menu

Filmdragers en apparatuur / Apparatuur / Blu-ray vs. HD-dvd

zoeken in:
dragje
Pure schreef:
Ik overweeg zelf ook binnen nu en afzienbare tijd een beamer + scherm + geluidsinstallatie te kopen. Ik heb me wel voorgenomen eerst de ontwikkelingen rond blu-ray af te wachten alvorens een beslissing te maken. Is het aanschaffen van een HD-beamer ook aantrekkelijk om normale dvd's op af te spelen, of is dat verschil nihil?

Hangt er een beetje vanaf hoe je thuis situatie is. Een beamer komt het best tot zijn recht als het pikkedonker is in de ruimte waar je de beamer gebruikt.

Is de ruimte niet geheel donker dan ga je enorm het verschil merken tussen goede en minder goede beamers en dus ook in de prijs.

Ikzelf heb hier een Sanyo Z4 hangen. Die heeft een contrast ratio van 7.000 op 1 en 1000 Lumen. Kort uitgelegd, contrast ratio van 7.000 op 1 komt neer op een beter contrast dan wanneer je een beamer koopt die een contrast ratio heeft van bijvoorbeeld 1.000 op 1. Zwart is ook meer zwart bij 7.000 op 1 in vergelijk met 1.000 op 1.
Dan de 1000 Lumen, dat betreft de lichtopbrengst, is de ruimte waarin je de beamer gebruikt pikkedonker dan volstaat 800 op 1. Is dat niet het geval dan is het zo dat hoe meer lumen je beamer kan ophoesten hoe beter het beeld is bij meer licht in de ruimte.

Volg je het nog?

De beamer kost plus minus 1000 euro maar betreft geen (!) HD beamer, wel een HD ready beamer, zeg maar "half" HD en is tevens in staat de kwaliteit van dvd beeld iets op te waarderen.

Nu als antwoord op je vraag, een Full HD beamer is nu nog vrij prijzig. Zo rond de 2500 euro. Toch een dikke 1500 meer dan een HD ready beamer. Maar is een HD beamer dan toch veel beter ook om daarmee dvd's mee af te spelen?
Niet echt, contrast ratio en lumen bij de HD beamer liggen hoger, dus in een redelijk verlichte kamer krijg je nog steeds prima beeld. Ook is de lens beter, maar dit heeft alleen betrekking op de afmeting van het beeld. De nieuwe generatie beamers kunnen van korte afstand al zo'n 6 (!!!!!) meter breedte beeld projecteren.....

Maar wil je dat wel? Of.... heb je die ruimte wel?!?!

Dus als je een beamer wilt aanschaffen maar daar niet teveel geld aan wilt besteden maar wel echte goede kwaliteit dvd beeld wilt zien spendeer dan om en nabij de 1000 euro, niet meer (!!) en let op de volgende specs:

Aantal lumen: 1000
Contrast ratio: 5000 (of meer) tot 1.

Dan zit je goed. Die dingen gaan zeker een dikke twee jaar mee, de lamp dan. Die kan je dan later vervangen of overwegen alsnog een nieuwe beamer te kopen.

Ik behoor zelf toch wel enigszins tot de sceptici wat blu-ray betreft. Vervanging van normale dvd's voor blu-ray discs wil ik al helemaal niet aan beginnen (hoogstens een aantal favorieten). Ik sluit echter niet uit dat ik in de toekomst nieuwe titels wel op het nieuwe formaat aanschaf (afhankelijk van de prijs).

Same here, hoewel ik wel denk dat de blu-ray serieus de plaats van de dvd gaat innemen, op den duur...

Ik denk dat de overgang naar HD absoluut niet de impact zal hebben die de overgang naar dvd destijds had. Mocht blu-ray dan toch doorbreken, zal dit denk ik op langere termijn gebeuren, na een periode waarin de verkoop op dvd en blu-ray parallel loopt.

Klopt, ik denk dat het dus wel de dvd zal gaan overnemen, maar in een periode van plus minus 10 tot 14 jaar.....

Ben ik trouwens de enige die de nieuwe hoesjes, van zowel blu-ray als HD-dvd, foeilelijk vindt? Ze zullen in ieder geval niet mooi staan tussen de 'normale' doosjes.

