menu

Filmdragers en apparatuur / Apparatuur / Blu-ray vs. HD-dvd

zoeken in:
Ik ook, ik heb me nooit veel aangetrokken van al die moderne aparaten (draai nog steeds af en toe een video) in de toekomst zal ik wel eens zo'n speler en er een paar dvd's voor aanschaffen maar ook ik heb nog lang geen zin om nou mijn hele collectie alweer te gaan vervangen...

Bij Pulp Fiction (1994):

Wat is er eigenlijk beter/anders aan blu-ray dan aan dvd?

Jeauhan
GinolaEHV schreef:
Wat is er eigenlijk beter/anders aan blu-ray dan aan dvd?

Volgens mij zie je alleen op grote plasmaschermen enig kwaliteitsverschil

Dus blu-ray moet gewoon eigenlijk weer zorgen voor een betere beedkwaliteit ten opzichte van de dvd, zoals de dvd dat deed ten opzichte van de ouderwetse videoband?

desteven007
GinolaEHV schreef:
Dus blu-ray moet gewoon eigenlijk weer zorgen voor een betere beedkwaliteit ten opzichte van de dvd, zoals de dvd dat deed ten opzichte van de ouderwetse videoband?

Je kan het vergelijken met een HD-televisie.
Maar het is gewoon een dvd, met betere beeldkwaliteit.

De videoband naar DVD was een redelijk groot kwaliteitsverschil. Bij HD merk ik het verschil niet eens, grote onzin om meer geld te vangen..
Mijn vorige post geld nog steeds: Ik wil DVD!

klute89
Ik wil DVD!

Die Hard,Willis schreef:
De videoband naar DVD was een redelijk groot kwaliteitsverschil. Bij HD merk ik het verschil niet eens, grote onzin om meer geld te vangen..
Mijn vorige post geld nog steeds: Ik wil DVD!

Ik denk dat je niet de juiste apparatuur tot je beschikking had. Is dat wel het geval is het verschil tussen dvd en Hd kwaliteit (zowel blu-ray als HD-dvd) behoorlijk groot. Zo ervaar ik het en iedereen die het op mijn tv heeft gezien. Als je het puur technisch bekijkt (resoluties, transfer grootte voor aantal kleuren, contrast etc.) moet het ook wel heel wat mooier zijn. Het is inderdaad een commercieel product dus winst is het doel inderdaad . Mijn gem. hd-dvd is 9 euro p/s. Hoewel hd-dvd dood is zakken de prijzen voor blu-ray ook al als je naar de juiste sites gaat.

klute89 schreef:
Ik wil DVD!

Ik wil Blu-Ray, maar die is te duur! 25eu voor een doorsnee film is mij te gortig

leidsehoodie schreef:
(quote)

Ik wil Blu-Ray, maar die is te duur! 25eu voor een doorsnee film is mij te gortig
Toch al veel prijzen rond de € 15.

Bij Halfords.

Raffael77
Blu-Ray rules.

De technolgie van Blu is veel diepgaander en zorgt voor meer dinamique in zowel geluid als beeld.

Voor opname straks kan er ook meer op dan bij HD

kappeuter (crew)
Toch weer even geopend dit topic.
Gesloten topics zijn niet zo makkelijk meer te vinden en dit topic is vooralsnog nog wel interessant om na te lezen en HD-DVD is nog te koop in de winkels.

Klopt, zeer goedkoop ook. Ik zag Saw 3 bij de FRS voor 3 euro. Blu-ray's kosten nu ongeveer 15 tot 25 euro dacht ik? Ik koop ze nog maar even niet. Later als we thuis een blu-ray speler hebben wellicht en als de prijzen zijn gekelderd.

Toen ik voor het eerst hoorde van Blu-Ray dacht ik dat het overbodig ging zijn en niet echt zo'n verschil ging maken met dvd.
Maar nu dat ik zelf een Blu-Ray speler en HDTV heb is het wel degelijk een verschil.
Als je Blu-Ray hebt dan wil je gewoon niet meer terug naar dvd.
De eerste Blu-Ray dat ik had gezien was Quantum of Solace en dat gaf ook meerwaarde aan de film vond ik.
Vooral de prachtige locaties en de details op het beeld waren prachtig. Blu-Ray is gewoon een must voor filmliefhebbers.

dragje
gillette schreef:

Vooral de prachtige locaties en de details op het beeld waren prachtig. Blu-Ray is gewoon een must voor filmliefhebbers.

