfje, maar die moet je dan omdraaien) en daar houd het bij mij op. Al die films duren met een lengte van 3,5 uur of langer ongewoon lang. Voor die 5 uitzonderingen hoef ik geen HD die ze wel op een schijfje zou kunnen plaatsen. Verder zou je je kunnen storen aan het gegeven dat de extra's op een ander schijfje staan, maar ik zou niet weten waarom.

Dan is het dus de vraag of het puur voor scherp beeld de moeite waard is om een HD-DVD of Blue-Ray aan te schaffen? Ik kom er al gauw achter dat er flink wat opstakels zijn voor deze opvolgers. Je hebt natuurlijk de prijs van zo'n systeem, maar dat is nog maar het begin. Alle dvd's die je hebt moeten uiteindelijk vervangen worden. Een hele verzameling heb je voor niets! Dat stoort me nog wel het meest. Ik vind dat Blue-Ray het niet waard is.

En of men het nu leuk vindt of niet, de DVD zal uiteindelijk verdwijnen

Daar kun je natuurlijk op wachten, maar ik zie gewoon niet in waarom. Boeken printen we ook al eeuwen op papier en doeken zijn ook nog altijd geschikt om op te schilderen. Niemand heeft nooit verandering nodig gevonden. Waarom bij een filmplatform dan wel? Om extra veel geld verdienen, want mensen denken immers toch dat technische machines (in tegenstelling tot papier en doeken) ooit vervangen worden! Ik vind het totaal absurd.

Hier op MovieMeter zijn er schijnbaar al mensen overgestapt op een van beide platformen, maar gelukkig ken ik in het dagelijks leven nog niemand die het heeft gedaan. Velen hebben er ook gelukkig nog nooit van gehoort en degene die het kennen vinden het ook gelukkig totaal overbodig. Als het nou een overstap zo groot als van video tot dvd was had ik het kunnen begrijpen. Blue-Ray is alleen voor grote puristen.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Ik vraag me vooral af wat blu-ray nu met klassieke films gaat doen. Ik heb vele screenshots gezien en alles oogt inderdaad scherper en gedetailleerder, maar ik heb ook het idee dat het beeld iets kunstmatigs over zich heen krijgt. Ben bang dat er iets authentieks gaat verdwijnen als een films als The Searchers er opeens uit gaat zien alsof ie gisteren gemaakt is....

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.