De hoesjes vind ik ook lelijk, maar ik vind ze wel praktisch, ze zijn kleiner en smaller. Ik snap bijvoorbeeld serieus niet waarop de huidige DVD hoesjes zo breed zijn. Volstrekt infantiel vind ik dat, er zit vaak maar 1 DVD in, en dan zo breed? Neemt teveel ruimte in Vandaar

Succes met het uitzoeken van een beamer, mocht je nog meer vragen hebben stuur dan maar een private msg.

Pure
Bedankt voor de uitleg; het e.e.a. wist ik al, maar op internet staat toch voornamelijk informatie van de fabrikanten zelf, verkopers, of mensen die over de wolken zijn met hun aankoop (weinig objectief dus).

Hij zou dan hier op mijn zolderkamer komen te hangen (volledige duisternis is mogelijk), en over anderhalf jaar mee verhuizen naar A'dam, op kamers.

Mochten er nog wat praktische vragen in me opkomen stuur ik je wel een PM.

Wat betreft de doosjes: daar heb je wel een punt; als ik zie dat ikzelf al enigszins met ruimtegebrek te maken heb (met een collectie van slechts een dvd of 500), kan ik me het luxeprobleem van iemand met een écht grote collectie al helemaal voorstellen. Wat dat betreft zijn die doosjes misschien wel een verbetering, maar zijn de lettertjes op de zijkant nog wel leesbaar ?

dragje
Pure schreef:
Bedankt voor de uitleg; het e.e.a. wist ik al, maar op internet staat toch voornamelijk informatie van de fabrikanten zelf, verkopers, of mensen die over de wolken zijn met hun aankoop (weinig objectief dus).

Ik, en mede op aanraden van collega's die er daadwerkelijk verstand van hebben, ben zeer te spreken over de kwaliteit van de Sanyo Z4, echt een aanrader dus!

Koop er wel een scherm bij en controleer de "throw" ratio, de afstand tussen de lens en waar het doek komt te hangen. Online zijn er op diverse beamer websites rekenmachines te vinden waar je de afstand kunt opgeven om zo te ontdekken hoe breed je beeld wordt. Belangrijk om te weten zodat je ook weet hoe breed je scherm moet worden

[quot]Hij zou dan hier op mijn zolderkamer komen te hangen (volledige duisternis is mogelijk), en over anderhalf jaar mee verhuizen naar A'dam, op kamers.[/quote]

Dat is mooi. Sanyo Z4 zal ik proberen en anders 1 model lager. Enfin informeer maar even rond anders.

Mochten er nog wat praktische vragen in me opkomen stuur ik je wel een PM.

Prima!

Wat betreft de doosjes: daar heb je wel een punt; als ik zie dat ikzelf al enigszins met ruimtegebrek te maken heb (met een collectie van slechts een dvd of 500), kan ik me het luxeprobleem van iemand met een écht grote collectie al helemaal voorstellen.

Don't push your luck eh? Ik heb "slechts" plus minus 770 dvd's, niet zoveel meer dus. Iemand die 500 dvd's in zijn/haar bezit heeft mag gerust spreken van een grote verzameling.

Wat dat betreft zijn die doosjes misschien wel een verbetering, maar zijn de lettertjes op de zijkant nog wel leesbaar ?

Nog wel, maar ik geef toe het is wel iets meer onduidelijk...... maar ja, wel meer ruimte dus

dragje
@Pure

Hier wat reacties van andere gebruikers.... ---> hier klikken

starbright boy (moderator)
Ik kies toch voor de esthetiek. Ik vind hoesjes best een belangrijk onderdeel van het pakket en ik heb me er serieus over verbaasd dat de opvolger van de DVD (een luxeproduct dus) in zulke goedkoop ogende hoesjes is gestopt.

dragje
Smaken verschillen. Klinkt misschien gek, maar die "dunne" hoesjes, juist omdat ze zo dun zijn, komt bij mij over als luxueus. Weet niet waarom eigenlijk, misschien omdat alles steeds kleiner en dunner wordt? Apparatuur, beeldschermen, computers enz....

Ook dat is ook een vorm van esthetiek.

Best apart om daar eens bij stil te staan.

Ik vond vroeger de platenhoes fantastisch, maar dat had weer met het omgekeerde effect te maken. Omdat de hoezen van platen groot zijn kon je altijd een illustratie goed bekijken van een band of foto's die erop stonden.....

Pure
dragje schreef:
Enfin informeer maar even rond anders.