Een 'must' voor filmliefhebber is nog altijd een goede film. Daar komt DVD of Blu-ray niet eens bij om de hoek kijken; kort gezegd, die hebben geen relevantie.

In sommige films( blockbusters, aktiefilms met veel special affects) vind ik Hd toch echt wel een groote verbetering ik noem bijv. transformers en Lord of the rings!

dragje schreef:
(quote)

Een 'must' voor filmliefhebber is nog altijd een goede film. Daar komt DVD of Blu-ray niet eens bij om de hoek kijken; kort gezegd, die hebben geen relevantie.

Een goede film is pas echt genietbaar, wanneer de transfer, cq beelddrager ook OK is. Viva Blu-ray! Zou nu en top-film op VHS en met een 37 cm. tv niet kunnen uitzitten...

Van wat ik heb gezien missen oudere klassiekers hun authenticiteit met blu ray. Wie wil er nou naar een gladde en scherpe Taxi Driver of Texas Chain Saw Massacre kijken? Ik deel de mening dat Blu Ray bij moderne films inderdaad een grote verbetering is op DVD, maar ik als voornamelijk cult liefhebber zie toch nog steeds het liefst wat korreligheid .

neo (crew)
Ik vind het eigenlijk geen eens zo mooi als het zo haarscherp is.

neo schreef:
Ik vind het eigenlijk geen eens zo mooi als het zo haarscherp is.
Herkenbare uitspraak uit begin jaren 80 van de LP bezitters toen de CD werd geintro- duceerd....
Dan ook maar terug naar de cassette bandjes, met veel bandruis of VHS met max. 240 beeldlijnen...
Vind korreligheid alleen acceptabel, als ook de regisseur 't zo bedoeld heeft.

Reinbo
Dogie_Hogan schreef:
(quote)
Herkenbare uitspraak uit begin jaren 80 van de LP bezitters toen de CD werd geintro- duceerd....

Lp klink ook nog steeds beter, zeker een mooie persing. Al kan ik zelf niet wachten om klassiekers als Taxi Driver en Apocalypse Now op Blu-ray te zien. Mensen die klagen over scherpte of authetisciteit moeten hun tv maar eens goed inregelen. Dat betekend voor de meeste scherpte op 0 zetten en kleur/verzadiging flink terugdraaien.

dragje
Dogie_Hogan schreef:
(quote)

Een goede film is pas echt genietbaar, wanneer de transfer, cq beelddrager ook OK is. Viva Blu-ray! Zou nu en top-film op VHS en met een 37 cm. tv niet kunnen uitzitten...

Ik deel de opvatting dat een film 'groot' bekijken ook mijn voorkeur heeft. Maar dit is natuurlijk persoonlijk. Ik kijk zelf middels een 'beamer' die 'half HD aankan' zover dit enig relevantie heeft aangezien de meeste films die ik bekijk op dvd staan.

Waar ik je mening niet deel is dat je het als een definitie brengt, dat een film pas 'ok', anders gezegd, 'pas echt genietbaar' zou zijn wanneer de transfer, cq beelddrager ook 'ok' zou zijn. Dit is mijns inziens lariekoek. Er bestaat een wereld van verschil tussen beeld dat echt het aanzien niet waard is en beeld dat minder scherp oogt op DVD dan wanneer je deze vergelijkt met Blu-Ray.

Begrijp me niet verkeerd, ik apprecieer beeld in een hoge kwaliteit. Maar we moeten niet overdrijven. Een film valt of staat, mijns inziens, nog altijd bij een goed scenario, cinematografie en alle aspecten die tezamen de film maken.
Natuurlijk is dit alles louter subjectief maar als een film al 'niet als 'ok' beoordeeld kan worden louter omdat het beeld niet zo scherp zou zijn als die van Blu-Ray dan vind ik dit serieus muggenzifterij van de eerste orde.