Ga ik zeker doen!

dragje schreef:
Don't push your luck eh? Ik heb "slechts" plus minus 770 dvd's, niet zoveel meer dus. Iemand die 500 dvd's in zijn/haar bezit heeft mag gerust spreken van een grote verzameling.

Toch al de helft meer Maar ik snap wat je bedoelt. Ik beschouw mijn collectie echter nog lang niet als representatief.
Met mijn opmerking doelde ik meer op collecties als die van Ramon K of blabla; Voor hen zou het pas echt veel schelen denk ik.
Heerlijk, die luxeproblemen .

starbright boy schreef:
Ik kies toch voor de esthetiek. Ik vind hoesjes best een belangrijk onderdeel van het pakket en ik heb me er serieus over verbaasd dat de opvolger van de DVD (een luxeproduct dus) in zulke goedkoop ogende hoesjes is gestopt.

Ben ik het dan ook weer mee eens; met name het opzichtige, kitscherige blauw vind ik lelijk.
Daarentegen:

dragje schreef:
Smaken verschillen. Klinkt misschien gek, maar die "dunne" hoesjes, juist omdat ze zo dun zijn, komt bij mij over als luxueus. Weet niet waarom eigenlijk, misschien omdat alles steeds kleiner en dunner wordt? Apparatuur, beeldschermen, computers enz....

Zit ook weer wat in; vond ik destijds met het dvd-doosje ook t.o.v. van die dikke, logge vhs-dozen. Maar ik denk dat dat luxueuze meer komt door de nieuwigheid van het product.

Één ding is zeker: mochten er blu-ray discs in mijn collectie komen, krijgen ze zonder twijfel een apart hoekje, want tussen de 'oude' doosjes kan echt niet.

Waarom zitten er eigenlijk van die lelijke blauwe en rode randen bovenaan de doosjes van Blu-Ray en HD-DVD's? En zou dit op den duur verdwijnen, bijvoorbeeld als de format war over is, of blijft dit zo? Ik vind het in ieder geval erg storend, en totaal overbodig.

dragje
Ik zou het niet weten Grindhouse. Ik vroeg mijzelf hetzelfde af laatst.

starbright boy (moderator)
Grindhouse schreef:
Waarom zitten er eigenlijk van die lelijke blauwe en rode randen bovenaan de doosjes van Blu-Ray en HD-DVD's? En zou dit op den duur verdwijnen, bijvoorbeeld als de format war over is, of blijft dit zo? Ik vind het in ieder geval erg storend, en totaal overbodig.

Ik denk dat dat blijft tot Blu-Ray DVD gaat overvleugelen, als dat al ooit gaat gebeuren.

Big Yin
In Film > Algemeen > Neej aan Blu ray !!?:

Wat vindt de filmliefhebber van alweer een nieuwe commerciele uitvinding: blu ray. Is het echt nodig? Ga jij je collectie ver'blu ray'-en?

Ik althans niet. Ik hoop zolang mogelijk nog aan gewone DVD tjes te geraken.... Wie nog? Laat u maar eens goed gaan, smijt het in de groep.

dragje
Dragje gooit Blu-ray vs. HD-DVD in de groep...

Big Yin
En ineens een strike!!! Congrats...

dragje

deTuinman
zolang de dvdspelers maar de normale dvds blijven afspelen vind ik het best

door die blu-ray zijn de normale dvds lekker goedkoop en ga ik ook vast wel een keer een mooi cgi-filmpie kopen op blu-ray

hulde aan blu-ray

Remi
Big Yin schreef:
Wat vindt de filmliefhebber van alweer een nieuwe commerciele uitvinding: blu ray. Is het echt nodig? Ga jij je collectie ver'blu ray'-en?

Ik althans niet. Ik hoop zolang mogelijk nog aan gewone DVD tjes te geraken.... Wie nog? Laat u maar eens goed gaan, smijt het in de groep.

Ik ben het helemaal met je eens. Ik heb nu 277 dvd's, zou zonde zijn als ze dvd's nu ook weg zouden doen, i.v.m. de Blue Ray.

Dat de dvd's nu wel goedkoper zijn, is mooi meegenomen, maar zo ging 't ook bij de video's.
Zo erg zou het nu niet worden, maar ik vind 't wel minder.

wo2-Freak
kun je blu ray dvd op de normale dvd-speler afspelen?

deTuinman
nee

Pastichio Rocker
Nee, ik koop alles nu op VHS omdat die nu door de DVD spotgoedkoop zijn geworden!