Ik ga toch serieus "eerst" voor de inhoud, dan pas voor de kwaliteit en "hoe" dit gebracht wordt. Nogmaals, er bestaat een behoorlijk nuance verschil tussen de kwaliteit van de DVD en die van de Blu-Ray, deze is niet zo zwart-wit zoals hier wordt geschetst. En mocht dit wel het geval zijn dan zou ik in het vervolg geen kleurentelevisie meer aanschaffen als je deze zaken toch zo zwart-wit ziet.

dragje schreef:
Nogmaals, er bestaat een behoorlijk nuance verschil tussen de kwaliteit van de DVD en die van de Blu-Ray, deze is niet zo zwart-wit zoals hier wordt geschetst. En mocht dit wel het geval zijn dan zou ik in het vervolg geen kleurentelevisie meer aanschaffen als je deze zaken toch zo zwart-wit ziet.
Misschien komt dat wel, omdat ca. 75% van m'n DVD-collectie uit zwart/wit films bestaat...

Reinbo schreef:
Lp klink ook nog steeds beter, zeker een mooie persing.
Ja, dat liet zeker in de nadagen van de Lp zeer te wensen over, zeker die 'nice price' edities. Nu is verschil tussen VHS en DVD wel erg groot en Lp (analoog) en Digital Versalite Disc (digitaal) toch wat anders.
Wanneer je een goede Lp persing hebt met een 2-traps buizenversterker als MD pré-amp., dan verslaat de Lp zeker de DVD. 'The less the better': met een analoge buizen-phono-amp.: ca. 40-44dB versterking; 1e buis versterkt 't analoge pick-up signaal, tussen 1e en 2e buis passieve Riaa -correctie, de 2e buis versterkt iets het signaal- sterkteverlies in die Riaa-correctie en doet dienst als laagohmige buffer voor de line-versterker input. Heb er in de jaren 80 en 90 tig van gebouwd (schema).
(Moving-coil elementen waren/zijn via een passieve pré-pré (step-up trafo) van bijvoor- beeld Denon op de MD phono-amp. aan te sluiten.)

Bij DVD is de signaalweg langer waardoor meer componenten onderweg invloed kunnen hebben op 't signaal en zijn er allerlei negatieve invloeden in de digitaal/
analoog omzetter.
Heb van enkele Lp's persingen uit diverse landen en bijna elke persing klinkt anders.

dragje
Dogie_Hogan schreef:
Misschien komt dat wel, omdat ca. 75% van m'n DVD-collectie uit zwart/wit films bestaat...

Ja, dat staat ook in je onderschrift vermeld.

Relax, niet de hele wereld volgt wat je in bezit hebt. Of misschien wel...dan ben ik de uitzondering.

Maar goed, dit voegt weinig toe aan de discussie, net als jouw antwoord.De strekking is duidelijk, 'goed' beeld is leuk, maar is niet 'alles'. Ik zie liever een 'ietwat korrelige ' film op het grote doek met inhoudelijke kwaliteit dan een spectaculaire "korrel vrije super scherpe 'saaie' vertoning". Kom ik ook eens met een drogreden aanzetten.

dragje schreef:
(quote)
Ja, dat staat ook in je onderschrift vermeld. .
Huhh...
dragje schreef:
.De strekking is duidelijk, 'goed' beeld is leuk, maar is niet 'alles'. Ik zie liever een 'ietwat korrelige ' film op het grote doek met inhoudelijke kwaliteit dan een spectaculaire "korrel vrije super scherpe 'saaie' vertoning". Kom ik ook eens met een drogreden aanzetten.
Ai, dan heb je me niet helemaal begrepen. Ik vind, dat de beeld- en of geluidsdragers zo min mogelijk tot geheel niets moeten toevoegen aan, en weglaten van het oor- spronkelijke bronsignaal, cq. de 35mm. film.
Ik kan mij nog herinneren, dat sommigen in de begintijd het CD signaal te schoon vonden; toen werd er vervolgens bij sommige CD opnames Lp aftastruis en geknetter door vuile Lp groeven toegevoegd.

dragje
Dogie_Hogan schreef:
(quote)
Huhh...

Het betrof sarcasme. Je stelde dat je collectie bestond uit 75% 'zwart/wit" films. Ik kan dit natuurlijk moeilijk 'ruiken'. Never mind.