Madecineman (moderator)
Alsof de DVD tegenwoordig nog zo duur is? Meeste films zijn al na een paar maanden te krijgen voor rond de E10,-

Pastichio Rocker schreef:
Nee, ik koop alles nu op VHS omdat die nu door de DVD spotgoedkoop zijn geworden!
€ 0,30 per band en € 6,20 aan porto.

kappeuter (crew)
De strijd lijkt nu definitief gestreden:
'Toshiba laat HD DVD vallen' (Emerce)

dragje
Yeps, dat bericht heb ik ook vernomen. Ik vind het een goede zaak. Wellicht dat Apple nu binnenkort wel de Blu-ray in hun systemen gaat integreren.

Blij dat Blu-ray nu de HD markt gaat veroveren.

Pastichio Rocker schreef:
VHS: 240 beeldlijnen.... brrrrr

PS
Ik dacht dat alleen Al Kaida nog met VHS werkte...

Ik ben overgestapt op hd-dvd. Een Hd-dvd- speler gekocht voor 90 euro incl. 5 'gratis' films die 7 maanden geleden nog voor het 5-voudige bovenaan bij kieskeurig stond. De kwaliteit van de speler is vergelijkbaar met een blu-ray speler van rond de 800 euro volgens verschillende recensies (die overigens nu ook wel wat in prijs zijn gedaald uiteraard). Films heb ik kunnen krijgen vanaf 5 euro tot 50 euro voor Planet Earth. Gem kom ik op 12 euro per hd-dvd incl verzenden. Vooral op E-bay heb je verschillende aanbieders waarbij je met grote aankopen de verzendkosten laag kan houden. Alle hd-dvd's zijn regio vrij en de hebben bijna allemaal ned. ondertiteling. Mijn standaard dvd's worden nu geupscaled naar een veel hogere resolutie en zien er gewoon iets beter uit dan op s-dvd.

Ik had mij overigens voorgenomen om zeker nog een paar jaar te wachten met het kopen van een hd format. Toen ik zag dat de hd-dvd add-on's voor de x360 voor 50 euro weg gingen inclusief 5 gratis hd-films ben ik toch maar even gaan kijken naar dit format.

Het verschil in kwaliteit is trouwens op de juiste apparatuur enorm.
Bij de betere hd films krijg je echt een 3d beeld. Echter zijn de kwaliteitsverschillen tussen de films ook weer een stuk groter dan bij de s-dvd's. Maar dat geldt eigenlijk met name voor sommige oudere releases.j

OVerigens was het voor hd-dvd mission impossible toen bekend werd dat de ps3 standaard een blu-ray speler zou krijgen en de x360 niet. Je had de groep die bewust naar het hd-format wilden gaan maar ook een ps3 wilden kopen en voor hen was de keuze dus min of meer al gemaakt. En je hebt de groep die bewust een ps3 kopen primair voor het gamen maar die dus ook een blu-ray speler in huis halen.

Je weet wel dat er waarschijnlijk nauwelijks nieuws meer uit komt op HD dvd?

Reinbo
Ach als je een goede dvd speler wilt hebben voor weinig is een hd-dvd speler een goede optie. Wil je echter overstappen op HD dan moet je natuurlijk een BR speler kopen.

Ja Pascalve. Maar daarom heb ik ook aardig wat films gekocht op Hd-dvd. Wel voor een prijs die gem. lager ligt dan de prijs voor s-dvd's in nederland. Mede dankzij de lage dollarkoers.

Reinbo, je bedoelt natuurlijk dat hd-dvd niet meer verder gaat en blu-ray wel. Klopt maar zoals ik al aangaf, de prijs die je daarvoor extra moet betalen is het voor mij zeker niet waard toz van hd-dvd

Ik vraag me af of de gemiddelde filmkijker wel wil/hoeft over te stappen naar Blue-Ray. Voor mij zijn DVD's goed genoeg en de kwaliteit is ook goed geoeg voor mij. Voor mij hoeft Blue-Ray dus echt niet en ik heb al helemaal geen zin om films voor €25,- te kopen terwijl ze op DVD voor €9,99 te koop zijn.

Ik wil DVD!

klute89
Ik wil DVD!

Gast
geplaatst: vandaag om 19:06 uur

geplaatst: vandaag om 19:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.