Ai, dan heb je me niet helemaal begrepen. Ik vind, dat de beeld- en of geluidsdragers zo min mogelijk tot geheel niets moeten toevoegen aan, en weglaten van het oor- spronkelijke bronsignaal, cq. de 35mm. film.
Ik kan mij nog herinneren, dat sommigen in de begintijd het CD signaal te schoon vonden; toen werd er vervolgens bij sommige CD opnames Lp aftastruis en geknetter door vuile Lp groeven toegevoegd.

Ja, klopt. Maar deze groep vormt de minderheid, 'geluid' puristen die moeite hebben met het fenomeen 'verandering'. Je zult bij 'elk' type veranderingen wel mensen tegenkomen die bezwaar uiten.

Ik vind Blu-ray 'ook' prima, alleen moeten we niet vergeten dat het hier ook gewoon om gecomprimeerde bestanden gaat. DVD 'kan' er prachtig uitzien, maar zo heb ik ook zeer slechte DVD compressie films gezien die er serieus niet uitzagen. Hetzelfde verhaal gaat op voor Blu-Ray.

Kort gezegd, ik sta zeer zeker open voor progressie, maar de charme van een goede ervaring tijdens het zien van een film valt of staat niet wanneer het zou gaan tussen een DVD vertoning of een Blu-Ray vertoning.

Reinbo
Dogie_Hogan schreef:
(quote)

(quote)
Ja, dat liet zeker in de nadagen van de Lp zeer te wensen over, zeker die 'nice price' edities. Nu is verschil tussen VHS en DVD wel erg groot en Lp (analoog) en Digital Versalite Disc (digitaal) toch wat anders.
Wanneer je een goede Lp persing hebt met een 2-traps buizenversterker als MD pré-amp., dan verslaat de Lp zeker de DVD. 'The less the better': met een analoge buizen-phono-amp.: ca. 40-44dB versterking; 1e buis versterkt 't analoge pick-up signaal, tussen 1e en 2e buis passieve Riaa -correctie, de 2e buis versterkt iets het signaal- sterkteverlies in die Riaa-correctie en doet dienst als laagohmige buffer voor de line-versterker input. Heb er in de jaren 80 en 90 tig van gebouwd (schema).
(Moving-coil elementen waren/zijn via een passieve pré-pré (step-up trafo) van bijvoor- beeld Denon op de MD phono-amp. aan te sluiten.)

Bij DVD is de signaalweg langer waardoor meer componenten onderweg invloed kunnen hebben op 't signaal en zijn er allerlei negatieve invloeden in de digitaal/
analoog omzetter.
Heb van enkele Lp's persingen uit diverse landen en bijna elke persing klinkt anders.

ik koop bijna enkel nog Japanse persingen. Dat zijn de mooiste, dan ben je klaar.

Ik kijk zelf al jaren films enkel in mij thuisbios met 2,35 cm breed scherm. Ben nog steeds erg te spreken over dvd. Maar heb al jaren geen film meer op tv gezien. En laten we wel zijn. Niets is zo desastreus voor een film ervaring als het kijken op een laptop of in het vliegtuig....

Reinbo schreef:
ik koop bijna enkel nog Japanse persingen. Dat zijn de mooiste, dan ben je klaar.
Ik heb keuzes moeten maken. Na ca. 40 jaar 'draaitafelactief' met uiteindelijking High-end draaitafel en home-made versterkers, deze 2 jaar geleden verkocht voor aankoop prof. lcd-sceen en regiovrije dvd-speler.
(De Lp -collectie inkl. platenwasmachine heb ik grotendeels nog wel.)
En dan straks 't 'avontuur' Blu-ray...

Reinbo schreef:
Niets is zo desastreus voor een film ervaring als het kijken op een laptop of in het vliegtuig....
...of films, die tig keren onderbroken door (te lange) reclameblokken.

Ik kijk zelf al jaren films enkel in mij thuisbios met 2,35 cm breed scherm.
Zoiets lijkt me eerder een slakkenhuisbios.

Gast
geplaatst: vandaag om 14:24 uur

geplaatst: vandaag om 14:24 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.